Diesel är inte ens brandfarligt enligt säkerhetsdatabladet.
 
  • Gilla
Hjnilsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Diesel är inte ens brandfarligt enligt säkerhetsdatabladet.
Det som händer när det faktisk väl tar fyr i eldningsolja av ett gnistregn (testat utomhus i provanläggning) är att det bildas en liten låga på toppen av oljefilmen. Den växer sakta större i takt med att bränslet upphettas, men man har gott om tid på sig att både bli uppmärksam på vad som händer och hantera elden men valfri brandsläckare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vi kapade ner en dieseltank som vi tömt dagen innan med gasbrännaren, vi gick inte ut i låg omloppsbana.

Jag förespråkar dock inte metoden då det kan resultera i bättre resultat än Nordkoreas rymdprogram
Gratis uppvärmning för grannarna, bra för grannsämjan 😅
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Tömning och sanering av tank ska väl göras av en godkänd firma och anmälas till kommunen? Börja med att kolla där vilka uppgifter som finns så du slipper en miljösanktionsavgift i framtiden när dom upptäcker att tanken inte är tömd och sanerad på rätt sätt...
Det är om tanken ligger nergrävd och ska vara kvar i marken efter tömning.
På de flesta återvinningsstationer kan du lämna olja fritt som privatperson (beror naturligtvis på vilken kommun...).
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Jo här har du en till tråd och att tigersåga är ingen höjdare när det börjar spänna i plåten och bladen går av.
https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-ner-en-oljetank.482941/
Vet inte om någon hittade en bra nibbler?
 
P paralun skrev:
Jo här har du en till tråd och att tigersåga är ingen höjdare när det börjar spänna i plåten och bladen går av.
[länk]
Vet inte om någon hittade en bra nibbler?
Blir då en nibbler i herejösses format, brukar vara 1 till 2 mm plåt i oljetankar och i bland tjockare.
 
J jonaserik skrev:
Blir då en nibbler i herejösses format, brukar vara 1 till 2 mm plåt i oljetankar och i bland tjockare.
3mm i väggar och tak samt 5mm i botten är standard. Har rivit 100tals tankar. Tigersåg när man är i känsliga utrymmen och plasma när man inte behöver ta hänsyn till brännbart i krokarna.
 
  • Gilla
Köttisar och 7 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir då en nibbler i herejösses format, brukar vara 1 till 2 mm plåt i oljetankar och i bland tjockare.
Jo det diskuteras i tråden jag länkade till.... själv tigersågade jag och det var ett riktigt äventyr. (skulle inte göra om det)
 
Det står 3mm och 4mm på dekalen.
 
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
klosp11
häll inte oljan i en nyare dieselbil. det blir bara problem och sätter igen båda filter och insprutningen. kanske en traktor eller båt eller en gammal. mercedes 200d från 1981.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ta in en offert eller två. Låt dem behålla oljeslatten. Du får göra rotavdrag på jobbet och firman har ansvarsförsäkring och de fixar pappersarbetet och sanerar ev. spill. Du slipper göra ett riktigt sktgöra. Låter det inte bättre än tigersågen?
 
  • Gilla
  • Ledsen
1234bjorn och 8 till
  • Laddar…
Den som har fönster i källaren kan kapa till en passande skiva till det öppna fönstret som har ett urtag för en fläkt att ha på under arbetet med tanken och på så vis minska risken för diesellukt i resten av bostaden.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Steg 4 - gör rent tanken ordentligt så den är helt torr i botten. Går smidigt med Absol.
Absol må vara bra, själv använde jag sågspån vilket är billigt (eller gratis)

Resterna, olja och oljedränkt spån anser jag inte behöver köras iväg någonstans om husets värmepanna finns kvar, oljan är köpt för att värma kåken och går bra att bränna.
Om skrotpriset är över 1kr/kg anser jag att det lönar sig att sälja järnskrotet, är det lägre än så kan den kommunala återvinningen få järnet om man inte behöver plåt själv och om det inte finns möjlighet att sälja det på närmare håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ta in en offert eller två. Låt dem behålla oljeslatten. Du får göra rotavdrag på jobbet och firman har ansvarsförsäkring och de fixar pappersarbetet och sanerar ev. spill. Du slipper göra ett riktigt sktgöra. Låter det inte bättre än tigersågen?
Det är nog där det landar 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns de som betalar dig för att hämta och demontera den om det nu finns någon olja kvar i den, kolla runt i tidningen det gjorde ja när ja flyttade in i mitt hus för 5 år sen, fick 7000 för oljan, samt tanken nedmonterad och bortforslad gratis.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.