Varför går det inte att sänka värmen i ett vattenburet golvvärme system finns både radiatorer på väggen samt ett eget golvvärme system är ansluten till fjärrvärme
 
  • VVS-installation med rör, Grundfos pump, ventiler, och elektriska kablar under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilket sätt går det inte? Antingen har din reglercentral eller ditt ställdon packat ihop om du ändrar värden utan att något händer.
 
Har bytt både ställdon och tempgivare på väggen
 
  • Gilla
ProfessorRekyl
  • Laddar…
Har svårt att förklara det har jag inte provat men ställdonet rör sig inte ska det ta lång tid ?
 
Det kan ta någon minut för ställdonet att gå mellan bägge ändlägerna.

Bild på reglercentralen för ställdonet?
 
B Bosse 1 skrev:
Har bytt både ställdon och tempgivare på väggen
När ställdonet är borttaget, går det att trycka in piggen (spindeln) på ventilen?
 
Jag har också problem med att värmen skenar i vattenburna golvvärmen sedan jag var tvungen att stänga av vattnet pga ett läckage i helgen.
Jag ser att ställdonen (Uponor) är öppna, så jag får väl pröva att skruva bort och trycka ned ventilen med ett slangklammer som föreslogs.

Ingo
Demmpa Demmpa skrev:
Varför skapa en ny tråd?

I din andra tråd så skrev du att det bara var golvvärme.
[länk]

Rör sig ställdonet när då ändrart temrmostatvretet från min till max och vice versa?

Vad händer om du med hjälp av tex slangklämma trycker in piggen och låter den vara intryckt i flera timmar?
 
E Eby90 skrev:
När ställdonet är borttaget, går det att trycka in piggen (spindeln) på ventilen?
Ja det är inga problem
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan ta någon minut för ställdonet att gå mellan bägge ändlägerna.

Bild på reglercentralen för ställdonet?
 
  • Väggmonterad digital termostat som visar 25,0 grader. LK logotyp. Vit, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte själva reglercentralen utan det är rumstermostat.

Reglercentralen är den enheten som ställdonet är elektriskt kopplad till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den har ju bara två kablar den ena går till rumstermostaten och den andra går till en 24 volts omvandlare och skarv till rumstermostaten
 
Här kommer en otydligt schema
 
  • Handritad skiss av elektrisk kopplingsschema med olika komponenter och anslutningar, märkt med färger och kommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ställdonet NC eller NO (står på det)?
Har du 24V ut från rumstermostaten när börvärdet är uppställt?
 
Har du någon spänning i anslutningen för ställdonet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.