Varje år bakar jag och min mamma pepparkakor till hela familjen och i måndags var det dags för stora pepparkaksbaket 2023.

Du kan läsa blogginlägget här: Fem steg till en lyckad pepparkaka
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Låter omständigt att skyffla upp varje kaka individuellt på plåten.
Jag har alltid kavlat ut på bakplåtspapper, sen när man har stämplat klart lägger man bara hela pappret på plåten direkt.
 
  • Gilla
  • Wow
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter omständigt att skyffla upp varje kaka individuellt på plåten.
Jag har alltid kavlat ut på bakplåtspapper, sen när man har stämplat klart lägger man bara hela pappret på plåten direkt.
Stämplat?
Jag gör som morfar lärde mig som barn och skär allt med kniv, morfar var bagar son av den äldre skolan.
Kavlade ut degen och la den på plåten skar ut pepparkakorna och tog bort den överblivna degen.
Jag minns fortfarande hur skickligt och snabbt morfar skar ut pepparkakorna oavsett motiv.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Stämplat?
Ja man måste inse sina begränsningar, det skulle nog ta mig en kvart att skära ut en gumma, gubbe, gris, stjärna, gran eller vad det nu är, för hand. 😀
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter omständigt att skyffla upp varje kaka individuellt på plåten.
Jag har alltid kavlat ut på bakplåtspapper, sen när man har stämplat klart lägger man bara hela pappret på plåten direkt.
Har aldrig tänkt på att man kan göra så. :)
 
  • Haha
Robin Lindberg
  • Laddar…
Maria T
Förutom att jag saknar att baka tillsammans med min mamma så är det en liten skatt att ha (kvar) ett recept skrivet med vacker handstil ❤️
Jag kan inte tro annat än att pepparkakorna är delikata!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi gör med liknande metodik. Degen skall absolut göras minst ett dygn före bak. Vi tar bara fram så mycket deg som går att baka ut för stunden, sedan får man hämta mer i kylskåpet. Mjölat bakbord är ett måste, vilket då också ger att man inte skall ha i allt mjöl i degen från början.

Jag har inte tålamod att kavla och trixa med deg, så min roll är att sköta gräddningen. Vilket är helt okej, för med fyra personer som gör själva kakorna är det en heltidstjänst att hantera plåtarna. Dessutom är det lite spring för att ställa ut dom så de får svalna av mellan gräddningarna. Annars blir det heller inte riktigt bra.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Receptet är rätt likt mitt (faster Ellens) pepparkakor. Jag har lite mer sirap och mindre ägg.. Absolut göra degen dagen innan, sen står bunken i kylen hela tiden medan man bakar. Det är årets enda kakbak i vår familj. Lussekatterna är för all del det enda bullbaket också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.