Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

Oorganiserat förrådsutrymme med diverse föremål och material, målarburkar, kartor och belysning, verkar vara inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönt metallskylt på apparat, text, siffror, telefonnummer, slitage, svetsindustri, Ramlösa Brunn, 1967.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontrollmärke för cistern, information om volym, kontrolldatum och resultat, fastsatt på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Steg 1 - pumpa ut all olja du kan via bef. hål. Jag gissar på att det är totalt 100L.
Steg 2 - kör tigersågen så du får upp ett rejält hål, typ från överkant ner till halva tanken, alltså ca. 0,5x0,5m.
Steg 3 - lyft tanken med spett så all olja som är kvar rinner bort till det hörn där du kan suga ut den. När du fått bort allt förutom nån liter så häll i Absol (finns på biltillbehörsaffärer).
Steg 4 - gör rent tanken ordentligt så den är helt torr i botten. Går smidigt med Absol.
Steg 5 - skär ner tanken i lagom stora bitar som går att bära. Kolla så du inte tar i de invändiga vinkeljärnen!
Klart!

Tips - ansiktsskydd och dubbla hörselskydd samt tjocka skinnhandskar är ett måste. Samt rejäla tigersågsblad. De ska vara tjocka och dyra. Börjar de glöda och gnistra vid användning så är det dags att byta - går kanske åt 10 st första gången du gör en sån här tank.
 
  • Gilla
  • Älska
stugan_i_skogen och 46 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Steg 1 - pumpa ut all olja du kan via bef. hål. Jag gissar på att det är totalt 100L.
Steg 2 - kör tigersågen så du får upp ett rejält hål, typ från överkant ner till halva tanken, alltså ca. 0,5x0,5m.
Steg 3 - lyft tanken med spett så all olja som är kvar rinner bort till det hörn där du kan suga ut den. När du fått bort allt förutom nån liter så häll i Absol (finns på biltillbehörsaffärer).
Steg 4 - gör rent tanken ordentligt så den är helt torr i botten. Går smidigt med Absol.
Steg 5 - skär ner tanken i lagom stora bitar som går att bära. Kolla så du inte tar i de invändiga vinkeljärnen!
Klart!

Tips - ansiktsskydd och dubbla hörselskydd samt tjocka skinnhandskar är ett måste. Samt rejäla tigersågsblad. De ska vara tjocka och dyra. Börjar de glöda och gnistra vid användning så är det dags att byta - går kanske åt 10 st första gången du gör en sån här tank.
Tack för ett utförligt svar 🙏 det låter riktigt slitsamt. Jag försökte få upp locket i toppen för att kunna se ner i tanken men det satt så hårt att det var omöjligt att rubba.
 
Filikun Filikun skrev:
Tack för ett utförligt svar 🙏 det låter riktigt slitsamt. Jag försökte få upp locket i toppen för att kunna se ner i tanken men det satt så hårt att det var omöjligt att rubba.
Slitsamt ja, men ganska snabbt ändå. Har du flyt så räkna med några timmar (med rätt verktyg då).
Annars kostar det runt 3000kr, gjorde förr iaf.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Slitsamt ja, men ganska snabbt ändå. Har du flyt så räkna med några timmar (med rätt verktyg då).
Annars kostar det runt 3000kr, gjorde förr iaf.
Men vart tömmer jag över oljan och hur forslar man bor det? Det är ett huvudbry bara det 😅
 
Filikun Filikun skrev:
Men vart tömmer jag över oljan och hur forslar man bor det? Det är ett huvudbry bara det 😅
Haha ja det är egentligen oftast mer slam än olja. Absolen kan du lämna på återvinningen som "oljebemängd grus". Oljan kan du lämna på en större avfallsförbränningsanläggning som tar typ 30kr/l för att ta emot. Eller så eldar du upp det på lämpligt vis, för det är vad de själva gör med den...
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Nog finns det olja kvar, det är flottören till mätaren som punkterat och sjunkit. Sälj oljan på blocket.
 
  • Gilla
åge742 och 5 till
  • Laddar…
Tömning och sanering av tank ska väl göras av en godkänd firma och anmälas till kommunen? Börja med att kolla där vilka uppgifter som finns så du slipper en miljösanktionsavgift i framtiden när dom upptäcker att tanken inte är tömd och sanerad på rätt sätt...
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Behövs det verkligen. Jag plockade ut min tank utan att anmäla något.

Jag gjorde inte riktigt som Nicholas.

1. Tömma med hävert/bränslepump. (Inte spolarpump det fungerade i 15s)

2. Luta tanken mot ett hörn och återupprepa steg 1.

3. Såga av nämnda hörn för att få ut det sista.

4. Här vädrade jag ur tanken några veckor.

5. Såga ner tanken. Sticksåg rekommenderas inte, tigersåg med bra blad är nog lämpligt. Jag körde vinkelslip.

Plåten säljs till skrot eller används för andra projekt.
Oljan häller man i bilen eller säljer till någon med en gammal dieselbil.
 
  • Gilla
Hjnilsson och 12 till
  • Laddar…
Stick ned en tumstock och mät nivån, sedan är det bara att räkna ut mängden kvarvarande olja.
Dieseln kostar nu ca 22 kronor litern och sedan kan du försiktigt suga ur utan att få med bottenslam och tanka bilen, eller om du inte kör diesel sälj till någon med dieselbil.
Efter det gör du som NICHOLAS J föreslår.
Har du tur finns det skapligt med olja kvar och då blir det bra timpenning😉
 
  • Gilla
Herrn123 och 5 till
  • Laddar…
B
Jag pumpade också ur. Jag byggde en enkel vatten/smuts avskiljning en PET-flaska med två anslutningar. Fyllde i botten, och ut ur toppen, så vatten o smuts stannade i flaskan. Är det mycket vatten är det hopplöst att försöka bränna upp det i oljebrännare. Än mindre genomförbart i en bil...

Jag sanerade slammet på botten med sågspån. Brände faktiskt upp oljeslamm/sågspånet.

Tigersåg. De halvdyra bladen tyckte jag var mest prisvärda, höll inte lika länge som de dyraste men "cm kapat stål per blad" var de halvdyra bladen bäst. De billigaste gick av och var väldigt sladdriga.

Fick iväg tanken i delar till skroten och fick betalt.

Kommunen (tror jag det var, inte söker) ville se något intyg på besiktning av min tank x antal år senare. Jag meddelade dem då att den var skrotad, och sedan var det inte mer med det.
 
  • Gilla
Lennart 57 och 8 till
  • Laddar…
K
Gör som jag gjorde, lej bort skiten.
Viket bös att först såga itu och tömma tanken och ev. få tinnitus på kuppen för att sen göra sig omaket att åka till tippen med allt.

Fast det kanske är dyrt nu förtiden, priserna har väl gått upp sen jag tog bort våran tank för 23 år sen.☺️

Sen är den inte gigantisk utan bara vanlig standardstorlek.😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Plasmaskärare om du kan vädra och inget blir förstört av röken som blir.
Jag gjorde också lika som dom andra, pumpa ur på nåt sätt, höj ena ändan och få ur resten, absol.
Köpte billigaste tigersågen på Coop, tänkte att håller den för en tank så är det bra, den håller än efter 20år men sparsamt använd.
Ta lite i taget, såga en 50-100cm en dag och lika nästa så är den snart ute.

Var bor du, är det i Dalarna så kan jag vara intresserad av oljan 🙂
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Plasmaskärare om du kan vädra och inget blir förstört av röken som blir.
Inget att tänka på, då blir det eld eller explosion av gaserna som finns i tanken. Även vid sågning ska tanken ventileras ut först, blir att först såga skallarna på bultarna till locket och öppna upp och öppna upp fönster dörrar. Så det är mer ett sommarjobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget att tänka på, då blir det eld eller explosion av gaserna som finns i tanken. Även vid sågning ska tanken ventileras ut först, blir att först såga skallarna på bultarna till locket och öppna upp och öppna upp fönster dörrar. Så det är mer ett sommarjobb.
Vi kapade ner en dieseltank som vi tömt dagen innan med gasbrännaren, vi gick inte ut i låg omloppsbana.

Jag förespråkar dock inte metoden då det kan resultera i bättre resultat än Nordkoreas rymdprogram
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.