Hej.

Håller på att renovera ett 70-tals hus. Egentligen hade vi inte tänkt göra nåt mer än tapetsera, men det visade sig bara var omöjligt. Isolering 10 cm ner till NOLL, ja ni fattar ju själva. Mycket att göra. Och nu visar det sig att min BlacknDecker blå 12v skruvdragare är för klen helt enkelt. 45x5 skruv i gips fine, men 100x6 i regel där får man ta i handmejsel efter halva, lagom ballt.

Så nu tänkte jag skaffa en mer lite power in, men jag har ingen aning om hur mycket jag behöver och inte så lustigt så kan jag inte hitta vridmomentet uppgivet på min gamla. Så jag har inget att utgå ifrån. Så här behvöer jag lite hjälp.

Nån som vet hur många nm en sådan 12v BlacknDecker har? För i så fall vet jag att jag behöver minst dubbla;)

Sen undrar jag om man kan lita på de siffror som uppges av tillverkarna för i så fall verkar macthen var kalrt avgjord, verkar som om Metabo vinner rakt av då. Rätt eller fel?

 
Om du har en skruvdragare som är steglös så kan jag starkt rekomendera att köpa bits med djupstopp (för att släppa skruven vid ett visst djup).
Dessa ihop med min 199:- sladd drivna blackndecker funkade kalasbra när jag gipsade badrummet.
Dom jag har kostade typ 50:- på jula men kan inte hitta dom nu
www.clasohlson.se art nr: 30-7904


 
Olorin skrev:
Hej.

Håller på att renovera ett 70-tals hus. Egentligen hade vi inte tänkt göra nåt mer än tapetsera, men det visade sig bara var omöjligt. Isolering 10 cm ner till NOLL, ja ni fattar ju själva. Mycket att göra. Och nu visar det sig att min BlacknDecker blå 12v skruvdragare är för klen helt enkelt. 45x5 skruv i gips fine, men 100x6 i regel där får man ta i handmejsel efter halva, lagom ballt.

Så nu tänkte jag skaffa en mer lite power in, men jag har ingen aning om hur mycket jag behöver och inte så lustigt så kan jag inte hitta vridmomentet uppgivet på min gamla. Så jag har inget att utgå ifrån. Så här behvöer jag lite hjälp.



Nån som vet hur många nm en sådan 12v BlacknDecker har? För i så fall vet jag att jag behöver minst dubbla;)

Sen undrar jag om man kan lita på de siffror som uppges av tillverkarna för i så fall verkar macthen var kalrt avgjord, verkar som om Metabo vinner rakt av då. Rätt eller fel?

Kika på en Milwaukee, jag köpte en 14.4V (LokTor) för ett tag sedan och då kollade jag vilken maskin som gav mest vridmoment av batteridragarna.. Söker du i forumet på Milwaukee hittar du nog någon gammal tråd i ämnet också..

Och ja, jag är nöjd som in i bara den med maskinen.. Många har synpunkter på att de riktigt starka maskinerna är för tunga att arbeta med men det håller inte jag med om - eller ja - skall du ha den till exakt allt, typ gipsa tak etc. så är den för tung. Själv väljer jag dock hellre en dedikerad skruvdragare för gipsning ändå. Skall du däremot ha den till att dra i ordentliga staps i reglar, borra, köra dosfräsar etc. så är den helt perfekt.

Jag gjorde en liten test mellan min Milwaukee och min Hilti TE15C.
Jag körde upp ett 86mm. hål med hålsåg i en plankad yttervägg med spik och elände med min Milwaukee samtidigt som farsan körde ett likadant hål med Hiltin - det gick klart mycket fortare med Milwaukeen så den klarar helt klart av tunga jobb.. Att Milwaukee dessutom lämnar 5 års garanti på sin "Heavy Duty"-serie gör inte saken sämre...

Av allt jag läst på forumet verkar det som om alla talar sig varma för "sina" dragare så du kan nog egentligen lugnt välja vilket märke som helst - men som sagt - min röst lägger jag klart på Milwaukee.. (Kan förresten nämna att jag har två kollegor (än så länge) som gått från andra proffsmärken till Milwaukee efter att jag skaffat min).

http://www.milwaukeetool.se/int\sv\...262C12570D9006BE0D4?OpenDocument&nav1=pro
 
Kollat lite på Milwaukee också på nätet nu, men jag tycker att rent siffermässigt verkar de inte så bra. Lite tyngre och lite svagare om man går på specen. Men frågan är ju om man kan lita på sånt.
 
Kolla in hitachi's skruvdragare.. ett jäkla vrid och de sitter som gjutna i handen. Lite tunga men otroligt välbalanserade  :)  Mycket hög kvalité, dock ligger de lite högt i pris.

Skulle jag köpa en "stor och stark" dragare skulle det nog bli en hitachi. Har nu en makita som är "liten men stark" för sin storlek.
 
Makita :cool:
Detta blir nog en sån där tråd om hur alla älskar sina dragare :D
 
ppalm skrev:
Makita :cool:
Detta blir nog en sån där tråd om hur alla älskar sina dragare :D

Risken är nog överhängande. Jag använder själv en Dewalt 18V och en Makita 12V. Båda fungerar mycket bra och är mycket starka. Hade jag köpt nya maskiner idag så hade dessa definitivt varit märke jag hade tittat på. Däremot är det möjligt att jag hade köpt 2 12V maskiner av samma märke, en vanlig (utan slag, alltså slagborrmaskin-slag, inte slagskruvdragar/mutterknackar-slag) och en slagskruvdragare för de tyngre arbetena. Och skippat 18V överhuvudtaget. Men å andra sidan går många andra maskiner på 18V batterierna, så då är det ju frestande att skaffa en skruvdragare som passar.

Kanske kan du börja med en 12V slagskruvdragare för de riktigt tuffa skruvarna? Och behålla den skruvdragare du redan har för lättare arbete, och inte byta upp dig förrän den är slut.

Angående märkena: häng inte upp dig på att ett märke alltid är bättre än ett annat. Det finns bättre och sämre maskiner hos alla märken (även om lägstanivån är skyhögt högre hos "proffsmärken", precis som priset).

Ska du lägga lite mer pengar på någon maskin så tycker jag att skruvdragaren är det som skall få kosta.
 
Ja, som sagt,  köp en slagdragare då kan du använda B&D för gips och sånt.
Makitas 6935 väger 1.5 kg och har vridmoment på hela 140 Nm ( som VW Golf  :)  ).
 
Tack gubbar för tipsen, har sett några slagskruvdragare här och där och undrat lite över om de funkar för skruvdragning i trä eller om det varit typ byta däck på bilen grejjor, men nu verkar det ju glasklart att det är rätt maskin då... Hmm, var köper man Makita(även om det finns andra märken så kan jag ju kolla upp tipset först ;)

Sen om det där "jag älskar min dragare". Det är ju kul, men det vore nog nästan ännu bättre om de som är lite lätt missnöjda med någon kan dra upp vad de uppfattar som besvärligt för det är bra att veta.
 
Hakar på tråden lite :)
Skulle en sånhär maskin fungera för riktigt tunga träskruvar ?

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=983326288&pf_id=SE-009002&dept_id=

Själv har jag försökt hitta en 230V skruvdragare med samma funktioner/finesser/varvtal som en batterimaskin men inte lyckats hitta något annat än gipsskruvdragare som varvar 3000rpm.

I 9 fall av 10 har jag tillgång till elström när jag snickrar och tycker det är bökigt med skruvdragarbatterier som alltid är tomma när man behöver dom. Inbillar mig också att en 230V maskin går att göra lättare och smidigaren än en batterimaskin
 
Vad jag läste om Julas mutterdragare tidigare i en tråd var att den föll på eget grepp :), dvs den gick sönder efter ett tag vid användning... Jag antar att du pratar om att dra typ franskskruv, för annars blir det både tungt och ser löjligt ut om du kommer med en mutterdragare för att dra 6x100. Ta en titt på slagdragare. Dom är lätta och vrider som tusan vid rimliga dimensioner. En slagdragare klarar inte samma moment vid stora dimensioner och det har att göra med massa/moment. Då tar man en mutterdragare istället. Skall du ha en mutterdragare så kolla de billigaste från ett proffsmärke. Billigaste Makita mutterdragaren (6905H,300NM) drar mer, är lättare och håller myyycket bättre än Julas. Då Makita håller på med ett modellbyte så kan man få tag på deras minsta mutterdragare billigt hos Makita ÅF. under 2000:- om man dealar lite
 
Ubbe skrev:
Hakar på tråden lite :)
Skulle en sånhär maskin fungera för riktigt tunga träskruvar ?

[länk]

Själv har jag försökt hitta en 230V skruvdragare med samma funktioner/finesser/varvtal som en batterimaskin men inte lyckats hitta något annat än gipsskruvdragare som varvar 3000rpm.

I 9 fall av 10 har jag tillgång till elström när jag snickrar och tycker det är bökigt med skruvdragarbatterier som alltid är tomma när man behöver dom. Inbillar mig också att en 230V maskin går att göra lättare och smidigaren än en batterimaskin
Köp en bra skruvdragare m 2 batterier+ en bra laddare så står du väldigt sällan med tomma batterier.

Maskinen på bilden kan säkert dra riktigt tungt. Däremot är den långt ifrån så smidig som en liten slagskruvdragare. Men du får ju å andra sidan loss den till ett riktigt bra pris. Kom ihåg att använda riktigt bra hylsor/adaptrar/bits. När det knackar skall krafthylsor användas. Nu kommer du ju visserligen inte upp i 400 Nm, men man skall ändå vara försiktig.

En skruvdragare för gips är en helt annan typ av maskin än en batteri-skruvdragare (om dne inte är för gips givetvis:). har för mig att bland andra Makita har 230V skruvdragare, för exempelvis karmskruv. En lågvarvig borrmaskin kan också funka fint.

Oavsett vilket rekommenderar jag en bra batteri-skruvdragare.
 
Låter intressant Geschwint, Finns det några Makita ÅF som man kan beställa från via nätet? Jag har svårt att en hitta en prislista nu tycker jag. En fundering kring mutterdragen dock, kan man ställa ner den så att man även kan dra vanlig skruv?
 
Tack för lite mer inputs :)

Jag har redan en 18V skruvdragare med dubbla batterier som oftast är tillräckligt stark. När inte maskinen orkar brukar inte heller jag orka med skruvmejsel utan det brukar behövas någon form av "dragskaft" till skruvmejseln.
Nackdelen med den dragaren är laddningstiden - 5tim. Nu är dragaren av den billiga sorten så jag kan köpa ytterligare en likadan dragare om jag behöver fler batterier.
Funkar oftast bra när man är igång med ett projekt, men när man inte använt dragaren på ett tag är båda batterierna tomma >:(

De riktigt tunga jobben är ju ganska sällsynta för min del så en klumpig/onödigt stor maskin kvittar nog, bara den gör sitt jobb. Alternativet att dra de tunga skruvarna för hand är riktigt jobbigt :(
Med den länkade maskinen får man ju dessutom räkna in några adaptrar från ½" till bits, för det finns väl knappast ½" bitshållare?

Slagdragare kanske kan vara något för mig ändå :)

En lågvarvig borrmaskin som skruvdragare ?
Varvtalet bör ju ligga någonstans kring 500 rpm, kanske något högre vilket i sin tur innebär att den bör ha en "lågväxel". Man vill dessutom ha "momentinställning" som batterimaskiner har.
Upplever det som väldigt svårt att reglera hastighet/dragkraft med "avtryckaren" på en borrmaskin. Låg fart brukar innebära lågt moment, dvs tvärt emot det man vill ha :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.