Hej!

fastnat i tvist med min kommun.

Gjorde en tillbyggnad vilket jag ansökte om för att bygga ett 40 kvadratmeter garage, som sitter ihop med bostadshuset och använda befintlig dörr in.

Kommunen hävdar att enligt detaljplanen får garage byggas ihop med huset men är då komplementbyggnad. (huset är klart och fått slutbesked)

Jag hävdar när garaget väl är ihopbyggt med huset är det en tillbyggnad per definition enligt Boverket.

Nu kommer grejen, önskar bygga till denna del med 14,5 kvadratmeter kommunen tillåter inte detta pga attefallstillbyggnad inte får göras på en komplementbyggnad. Jag anser att jag byggt en tillbyggnad och gör enbart en tillbyggnad av tillbyggnaden.

Vad tycker ni? Har någon råd?
Tack!
 
Mig veterligen måste en komplementbyggnad vara fristående för att kunna klassificeras som just komplementbyggnad, se definition i PBL. Så där faller deras resonemang.
 
  • Gilla
Jaaakob och 1 till
  • Laddar…
J Johan_swe skrev:
Mig veterligen måste en komplementbyggnad vara fristående för att kunna klassificeras som just komplementbyggnad, se definition i PBL. Så där faller deras resonemang.
Hej, exakt det jag hävdat. Men de säger att det kan visst vara ihopbyggda. Har nästan bestämt mig för överklaga. Men handläggaren säger att hela avdelningen är överens, så blev osäkra.

Men håller helt klart med dig. Finns det något annat jag missar?
 
J Johan_swe skrev:
Mig veterligen måste en komplementbyggnad vara fristående för att kunna klassificeras som just komplementbyggnad, se definition i PBL. Så där faller deras resonemang.
Vad anser ni här då?

Känner mig riktigt motarbetad?

Tycker ni inte kommunen har fel här, tillika byggnadsnämnden?
 
  • Svensk kommunal handling visar avslag på ansökan om tillbyggnad; innehåller beslut, ärendebeskrivning och motivering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror kommunens bedömning är helt korrekt. En komplementbyggnad (ej att förväxla med bygglovsbefriad komplementbyggnad, typ attefall eller friggebod, som måste vara fristående) kan vara ihopbyggd med huvudbyggnaden, så vid bedömningen av huruvida tillbyggnaden får göras måste man ta hänsyn till vilken del av byggnaden som är huvudbyggnad och vilken som är komplementbyggnad.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror kommunens bedömning är helt korrekt. En komplementbyggnad (ej att förväxla med bygglovsbefriad komplementbyggnad, typ attefall eller friggebod, som måste vara fristående) kan vara ihopbyggd med huvudbyggnaden, så vid bedömningen av huruvida tillbyggnaden får göras måste man ta hänsyn till vilken del av byggnaden som är huvudbyggnad och vilken som är komplementbyggnad.
Men är det inte lite lustigt, vi ansökte om en tillbyggnad. Som kommunen godkänner men att byggrätten för uthus används. Varför bestämmer det vilken byggrätt vi får använda, vi kunde ju använt befintlig boyta byggrätt och klassat det som tillbyggnad? Det blir ju lite hål i huvudet princip om jag nu får bygga till dessa 15 kvm på vilken sida som helst av min fastighet om just inte denna sida...?
 
Det framgår som sagt av PBL att en komplementbyggnad måste vara fristående. Jag förstår att de håller fast vid sin ståndpunkt eftersom det annars innebär att de har skrivit fel i detaljplanen där det anges att man får bygga till huvudbyggnaden med en komplementbyggnad.
 
J Johan_swe skrev:
Det framgår som sagt av PBL att en komplementbyggnad måste vara fristående.
Vart hittar du den definitionen?

Alltså inte för att jag inte tror dig. Jag är bara nyfiken. Det enda jag hittar om "fristående" gäller bygglovsbefriade komplementbyggnader.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Vart hittar du den definitionen?

Alltså inte för att jag inte tror dig. Jag är bara nyfiken. Det enda jag hittar om "fristående" gäller bygglovsbefriade komplementbyggnader.
Boverket:
Komplementbyggnad är en byggnad som är placerad nära och kompletterar en huvudbyggnad.

https://begreppsbank.boverket.se/ordlista/begrepp/8937/komplementbyggnad



Om den är sammanbyggd är den ju en del av huvudbyggnaden och är då inte längre en komplementbyggnad.

Även i PBL 9 Kap. där undantagen beskrivs står det:
4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) ....
 
  • Gilla
Jaaakob
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Boverket:
Komplementbyggnad är en byggnad som är placerad nära och kompletterar en huvudbyggnad.

[länk]



Om den är sammanbyggd är den ju en del av huvudbyggnaden och är då inte längre en komplementbyggnad.

Även i PBL 9 Kap. där undantagen beskrivs står det:
4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) ....
useless useless skrev:
Vart hittar du den definitionen?

Alltså inte för att jag inte tror dig. Jag är bara nyfiken. Det enda jag hittar om "fristående" gäller bygglovsbefriade komplementbyggnader.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--
byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/

exakt i en video längst ner på sidan 09:15 in säger deras jurister det också tydligt.
 
J Jaaakob skrev:
Men är det inte lite lustigt, vi ansökte om en tillbyggnad. Som kommunen godkänner men att byggrätten för uthus används. Varför bestämmer det vilken byggrätt vi får använda, vi kunde ju använt befintlig boyta byggrätt och klassat det som tillbyggnad? Det blir ju lite hål i huvudet princip om jag nu får bygga till dessa 15 kvm på vilken sida som helst av min fastighet om just inte denna sida...?
Kommunen får väldigt ofta bakläxa när det överklagas. Länsstyrelsen har jurister. Kommunen har i 99 fall av 100 inte jurister som sitter med bygglov.
 
  • Gilla
Jaaakob
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Även i PBL 9 Kap. där undantagen beskrivs står det:
4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) ....

J Jaaakob skrev:
[länk]
byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/

exakt i en video längst ner på sidan 09:15 in säger deras jurister det också tydligt.

Fast det där gäller ju de byggnader som är undantagna från bygglovskrav. Dom måste vara fristående.

Anledningen till att jag frågar är för att jag är ganska säker på att jag har sett detaljplaner där man får bygga komplementbyggnader (garage, carport, etc) i olika storlek beroende på om de är fristående eller vidbyggda. Men jag kanske minns fel, eller så har de kommunerna som har såna regler missuppfattat något.
 
useless useless skrev:
Fast det där gäller ju de byggnader som är undantagna från bygglovskrav. Dom måste vara fristående.

Anledningen till att jag frågar är för att jag är ganska säker på att jag har sett detaljplaner där man får bygga komplementbyggnader (garage, carport, etc) i olika storlek beroende på om de är fristående eller vidbyggda. Men jag kanske minns fel, eller så har de kommunerna som har såna regler missuppfattat något.
Tittade du på klippet?
 
J Jaaakob skrev:
Tittade du på klippet?
Ja, nu har jag gjort det. Jag är nästan helt överbevisad... 🤓 Ska bara leta fram nån av de detaljplanerna jag nämnde...
Men det är mycket möjligt att de planerna är så gamla att de tillkom innan begreppet "bygglovsbefriade komplementbyggnader" infördes och definitionen förtydligades. De skulle troligen inte klara en juridisk granskning i dag...
 
useless useless skrev:
Ja, nu har jag gjort det. Jag är nästan helt överbevisad... 🤓 Ska bara leta fram nån av de detaljplanerna jag nämnde...
Men det är mycket möjligt att de planerna är så gamla att de tillkom innan begreppet "bygglovsbefriade komplementbyggnader" infördes och definitionen förtydligades. De skulle troligen inte klara en juridisk granskning i dag...
Min detaljplan tillåter också att komplementbyggnad tex ett garage får byggas ihop. Men jag ansökte inte om en komplementbyggnad och enligt definitionerna är det inte heller en komplementbyggnad då, vad jag tycker och förstått i alla fall.

Försöker bara hitta något extra om jag skall trycka på något till Länsstyrelsen något jag missat? Känns så sjukt som lekman skall behöva driva sån här grejer. Tar mycket tankekraft om kvällarna tycker jag... känner sig motarbetad av tjänstemän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.