Nått man ska tänka på om man vill tanka bilen med eldningsoljan är att inomhustankar oftast innehåller olja som under +5° C fäller ut paraffin. Inte så roligt att få hela bränslesystemet igenkorkat med vitt slem. Har själv tagit ur bränslefilter som varit helt vita med nått som liknar seg hudkräm.
Men på sommaren är det ett utmärkt bränsle. Bara att märka upp dunkarna med "sommardiesel" .
Dieseloljan är ju rätt dyr nu så det är ju rätt dumt att bara bli av med det. Klart säljbart. Halva nypriset borde funka bra.

Jag tror man får runt 2kr kilot för skrot nu.
Har man dessutom (som jag) behov av plåt i de där dimensionerna så kostar det minst 10.000kr att köpa. Så inga problem att hitta folk som gärna tar ut tanken mot att få materialet och oljan.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
C
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
De ska vara tjocka och dyra.
Kan tipsa om Irwins blad. Smiskade skiten ur Boschs dyrblad när jag sågade ner vår panna och är dessutom riktigt billiga.

Ett hett tips är också att hålla avstånd om man sågar parallellt med svetsfogar då stålet är betydligt hårdare runt fogen.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
N
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Jag köpte in tjänsten - tog en halv dag för ett gäng grabbar! Har nu en fin-fin förvaringsyta där! I min var det en hel del olja kvar trots en etikett att den var sanerad och avstängd! Glöm inte meddela kommunen att du tar bort den! Jag var tvungen att skicka in ett intyg!
 
B Bjober skrev:
Nått man ska tänka på om man vill tanka bilen med eldningsoljan är att inomhustankar oftast innehåller olja som under +5° C fäller ut paraffin. Inte så roligt att få hela bränslesystemet igenkorkat med vitt slem. Har själv tagit ur bränslefilter som varit helt vita med nått som liknar seg hudkräm.
Blanda i 10% fotogen I dieseln så är det problemet löst.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nått man ska tänka på om man vill tanka bilen med eldningsoljan är att inomhustankar oftast innehåller olja som under +5° C fäller ut paraffin. Inte så roligt att få hela bränslesystemet igenkorkat med vitt slem. Har själv tagit ur bränslefilter som varit helt vita med nått som liknar seg hudkräm.
Men på sommaren är det ett utmärkt bränsle. Bara att märka upp dunkarna med "sommardiesel" .
Dieseloljan är ju rätt dyr nu så det är ju rätt dumt att bara bli av med det. Klart säljbart. Halva nypriset borde funka bra.

Jag tror man får runt 2kr kilot för skrot nu.
Har man dessutom (som jag) behov av plåt i de där dimensionerna så kostar det minst 10.000kr att köpa. Så inga problem att hitta folk som gärna tar ut tanken mot att få materialet och oljan.
Behöver du plåt så kan du få riva en tank i nu eller i vår eller sommar 🙂
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan tipsa om Irwins blad. Smiskade skiten ur Boschs dyrblad när jag sågade ner vår panna och är dessutom riktigt billiga.

Ett hett tips är också att hålla avstånd om man sågar parallellt med svetsfogar då stålet är betydligt hårdare runt fogen.
Jo... nu hade jag det så bra att jag kunde ta hem en bättre tigersåg och blad från jobbet.

Utmaningen är ju när man kommit en bra bit i sågandet av tanken och det börjar spänna i plåten/tanken och bladen går av. Skulle jag göra om det så skulle jag använda rejäla lastspännare-spännband för att få bort spänningarna.

Sen blev det som en "gaskammare" trots korsdrag i källaren... gasmask på!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Utmaningen är ju när man kommit en bra bit i sågandet av tanken och det börjar spänna i plåten/tanken och bladen går av.
Jag kilade upp snittet i de fall det ville krypa ihop av spänningarna samt höll bladet väl inoljat så det inte skulle gå så varmt när det klämdes åt. Några svetstänger rekommenderas också för att fixera upp plåten.
Lyckades i stort sett undvika att bladen körde fast helt och gick av. Däremot rök några blad pga "kickback" när man i ett ouppmärksamt ögonblick inte höll emot tillräckligt hårt. Men att det går några blad får man nog räkna med.

Annars tyckte jag själva sågningen gick som en dans med bra blad.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Börja med att sticka ner ett måttband/tumstock i mätarens hål och se hur mycket olja som är kvar.
Kolla om du inte har en avtappning vid botten på någon av sidorna och om du har detta så lyft den sidan och montera en kran som du kopplar en slang till och lyft sedan motsatt sida och sug ut mesta möjliga oljan och häll sedan i pellets eller sågspån genom manluckan.
Ta en vinkelslip och skär igenom drygt halva plåttjockleken(måtten står på en skylt på tanken) och såga sedan med en tigersåg och sätt ut annons på blocket eller liknade och sälj plåten, äldre tankar är cortenstål vilket är DYRT och kan användas till många ändamål, endast fantasin sätter gränser.
Lycka till!
 
D Dilato skrev:
och en sån här att använda oljan i
[länk]
Jo då får man direkt egen nytta av det som är kvar i tanken 😉

Hursomhelst så måste då manluckan lossas som finns på de flesta tankar för att pumpa, sen är det bara att hissa ner pumpen och pumpa till lämplig dunk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
Jag skulle ta chansen att köpa Lidls plasmaskärare, en anledning god som någon 🤓
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag kilade upp snittet i de fall det ville krypa ihop av spänningarna samt höll bladet väl inoljat så det inte skulle gå så varmt när det klämdes åt. Några svetstänger rekommenderas också för att fixera upp plåten.
Lyckades i stort sett undvika att bladen körde fast helt och gick av. Däremot rök några blad pga "kickback" när man i ett ouppmärksamt ögonblick inte höll emot tillräckligt hårt. Men att det går några blad får man nog räkna med.

Annars tyckte jag själva sågningen gick som en dans med bra blad.
Jag skickade efter ett trepack Lenox-blad från USA (efter rekommendation här på forumet tror jag?). Ett blad räckte och blev över för att såga ner tanken. Fortfarande är ett blad oanvänt trots att jag har kapat upp pannan, åtskilliga meter gamla värmerör och annat skrot i hanterbara bitar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Jag skickade efter ett trepack Lenox-blad från USA (efter rekommendation här på forumet tror jag?). Ett blad räckte och blev över för att såga ner tanken. Fortfarande är ett blad oanvänt trots att jag har kapat upp åtskilliga meter gamla värmerör och annat skrot i hanterbara bitar.
Lenox är bland de bästa😉
 
useless useless skrev:
Jag skickade efter ett trepack Lenox-blad från USA (efter rekommendation här på forumet tror jag?). Ett blad räckte och blev över för att såga ner tanken. Fortfarande är ett blad oanvänt trots att jag har kapat upp pannan, åtskilliga meter gamla värmerör och annat skrot i hanterbara bitar.
Jo de finns i huset i shopen...
https://shop.byggahus.se/products/t...max&utm_campaign=pmax-2021-06-06&gad_source=1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.