NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det är vanligtvis returen som begränsar, men 65grader fram levererar en 407C maskin utan problem.
Med 407 vilken maskin då?
 
V växelventil skrev:
Med 407 vilken maskin då?
Du kan ju plocka ännu mer såklart om du har en hetgasväxlare, men här är min egen 407c maskin när den gör varmvatten (lägger även in maskinens datablad över VB):

Mobilskärm visar tidslinje med temperaturkurva och grönt kompressormodul-diagram på webbplatsen nibeuuplink.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grafer visar temperaturområdet för värmepumps kompressordrift med framledning och returledning vid olika köldbärartemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du kan ju plocka ännu mer såklart om du har en hetgasväxlare, men här är min egen 407c maskin när den gör varmvatten:

[bild]
Men det är när den tillverkar varmvatten och inte värmesystemet samt det är vad givarna visar.Dom flesta värmepumparna kan du ställa upp returen på 55 grader men köra på kompressorn att få upp 65 grader på framledningen är nog svårt utan stötta med elpatron och inget att rekommendera inte med R407.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men det är när den tillverkar varmvatten och inte värmesystemet samt det är vad givarna visar.Dom flesta värmepumparna kan du ställa upp returen på 55 grader men köra på kompressorn att få upp 65 grader på framledningen är nog svårt utan stötta med elpatron och inget att rekommendera.
Se mitť inlägg igen, har redigerat. Misstänkte att du skulle svamla så databladet åkte fram. Att köra 65 grader framledning på en 407c maskin är inga problem, oavsett varmvatten eller vilket medium som helst man väljer. Och därmed basta!
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Se mitť inlägg igen, har redigerat. Misstänkte att du skulle svamla så databladet åkte fram. Att köra 65 grader framledning på en 407c maskin är inga problem, oavsett varmvatten eller vilket medium som helst man väljer. Och därmed basta!
Vilken maskin får du nog redovisa för har inte sett någon maskin som klarar så hög framledning med 407
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Se mitť inlägg igen, har redigerat. Misstänkte att du skulle svamla så databladet åkte fram. Att köra 65 grader framledning på en 407c maskin är inga problem, oavsett varmvatten eller vilket medium som helst man väljer. Och därmed basta!
Det går säkert, men blir onödigt slitage på maskinen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vilken maskin får du nog redovisa för har inte sett någon maskin som klarar så hög framledning med 407
Exemplet anger Nibe 1145 eller 1245. Alltså detta är inget nytt under granen, maskinerna har funnits i 10-15år minst. Orkar inte leta upp fler modeller men detta är inget konstigt alls. Du har fått uppmätt temperatur av mig samt datablad från Sveriges största tillverkare att 65C framledning på 407c är nemas problemas, så vi kan nog gå vidare nu?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går säkert, men blir onödigt slitage på maskinen.
Haha ja, men vill jag inte slita på min värmepump kan jag ju stänga av den helt istället, eller hur?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Du har helt rätt. 0,3 bar är 3 meter. Så det räcker. 0,2 räcker också. Men inte 0,1.
Är systemet helt uppfyllt med vatten så att all luft är borta så är trycket i högsta punkten 0 men i lägsta punkten så är trycket "systemets höjd i meter multiplicerat med 0,1".

Har man lägre tryck än vad som blir mellan manometern och högsta punkten så kommer luft att komma in i systemet.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Haha ja, men vill jag inte slita på min värmepump kan jag ju stänga av den helt istället, eller hur?
Ja. Eller sänka varmvattentemperaturen några grader?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Eller sänka varmvattentemperaturen några grader?
Nej, men jag körde länge på 38 grader i vv-tanken. Efter att jag blivit allvarligt sjuk och inte tål någonting utan att få infektioner vill jag gärna ha mycket och väldigt varmt vatten. Men testa 38-40 grader om du är frisk, det är inga som helst problem. Gärna med en växlare mot radiatorsystemet innan du gör vv i beredaren, så blir det riktigt effektivt och bra!

Men nu var det ju inte detta alls vad jag svarade på, utan dumheterna i påståendet att man inte kan köra 65C i framledning.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Nej, men jag körde länge på 38 grader i vv-tanken. Efter att jag blivit allvarligt sjuk och inte tål någonting utan att få infektioner vill jag gärna ha mycket och väldigt varmt vatten. Men testa 38-40 grader om du är frisk, det är inga som helst problem. Gärna med en växlare mot radiatorsystemet innan du gör vv i beredaren, så blir det riktigt effektivt och bra!

Men nu var det ju inte detta alls vad jag svarade på, utan dumheterna i påståendet att man inte kan köra 65C i framledning.
Nibe 1245 börjar ju larma för hög kondesortemperatur in vid 63 grader hur lyckas du undvika det?Och då pratar vi när den gör varmvatten?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nibe 1245 börjar ju larma för hög kondesortemperatur in vid 63 grader hur lyckas du undvika det?Och då pratar vi när den gör varmvatten?
Du ger dig inte va? Hur många datablad och maskiner behöver du?
Här har vi ännu äldre maskiner som inte ens sälj längre (Ecopart 400 + Bosch ehp/aw ) som konstig nog också lyckas med detta magiska trick. Till och med i reklambladen berättar man om det omöjliga!

Skärmdump av text om CTC EcoPart, en effektiv värmepump för fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklam för Bosch EHP AW luft/vatten-värmepump, energibesparing, vit enhet, teknisk information, blå och vit layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du ger dig inte va? Hur många datablad och maskiner behöver du?
Här har vi ännu äldre maskiner som inte ens sälj längre (Ecopart 400 + Bosch ehp/aw ) som konstig nog också lyckas med detta magiska trick. Till och med i reklambladen berättar man om det omöjliga!

[bild][bild]
Behöver inga datablad för dom pumparna jag har varit ute på medr407 har inte varit i närheten av 60 grader på varken thermia eller nibes utan stöttning.varför visar ctc cop vid 55 grader och inte 65 om det inte skulle vara något problem med cop.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Behöver inga datablad för dom pumparna jag har varit ute på medr407 har inte varit i närheten av 60 grader på varken thermia eller nibes utan stöttning.
Då kör nog dessa lite lägre flöde? Brukar bryta för hög retur innan tryckvakten går in?

Min Viessmann kör +60 vid VV. Då kör den full galopp på CP dock och 410 gas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.