GoC GoC skrev:
Nej, det var Hammargrens blixtkanoner, 5g krut var det i dom och 18 års gräns. Men en farbror ”köpte ut” sådana åt oss när vi var i 13-års åldern.
Dom skulle hängas upp och fjuttas på.
Men dom funkade även att utplåna en postlåda med.
Postlådor ja,... Vi stoppade ner 5- öres och/ eller " mini- Kina" i låsöglorna och väntade på att de skulle sprängas bort. De flesta på kvarteret hade plåtlådor så det hände inget, men några hade skaffat nya av plast.. och plast i -20 höll inte för att utsättas för explosionen. Vet inte om det hade klarat sig ens i sommartemperatur.?!??!!? De klarade inte av Kina/ Maxi- puff i midsommar väder...
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Konsums blåvita serie var så härligt enkel och avskalad. Skulle man ha te så gick man och köpte en burk te helt enkelt 🙂. Inga alternativ eller 100 olika smaker.
[bild]
Jag sörjer fortfarande de blåvita Bruna Bönorna på konservburk. Bästa bruna bönor som funnits.
 
H hhallen skrev:
Jag sörjer fortfarande de blåvita Bruna Bönorna på konservburk. Bästa bruna bönor som funnits.
Eller när man var på fest, byta plats mellan tandkräm och kaviar. Tub som tub, rätt lika, och vem läste den texten på morgonen efter.
 
  • Gilla
  • Haha
fubar och 10 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Eller när man var på fest, byta plats mellan tandkräm och kaviar. Tub som tub, rätt lika, och vem läste den texten på morgonen efter.
Det gjorde jag en gång. Tog fel tub alltså. Borstade tänderna med hydrokortisonsalva. Det var rätt äckligt 😝
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Konsums blåvita serie var så härligt enkel och avskalad. Skulle man ha te så gick man och köpte en burk te helt enkelt 🙂. Inga alternativ eller 100 olika smaker.
[bild]
Är likadant med ICA:s eget varumärke fast i rött.
 
På den tiden kamerorna hade
D Dublin skrev:
Konsums blåvita serie var så härligt enkel och avskalad. Skulle man ha te så gick man och köpte en burk te helt enkelt 🙂. Inga alternativ eller 100 olika smaker.
[bild]
Och man drack det i en mugg tillsammans med lite havregryn och lingonsylt i en skål.


Kökstillbehör och förvaringskärl med svenska etiketter. Enkel design. Frukosttema. Cornflakes, kaffe, te, havregryn, marmelad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På den tiden kamerorna hade

Och man drack det i en mugg tillsammans med lite havregryn och lingonsylt i en skål.


[bild]
Den muggen kan jag tänka mig.
 
Keiller Keiller skrev:
Det gjorde jag en gång. Tog fel tub alltså. Borstade tänderna med hydrokortisonsalva. Det var rätt äckligt 😝
Är du jag? 😳

Gjorde precis samma sak en gång, tittade inte så noga när jag packade necessären till en kanotpaddling, två tag med tandborsten och man inser sitt misstag.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Den muggen kan jag tänka mig.
Jag har ett sexpack nedpackat i en låda nånstans... Sparad som pensionsförsäkring.
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 4 till
  • Laddar…
Fast det där är ju någon form av retro-blåvitt. Det ”riktiga” hade ett fetare typsnitt, billigare emballage, mer text på paketen och knappast några ironiska muggar eller brickor. Även om de iofs. verkar ha haft viss självdistans rörande vad de kunde sätta blåvitt på.
Vintage-reklam för livsmedel och hushållsprodukter med priser på svensk text; firande av femårsjubileum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
Muggarna köpte jag på Domus under andra halvan av 90-talet. Jag tror man hade bestämt då att lägga ner varumärket och sålde lite roliga gadgets för att krama ur det sista.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det där är ju någon form av retro-blåvitt. Det ”riktiga” hade ett fetare typsnitt, billigare emballage, mer text på paketen och knappast några ironiska muggar eller brickor. Även om de iofs. verkar ha haft viss självdistans rörande vad de kunde sätta blåvitt på.
[bild]
Blåvitt korta spagetti med stekbullar var det första jag lärde mig laga.
 
useless useless skrev:
Jag har ett sexpack nedpackat i en låda nånstans... Sparad som pensionsförsäkring.
När tänker du gå i pension, och lösa ut försäkringen?
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
När tänker du gå i pension, och lösa ut försäkringen?
Det blir nog framåt 105 nånstans...
 
  • Haha
JonazThern
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det där är ju någon form av retro-blåvitt. Det ”riktiga” hade ett fetare typsnitt, billigare emballage, mer text på paketen och knappast några ironiska muggar eller brickor. Även om de iofs. verkar ha haft viss självdistans rörande vad de kunde sätta blåvitt på.
[bild]
Frugan hävdar fortfarande att blåvits Melonglass 0,5l var den godaste. Åts efter den sedvanliga knivklyvningen direkt ur kartong😉
 
  • Gilla
  • Älska
LasseR och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.