Jonas Persson
Fotografen Fotografen skrev:
Minns någon diskussionerna rörande eventuella störningar i radion när klockfrekvensen passerade FM-bandet?
Svagt, började inte problemen med att uppfylla stördirektivet när 60/66Mhz lanserades? Hela moderkortet agerade antenn och det blev dags med ordentliga jordplan i mönsterkorten.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Fördelen att bo i villa... Man har plats även för sådant som inte är absolut nödvändigt. Jag ska tillägga att jag har dessa burkar för att få rätt känsla för gamla retrogrejor - sån kod jag skrev på den tiden gick direkt mot hårdvaran och skrev tex till grafikminnet beroende på var på skärmen CRT strålen var, så emulatorer brukar inte ge det full rättvisa...

En IBM AT 8MHz som fortfarande funkar perfekt. Plus en drös andra retrodatorer som mest står och dammar och väntar på att jag ska ha tid att leka... Amiga, Mac Plus osv. Ett par "modernare" PC datorer med olika grafik och ljudkort. 3d voodo, Gravis Ultrasound... Ja. Retro är roligt. Jag har inte glömt detta!

Men tyvärr är det fullt här hemma nu, jag hade lite av grejorna i föräldrarnas källare, nu är deras hus sålt. :( Farsan flyttat till äldreboende... Så behöver nog rensa lite, får räcka med en eller två av varje sak...
Har också en del pryttlar, och i det fristående garaget/förrådet står en NAS som tar hand om backuper. Bra om den ena eller sndra byggnaden brinner/har inbrott. All data ligger kvar på endera stället. Gillar inte molnlösningar.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tror jag skrivit det förut här. En kompis hade en svartimporterad trådlös telefon. I en viss editor så ringde telefonen när man stod på udda kolumner. EMC är märkligt. Jag behöver nog inte förtydliga att det var ingen i andra änden när man svarade... :D ;)

Det fanns inte på min 8MHz AT vad jag vet. Inte ens en kylfläns på processorn.


Ett annat minne;

Jag har nåt vagt minne att jag i internets barndom hade en dator som hade modemet kopplat till sig och sen att internet delades men att den då automatiskt kunde koppla upp en "lina" när mailklienten på valfri dator i nätverket kollade efter mail. Sen la den på igen. Funktionaliteten fanns nog bara något enstaka år innan modem ersattes av ADSL. Men jag minns detta att man fick ringa upp när man skulle surfa. (Jag hade ju haft modem långt tidigare än internet blev allmänt känt, men då var det ju BBSer man jobbade mot, eller skickade filer mellan varandra...)
Nej men jag pratar om chassin som har några år på nacken när det fortfarande var gängse med stora 5.25 / 3.25 bays i chassin.
 
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Tror jag skrivit det förut här. En kompis hade en svartimporterad trådlös telefon. I en viss editor så ringde telefonen när man stod på udda kolumner. EMC är märkligt. Jag behöver nog inte förtydliga att det var ingen i andra änden när man svarade...
För att inte tala om när GSM kom i början på 90-talet och det välkända ljudet hördes i högtalare och störde många analoga system som inte var byggda för den digitala radiosignalen transienter.

Mobiltelefoner var bannlysta på många platser pga av detta. Npgon skrev till och med en låt där den karaktäristiska sekvensen var med.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har också en del pryttlar, och i det fristående garaget/förrådet står en NAS som tar hand om backuper. Bra om den ena eller sndra byggnaden brinner/har inbrott. All data ligger kvar på endera stället. Gillar inte molnlösningar.
Jag måste ta tag i detta. Men ska jag ha backupen i separat byggnad så är min lilla "bod" tyvärr inte uppvärmd så jag tror inte det funkar ha en NAS där, vet inte om jag ska övertala någon bekant att ha en server - men alla är inställda på molnet (så även jag, fast sen ett år betalar jag nånting på 200 spänn i månaden men har bytt dator och den är "bara" backupad till en NAS. Funderar på om jag ska nöja mig med att ha två nas på olika platser i huset och sen ha alla mina foton på tex google photos och alla livsviktiga dokument på googles drive-moln... Så i praktiken kan jag säga upp min "molnbackup" - google drive har jag lite utrymme på dock som jag ämnar behålla).
 
Bygg en isolerad låda, står den på 24/7 håller den säkert temperaturen, annars kan en frostvakt göra jobbet....
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bygg en isolerad låda, står den på 24/7 håller den säkert temperaturen, annars kan en frostvakt göra jobbet....
Nu blev detta mer än of-topic, men på sommaren blir isolerad låda lite vanskligt. Får ha ett sommar och ett vinterläge då... :D
 
J JohanLun skrev:
Det fanns inte på min 8MHz AT vad jag vet. Inte ens en kylfläns på processorn.
Kom inte processorkylare först med 486?, eller Pentium?? Innan utvecklade de inte så höga temperaturer, effekter...
Hade ingen kylare på min 386sx, det var först när jag uppgraderade till nytt MB med 486 det behövdes processorkylare
Bytte samtidigt upp mig från 44MB Conner hdd till 720MB Seagate. GB hdd var för dyrt som student
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Kom inte processorkylare först med 486?, eller Pentium?? Innan utvecklade de inte så höga temperaturer, effekter...
Hade ingen kylare på min 386sx, det var först när jag uppgraderade till nytt MB med 486 det behövdes processorkylare
Bytte samtidigt upp mig från 44MB Conner hdd till 720MB Seagate. GB hdd var för dyrt som student
Jag har för mig 486 inte heller hade aktiv kylning... Google är min vän och säger att över 66MHz var det oftast kylning, under sällan kylning. Så fläkt kom nog med 486. Jag har för mig jag tuggade igenom 286 12MHz, 386SX 25MHz, 486DX33MHz och därefter ett antal liknande processorer. Jag hade även några vanliga PC och 286or jag fick billigt/gratis/byggde av överblivna delar som extradatorer... Sommarjobbade ett par somrar på farsans jobb, de sålde PC program och då även datorer med dem (men de var ingen renodlad datorförsäljare) - det fanns ändå möjlighet att få tag på överblivna begagnade eller felköpta delar... Första datorerna vi hade hemma var faktiskt inte ens våra egna privata. Den allra fösta var en IBM PC med CGA och 10Mb HDD. Den fick vi dock bara ha hemma veckovis och över långhelger. Jag lärde mig Basic på den och fick sen en "överbliven" AppleII som första egen dator... Apple II var ju 4 år gammal när IBM PC och VIC20 kom. C64 kom väl året efter. Nånstans 1983 började nog många skaffa datorer hem.

"why 1984 won't be like 1984"
Jag förstod nog faktiskt inte hur stor Macen var förrns mer än 10 år efter den kom, även om vi hade även en Mac hemma...

https://www.folklore.org/0-index.html
https://www.macfolkloreradio.com/
 
...och en IBM PC på den tiden såg ut så här...


 
På den tiden var det ju enklare då dien var helt blottad. Idag måste man själv avlägsna heatspreadern för att kunna kyla direkt mot die :)
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Mikael_L
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ok, här kommer en elektrisk och livsfarlig sak helt utan elektronik...

Vi hade en brödrost som liknade dessa. Den hade plats för två bröd, ett på vardera sida. Det fanns inget tidur, utan man fick hålla koll på hur hårt rostat det var. Det gick inte en enda frukost utan att man satt och skrapade bort bränt bröd.

Vid halvlek, när det var dags att rosta brödets andra sida, öppnade man luckan som på bilden och underkanten på brödet gled ner och ut på luckan. När man då stängde låg brödet uppochner, men med den orostsde sidan mot värmeelementet.

Ibland fungerade det som tänkt, ibland välte brödet istället för att glida med resultatet att brödet inte vändes.

Tänk också på att man bara hade det lilla handtaget att hålla i, hela rosten var långt över 100 grader varm, så brännskador fick man lätt.

Konstigt nog försvann modellen från marknaden och ersattes av dagens automatiska, barnvänliga och lite tråkiga rostar. Vart tog spänningen vägen?

[bild][bild]
Jag har exakt en sådan brödrost i mina gömmor någonstans.
Jag hade inte rätt slags sladd med rätt kontakt så den har använts sparsamt, en gång vid frukost efter en blöt fest, då gjorde vi någon slags inkoppling som lätt platsat i tråden "värsta elkopplingen", det blev både risk att bränna sig samt risk för strömgenomgång, men rostat bröd fick vi.

Numera har jag en sladd/kontakt som passar, men nu vet jag inte riktigt var rosten tagit vägen.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har exakt en sådan brödrost i mina gömmor någonstans.
Jag skulle så gärna ha en sådan brödrost min mormor hade... Många år stod den hemma hos mina förädrar, men trots flera varningar så brukade min mamma fiska upp bröd som fastnat (med rosten på) med hjälp av en vanlig kniv (metallbestick). Jag hade tänkt mig att varningen att hon skulle kunna få en stöt kunde hindrat detta, hon lyckades inte få en stöt men förstöra värmeelementen i brödrosten.

R.d87add786b48271cd3b3953d5c58659a

Det roliga med denna brödrost är att när man slår igång den så "glider" brödskivorna långsamt ned i rosten. När det är färdigrostat så glider de långsamt upp. Ingen smäll och flygande skivor.

Givetvis undersökte jag rosten (min far hade öppnat den och konstaterat att det var bättre köpa en ny, tyvärr hade han förstört eller kastat några delar, den låg i återvinningshögen när jag såg den) - själva upp och nedsänkningen fungerande mha att en tråd expanderade när den blev varm och via nån slags trissa/hävarm lyfte den upp och ned brödet. Tyvärr har jag aldrig snubblat över en likadan rost på nån loppis eller liknande. Då skulle jag nog köpa den direkt...
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle så gärna ha en sådan brödrost min mormor hade... Många år stod den hemma hos mina förädrar, men trots flera varningar så brukade min mamma fiska upp bröd som fastnat (med rosten på) med hjälp av en vanlig kniv (metallbestick). Jag hade tänkt mig att varningen att hon skulle kunna få en stöt kunde hindrat detta, hon lyckades inte få en stöt men förstöra värmeelementen i brödrosten.

[bild]

Det roliga med denna brödrost är att när man slår igång den så "glider" brödskivorna långsamt ned i rosten. När det är färdigrostat så glider de långsamt upp. Ingen smäll och flygande skivor.

Givetvis undersökte jag rosten (min far hade öppnat den och konstaterat att det var bättre köpa en ny, tyvärr hade han förstört eller kastat några delar, den låg i återvinningshögen när jag såg den) - själva upp och nedsänkningen fungerande mha att en tråd expanderade när den blev varm och via nån slags trissa/hävarm lyfte den upp och ned brödet. Tyvärr har jag aldrig snubblat över en likadan rost på nån loppis eller liknande. Då skulle jag nog köpa den direkt...
Kom att tänka på detta klipp:
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ullberg
Lite annan design så er kanske inte var en sunbeam men antar det är de här funktionerna du menar @JohanLun


han har ett par andra videos på samma ämne om man vill grotta ner sig lite mer

Edit: 2:a på Technology Connectrions-bollen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.