Hej! Ny medlem, första frågan jag ställer. Har använt denna webbplats mycket genom åren och den är ovärderlig så stort tack till alla er som svarar på frågor här :)

I huset jag bor i finns en ytterdörr med en tröskel som har en gummilist. Listen är för kort så värme läcker ut under vintern. Jag skulle vilja ersätta listen men lyckas inte reda ut vilken modell det är och var jag kan hitta denna typ av list. Jag lyckas inte ens reda ut vad det är för modell på dörren då det inte står någon märkning på den. Gångjärnen till dörren är Fiskars, så kanske även dörren är av det märket?

Har någon här så bra koll på dörrar att ni kan känna igen denna modell av dörr/tröskel och hjälpa mig var jag kan köpa en ersättningslist? Jag har frågat på de lokala bygghandlarna (och visat bilder) men de har inte lyckats hjälpa mig.

Vit ytterdörr öppen inåt med glasinsats, gummilist vid tröskel och Fiskars gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ytterdörr med fönster och dekorativt dörrhandtag på röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart gummilist vid en trätröskel till en ytterdörr, visar att listan är för kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr tröskel med för kort gummilist som inte täcker helt och orsakar värmeläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

/Fredrik
 
Kolla på tröskeltätlist hos leif arvidsson
 
  • Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
Spröjsen verkade bekant och då tror jag att det är en Ekodoor.
 
  • Gilla
zzxxyy och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Förstår jag det rätt att jag skulle kunna ersätta den befintliga listen med en annan sorts list, t.ex. tröskeltätlisten hos Leif Arvidsson?

Jag hittar inte just vår dörr i nuvarande sortiment hos Ekodoor, men jag tar och mailar dem och ser om de kan hjälpa mig.

Tack igen!
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
B Beachmountain skrev:
Tack för era svar! Förstår jag det rätt att jag skulle kunna ersätta den befintliga listen med en annan sorts list, t.ex. tröskeltätlisten hos Leif Arvidsson?

Jag hittar inte just vår dörr i nuvarande sortiment hos Ekodoor, men jag tar och mailar dem och ser om de kan hjälpa mig.

Tack igen!

Hej.

Hittade du någon dörr list?

//Tobias
 
Hej!
Också intresserad om du hittade någon list. Söker precis likadan.

/Andreas
 
Nej tyvärr hittade jag aldrig någon dörrlist, Ekodoor kunde inte heller hjälpa mig. Det slutade med en hemmagjord lösning där jag lappade befintlig list med list på rulle som min far hade liggande. På nära håll ser det lite konsigt ut eftersom det är bitar av en annan sorts list som sitter åt lite olika håll, men inget man tänker på i vardagen och det drar inte längre kallt på samma sätt vid dörren.

Hemmagjord lösning av dörrlist med olika listbitar åt olika håll vid en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord dörrlistlösning med pålagda bitar av olika lister vid en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smeden57
  • Laddar…
Någon som har löst mysteriet?

hittar inget som liknar tätningslisten.
 
Har nu samma som ovan, likadan list men hittar ingen sådan.
Ingen som vet?
 
S SirMacke skrev:
Har nu samma som ovan, likadan list men hittar ingen sådan.
Ingen som vet?
jag letar också, därav bevakar tråden. :)
 
Gammal tråd men kanske nån mer som letar. Ser ut som listen på min ena dörr från Skånska Byggvaror. Nån som hittat någon ersättare så skriv gärna.
 
Nåhon som hittt denna tätlist? Behöver till min tröskel på ytterdörren
 
T trojlee skrev:
Nåhon som hittt denna tätlist? Behöver till min tröskel på ytterdörren
Närbild, trä och svart plast eller gummi, suddig, åldrad yta, strukturerade material, möjlig dörrtätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
B Beachmountain skrev:
Hej! Ny medlem, första frågan jag ställer. Har använt denna webbplats mycket genom åren och den är ovärderlig så stort tack till alla er som svarar på frågor här :)

I huset jag bor i finns en ytterdörr med en tröskel som har en gummilist. Listen är för kort så värme läcker ut under vintern. Jag skulle vilja ersätta listen men lyckas inte reda ut vilken modell det är och var jag kan hitta denna typ av list. Jag lyckas inte ens reda ut vad det är för modell på dörren då det inte står någon märkning på den. Gångjärnen till dörren är Fiskars, så kanske även dörren är av det märket?

Har någon här så bra koll på dörrar att ni kan känna igen denna modell av dörr/tröskel och hjälpa mig var jag kan köpa en ersättningslist? Jag har frågat på de lokala bygghandlarna (och visat bilder) men de har inte lyckats hjälpa mig.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Tack på förhand!

/Fredrik
Det ser ut att vara något som är ditsatt efteråt för dörrbladet sluter väl emot där du har den svarta gummilisten i sidostycket, alltså längst på den höga delen av tröskeln…
I min dörr så sitter gummilisten i dörrbladet då den skadas för mycket om den skulle suttit i tröskeln.

Bifogar en bild på min tröskel kan tänkas att din såg likadan ut från börjar innan någon satte dit den gummilisten som du har nu..

Har aldrig sett en gummilist på det viset som du har…
 
  • Golvövergång med trä- och betongytor, listen, dörrkarm och mattor. Användningsslitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.