Jag tänkte mer på som har dubbla säckar, men bara ett filter och inte större motor eller fläkt.
 
Hep Hep skrev:
Jag tänkte mer på som har dubbla säckar, men bara ett filter och inte större motor eller fläkt.
Jag har en Felder AF22 om det är den du syftar på.
Säckarna fylls inte helt jämnt men du byter säckarna mer sällan eftersom det är två säckar.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Den är den som gjort mig mest fundersam. Skillnaden mellan den och AF16 är ju rätt liten annars, men din klarar lite mer flöde och en hel del mer undertryck vid samma rördimension trots att motor och fläkt verkar vara samma enligt nätet. Och att din suger uppifrån och de mindre nerifrån, men det vägrar jag tro kan påverka.

Nu när du erkänt att du har en kommer några frågor. Nöjd med den? Berätta gärna vad du har kopplat till den, rör eller slang, säck eller patron, cyklon?

Edit. Nu kom jag på att du väl har en hammerhyvel. Orkar sugen ta allt spån, eller har du problemmed att spån blir kvar på ämnet och lämnar avtryck på vägen ut?
 
Hep Hep skrev:
Den är den som gjort mig mest fundersam. Skillnaden mellan den och AF16 är ju rätt liten annars, men din klarar lite mer flöde och en hel del mer undertryck vid samma rördimension trots att motor och fläkt verkar vara samma enligt nätet. Och att din suger uppifrån och de mindre nerifrån, men det vägrar jag tro kan påverka.

Nu när du erkänt att du har en kommer några frågor. Nöjd med den? Berätta gärna vad du har kopplat till den, rör eller slang, säck eller patron, cyklon?

Edit. Nu kom jag på att du väl har en hammerhyvel. Orkar sugen ta allt spån, eller har du problemmed att spån blir kvar på ämnet och lämnar avtryck på vägen ut?
Haha, där åkte jag dit:)
Jag har inte dragit något rörsystem ännu utan har spånsugen kopplad direkt till en 125mm spånslang.
Jag hade tidigare en Duab FM300B med patronfilter och Axminsters cyklon och Felders spånsug är klart kraftigare.
När jag planhyvlar med Hammer A3-31 lämnas fortfarande en del spån kvar, mindre än Duabs spånsug men fortfarande lite. Vid rikthyvling är spånupptagningen bättre, får väldigt lite spån.

Vill minnas att @vectrex hade en spånsug som verkade ta alla spån, sådan effekt uppnår jag inte med Felders spånsug.
Överlag är jag nöjd med spånsugen som jag köpte begagnad och kompletterade med ett nytt patronfilter. Patronfiltret är lätt att rengöra med veven men bör tas ned regelbundet för rengöring.
Eftersom jag endast snickrar som hobby och vill ha en så bra luft som möjligt i garaget tycker jag att patronfiltret är viktigt för mig.
Att koppla in en cyklon skulle medföra effektförlust, läste någonstans på typ. 25-30% vilket stämmer med min erfarenhet av Duabs spånsug med cyklon inkopplad. Tycker därför det är mer värt för mig att endast ha patronfilter med den smidiga lösningen för att byta spånsäckar och jag får väl byta ut patronfiltret när det blir slitet vilket lär ta några år med tanke på hur min begränsade användning på helger och kvällar.
Jag köpte spånsugen av en snickare som hade spånsugen inkopplad mot ett 160mm rörssystem och han hade haft lösningen i 3 år innan han sålde spånsugen vidare till mig. Han var överlag nöjd med spånsugen, han fick tydligen ett bra pris på en Felder RL160 som han bestämde sig för att byta ut spånsugen mot.
 
Verkar som att vi har liknande prylar och liknande behov. Jag vet att jag kommer behöva byta ut och fixa både sug, dragningar till de saker som inte är närmast och eventuell cyklon. För att inte korka igen den duabsugen jag har, så tror jag att jag börjar med en kraftigare sug och accepterar att det är stökigare att byta maskin och rengöra patronen oftare medan jag löpande förbättrar hela systemet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Om någon behöver ett patronfilter av toppkvalitet med 50 cm diameter så har jag ett sådant på vinden. Det är kört ungefär 2 timmar. Transport till Norrlandskusten mellan Umeå och Hudiksvall kan ordnas i mellandagarna.
 
H heimlaga skrev:
Om någon behöver ett patronfilter av toppkvalitet med 50 cm diameter så har jag ett sådant på vinden. Det är kört ungefär 2 timmar. Transport till Norrlandskusten mellan Umeå och Hudiksvall kan ordnas i mellandagarna.
Om det är innerdiameter kan det absolut vara intressant. Tyvärr är både Österbotten och norrlandskusten väldigt långt bort. Är det helt orimliga pengar att skicka på något sätt tror du?
 
Hep Hep skrev:
Om det är innerdiameter kan det absolut vara intressant. Tyvärr är både Österbotten och norrlandskusten väldigt långt bort. Är det helt orimliga pengar att skicka på något sätt tror du?
Jag skall mäta exakta måtten. Det är orimligt dyrt att skicka utrikes men om patronen passar kan vi ju ta reda på vad det skulle kosta om jag postar den från Hudiksvall.

Jag vill ha betalt för patronen. Nypriset var bortåt 600 euro...... men nu blir det ju begagnatpris.......om jag minns rätt var du en av dem som deltog i att ordna fram mitt maskinskruvstycke och min planslipmaskin. I så fall skall vi hitta på en riktigt saftig rabatt på begagnatpriset.
 
H heimlaga skrev:
Jag skall mäta exakta måtten. Det är orimligt dyrt att skicka utrikes men om patronen passar kan vi ju ta reda på vad det skulle kosta om jag postar den från Hudiksvall.

Jag vill ha betalt för patronen. Nypriset var bortåt 600 euro...... men nu blir det ju begagnatpris.......om jag minns rätt var du en av dem som deltog i att ordna fram mitt maskinskruvstycke och min planslipmaskin. I så fall skall vi hitta på en riktigt saftig rabatt på begagnatpriset.
Klart jag betalar om filtret är rätt för mig. Eftersom jag tänkt börja utan cyklon är det intressant hur man rengör filtret. Är det sån där vev på utsidan så att man kan rensa filtret utan att ta av det?
 
Ingen vev eller annan rensmekanism. Man rensar genom att blåsa med tryckluftspistol från utsidan så dammet faller av på insidan. Det nöter mindre än borstar.

Höjden är 100 cm och diametern inne i falsen som passar på kransen på sugen är 51cm. Fabrikatet är Coral.

Jag köpte filtret för att montera på min gamla sug och få renare luft. Jag ville ha ett högra filter med större filteryta och bättre material än kineserna så jag beställde från Coral i Italien. Större filteryta för att räcka till teoretiskt tillräcklig filteryta för en 2,2 kw sug. Kineserna kör oftast med alldeles för liten filteryta och stryper flödet på det viset.


Tyvärr visade det sig under tiden som nya filtret var på väg att 2,2 kw sugen var för svag för rörsystemet jag hade byggt så jag körde en förmiddag och satte tillbaka filtret i originallådan och byggde en större sug med cyklon och filterskåp med fyra stora patroner av en annan typ. Det är nämligen så att filterpatroner med flödesriktning utifrån och in kostar en bråkdel av vad patroner med flödesriktning inifrån och ut kostar.

2,2 kw sugen är såld för länge sedan men filtret finns kvar.
 
Du ska ha tack för erbjudandet, men vi låter någon annan ta det. Kanske någon i Finland eller norra Sverige, så blir det enklare. Nästa rätt dimension, ingen yttre rensning (som jag gärna har då den kommer bo i ett hörn) och dyr transport. Både du och jag kan förhoppningsvis göra en bättre affär på varsitt håll.
 
För att slippa vara med på julstädningen, funderar jag lite mer på spån och damm. Främst på frågan om cyklon eller inte.

Jag vill inte tappa kraft, då ffa hyvel och vertikalfräs behöver så mycket sug som möjligt. Alltså ingen cyklon. Jag vill inte få igenkletade filter och där är ffa bordssåg och vertikalputs skurkarna. Alltså cyklon.

Vad säger ni om att dra rören och slangarna direkt från sugen till hyvel och fräs, men dra de som ska till såg och slip genom en cyklon? Om jag inte tänker fel så borde jag få maximalt med kraft där den behövs mest och cyklonen gör att findammet inte når patronfiltret. Att jag både behöver tömma cyklontunnan och spånsäckarna kan jag leva med.
 
Jag skulle såga cyklon alla dar i veckan.
Varför det? Jo då slipper du hyvelspån som virvlar upp i filtret och gnager på det förstör det.
Ett sätt att kompensera för förlusterna är att sätta dit en vfd och varva upp motorn.
Har du 3fas in och 3fas motor så kan du komma upp i 87 Hz med bibehållet moment.
Sen får man hålla koll på strömmen, men motorn ska kunna gå på det varvtalet som det blir utan nåt anslutet och motsvarande ström ska funka utan att elda motorn.
Jag har själv en Tien baffel och det blir inga spån och inte mycket damm som kommer förbi.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Säkert bra tips att trixa med varvtalet, men bara att du skriver ”hålla koll på…” gör att det inte är något för mig. Om jag väljer att lägga rätt mycket pengar för att få något som är tillräckligt bra, vill jag dels att det ”bara ska funka” och dels att jag ska kunna vända mig till säljaren om något strular. De fins de som blir experter på sina verktyg och lägger både tid och kraft på att få ”det perfekta ljudet”. Jag köper mig gärna fri från det om jag kan och fokuserar hellre på att använda maskinerna.

Fy fn vad drygt det där svaret blev. Inte meningen alls och jag är tacksam för alla råd jag får. Bara det att jag inser mer och mer att jag ska låta bli blocketfynd, ambitiösa hemmabyggen, modifieringar och förbättringar av saker som funkar och liknande saker. Jag har för lite kunskap och för dåligt tålamod för att det ska sluta lyckligt. En gång i tiden lödde jag ihop min första dator och mekade för att få min Spitfire att funka. Nu är min bil ”en svart med garanti” och min dator en Mac jag inte kan specarna på.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Ingen fara,vi är olika.
Din mening; blocketfynd..., det är precis jag det.
Lycka till med efterforskningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.