E Edlunn skrev:
Swedbank internetbank blir bara sämre och sämre.
Vad tycker du fungerar dåligt?
 
Jag kör med Skandiabanken som huvudbank nu sedan ca 10 år tillbaka och stör mig med på lite smågrejor. Det värsta är väl egentligen att E-fakturor som hamnar på helgdagar så måste man manuellt gå in och ändra själv så det då blir dagarna innan tex. På Handelsbanken som jag hade innan (och fortfarande har lite givetvis) så sker det automatiskt att det då blir närmsta vardagen innan så man bara behöver godkänna. Det må låta som en småsak men det är extremt irreterande när det är mycket helgdagar etc som nu vid jul och nyår etc.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Jag har flera banker och har framför allt bytt/skaffat en ny för att få bättre bolånevillkor. Har nog inte varit inne på ett fysiskt bankkontor på tio år eller så.

Det jag värdesätter är rimligt bra, automatiska ränterabatter och Apple pay. Brist på/avsaknad av de sakerna är det som fått mig att ändra mina bankval det senaste åren.

Övriga tjänster känns, som andra varit inne på, bra nog hos de flesta banker.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
och Apple pay.
Fast möjlighet till Apple Pay är väl en egenskap hos en viss bit plast och har väl inte någon direkt koppling till vilken/vilka banker man nyttjar?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast möjlighet till Apple Pay är väl en egenskap hos en viss bit plast och har väl inte någon direkt koppling till vilken/vilka banker man nyttjar?
Jodå. Det är banken som sluter avtal med Apple/Samsung/Google osv. för att låta kort anslutas till de betallösningarna.

Jag var för ett par år sedan tvungen att byta betalbank från Ica till Skandia för att kunna nyttja Apple pay. Numer stödjer båda dessa banker detta, men för Icas del är det nog bara sen ett halvår eller så.

Så vilken bank man har kan definitivt påverka vilka tjänster man kan nyttja.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är banken som sluter avtal med Apple/Samsung/Google osv. för att låta kort anslutas till de betallösningarna.
Ja det förstås om man betalar med kort från ”sin bank”, vilket jag inte gör. Men då förstår jag hur du menar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
om man betalar med kort från ”sin bank”, vilket jag inte gör.
Kort är väl alltid knutna till någon bank, eller?

Sen kan det förstås vara Klarna eller Revolut eller någon annan ”betalbank”, men du har väl ändå slltid en bank som mellanhand mellan dig och Apple pay (eller liknande)?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det förstås om man betalar med kort från ”sin bank”, vilket jag inte gör. Men då förstår jag hur du menar.
Jag betalar allt som går med Coop MedMera Mastercard.

Min bank är Skandiabanken, varit kund sedan dom startade, har funkat fint tycker jag.

Öppnade ett till konto hos Danske för att Skandia slutade med möjligheten att skicka pengar till Tanzania, i övrigt ingen aktivitet på det kontot.

Har ett sparkonto hos Lunar med 3.75% ränta (företagskontot där ger 4.1%).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kort är väl alltid knutna till någon bank, eller?
Jag tror inte American Express är bank, åtminstone märks det inte i vår relation. Eurocard handhas väl av SEB-kort och SEB är naturligtvis bank men jag ser nog inte Eurocard som utgivet av "min bank". Lite samma sak med de kort Entercard sköter åt Swedbank.
 
Amex är en bank (registrerad i Spanien avseende EU och under tillsyn av Finansinspektionen i Sverige). Eurocard är mycket riktigt något SEB driver.
 
Vill man ha valutakonto, dvs kunna betala direkt i tex Euro är det nog bara Handelsbanken som erbjuder detta av de "klassiska" svenska bankerna.
Revolut fixar det åxå.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Vill man ha valutakonto, dvs kunna betala direkt i tex Euro är det nog bara Handelsbanken som erbjuder detta av de "klassiska" svenska bankerna.
Revolut fixar det åxå.

/Höghus
En snabb googling visar att I princip alla svenska banker erbjuder valutakonto, plus Avanza och Nordnet mfl aktiemäklare.
 
D Dilato skrev:
En snabb googling visar att I princip alla svenska banker erbjuder valutakonto, plus Avanza och Nordnet mfl aktiemäklare.
Har du försökt skaffa ett valutakonto på riktigt?

/Höghus
 
Har Ålandsbanken Private Banking. Har inget att invända emot utan dom är mycket lyhörda, öppna och tillmötesgående. Alltid samma kontakt man pratar med och vet hur ens ekonomi ser ut. Enda negativa är väl att dom inte är anslutna till Kivra så man kan inte godkänna räkningar direkt för igenom. Men det är ingen big deal med tanke på allt det andra goda.
 
Höghus Höghus skrev:
Har du försökt skaffa ett valutakonto på riktigt?

/Höghus
Nej jag har redan valutakonto i NMB Bank Tanzania med hög ränta.
Tyvärr har jag just nu inte mina pengar där🙁
 
  • Skärmdump av bankinformation om flexikonton; insättningsalternativ, säkerhet, valutor och en chattfunktion visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.