Det finns sannolikt med tanke på att de klarat sig utan den här typen av olyckor länge. Men visst kan kontrollprogram medföra högre kostnader än de medför nytta.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns sannolikt med tanke på att de klarat sig utan den här typen av olyckor länge. Men visst kan kontrollprogram medföra högre kostnader än de medför nytta.
Jo nu har det då skett och djupt tragiskt. Att skada sig eller avlida på en arbetsplats är ju klart uselt.

Sen är det ju inte "rocket-science" att kontrollera en bygghiss jämfört med ett kontrollprogram för ett flygplan.
Borde vara en ganska enkel checklista att gå igenom för den som monterar samt sedan av en oberoende koll.
 
Om det är 1% sannolikhet att man gör fel i monteringen och att det är 1% sannolikhet att man gör fel i kontrollen av monteringen och det är 1% sannolikhet att detta missas i den dagliga kontrollen under en hel veckas tid, ja då är det fortfarande 0,0001% sannolikhet att det händer om man har samma genomförande över en extremt lång tid. Nu är dessa sannolikheter troligen mycket lägre i praktiken.

Notera också att kontroller som aldrig hittar några problem snabbt urvattnas till att inte bli några kontroller. Det gör att sannolikheten för att man missar fel tidigt i en kontrollkedja är lägre än vad det är i senare kontroller. Detta i sin tur leder till att fler kontroller oftast inte tillför särskilt mycket.

Om misstankarna om att två ihopskjuvade delar sattes upp samtidigt och att man därför tror att de är ihopskruvade är korrekta, ja då kommer säkerligen lösningen snarare bli att man aldrig får hantera delarna ihopsatta utan att de alltid skall plockas isär.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har det då skett och djupt tragiskt. Att skada sig eller avlida på en arbetsplats är ju klart uselt.

Sen är det ju inte "rocket-science" att kontrollera en bygghiss jämfört med ett kontrollprogram för ett flygplan.
Borde vara en ganska enkel checklista att gå igenom för den som monterar samt sedan av en oberoende koll.
Lön, ansvar och utbildning är väsensskilda när det gäller kontroller på flygplan och kontroller av bygghissar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P paralun skrev:
Enskilda människor kommer alltid att göra misstag. När det gäller en bygghiss så ska det upptäckas i ett kontrollprogram och där kan det då var egenkontroll mha en checklista av den som bygger hissen, kontroll av annan och även kontroll av ackrediterat kontrollföretag. Sedan en kortare daglig kontroll av bygghissen.

Sådant här får inte hända och jag tror att varenda byggföretag i Sverige går igenom sina rutiner och kontrollprogram.
Det fungerar inte så inom t.ex. flyg.
Om du nöjer dig med din förklaring att "enskilda människor gör misstag" så missar du underliggande orsaker.
Använde vi din strategi hade flyget inte varit i närheten lika säkert idag.
Jag gissar att detta blir ett uppvaknande för en bransch som behöver tänka mer på varför människor gör misstag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har det då skett och djupt tragiskt. Att skada sig eller avlida på en arbetsplats är ju klart uselt.

Sen är det ju inte "rocket-science" att kontrollera en bygghiss jämfört med ett kontrollprogram för ett flygplan.
Borde vara en ganska enkel checklista att gå igenom för den som monterar samt sedan av en oberoende koll.
Men nu var det tydligen inte det. Så jag är positiv till att Haverikommissionen hjälper till. Dom är duktiga på att förstå varför misstag begicks.
 
  • Gilla
etxgmg och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lön, ansvar och utbildning är väsensskilda när det gäller kontroller på flygplan och kontroller av bygghissar.
Jo det finns ett helt paket av frågor som de som utreder olyckan ska gå igenom.
I slutändan så ska det finnas ett kontrollprogram eftersom människor begår misstag.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det fungerar inte så inom t.ex. flyg.
Om du nöjer dig med din förklaring att "enskilda människor gör misstag" så missar du underliggande orsaker.
Använde vi din strategi hade flyget inte varit i närheten lika säkert idag.
Jag gissar att detta blir ett uppvaknande för en bransch som behöver tänka mer på varför människor gör misstag.
Alla människor gör misstag. Det är större risk för misstag om man inte har tillräcklig utbildning (vilket leder till högre lön i de flesta fall) för att verkligen förstå konsekvenserna av misstagen. Kontrollprogram är till för att täcka upp för andras misstag, men även de gör misstag.

En väsentlig skillnad mellan kontrollprogram som verkligen gör skillnad och de som inte gör skillnad är konsekvenserna som misstagen leder till när de upptäcks i efterhand. En bransch med få misstag har troligen tydlig feedback med kraftiga konsekvenser för den som begått misstagen (pricksystem, löneavdrag och liknande kan användas). En bransch med många misstag har antagligen en attityd som mer är av typen "gör inte om detta nästa gång" (utan rapportering och uppföljning i processer och rutiner). Väldigt generaliserat, men ändå relevant. Detta säger dock ingenting om orsaken denna gången, det kan vara en "freak accident" eller så var det brister i kontrollerna (och då troligen brister i hela kontrollapparaten).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Lön, ansvar och utbildning är väsensskilda när det gäller kontroller på flygplan och kontroller av bygghissar.
Nja, alla är inte piloter och specialiserade tekniker.
Som 20-nånting och med några enstaka timmars utbildning gjorde jag sista kontrollen på flygplan innan de lyfte. Som deltidsanställd markpersonal jobbade man inte för lönen kan jag säga, men förmånerna var bra.

Jag kunde och visste inte mycket, utan det var framförallt sunt förnuft. Hittade dock bara ett fel under mina år, en sprint med en stor röd remove before flight-flagga satt kvar. Den var innanför en lucka men en liten del av flaggan hängde ut genom någon ventil/luftintag och hade missats av pilot och tekniker. Oklart vad den hade för funktion, men jag tillkallade piloten som tog bort den och flög iväg och sen var det inte mer med det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alla människor gör misstag. Det är större risk för misstag om man inte har tillräcklig utbildning (vilket leder till högre lön i de flesta fall) för att verkligen förstå konsekvenserna av misstagen. Kontrollprogram är till för att täcka upp för andras misstag, men även de gör misstag.

En väsentlig skillnad mellan kontrollprogram som verkligen gör skillnad och de som inte gör skillnad är konsekvenserna som misstagen leder till när de upptäcks i efterhand. En bransch med få misstag har troligen tydlig feedback med kraftiga konsekvenser för den som begått misstagen (pricksystem, löneavdrag och liknande kan användas). En bransch med många misstag har antagligen en attityd som mer är av typen "gör inte om detta nästa gång" (utan rapportering och uppföljning i processer och rutiner). Väldigt generaliserat, men ändå relevant. Detta säger dock ingenting om orsaken denna gången, det kan vara en "freak accident" eller så var det brister i kontrollerna (och då troligen brister i hela kontrollapparaten).
Jo men nu är då inte kontrollprogram något för att ge enskilda medarbetare sanktioner utan för att det inte finns felfria människor. Enklaste formen är ju en egenkontroll av den som utför något.

Sen betydligt allvarligare är då de som bryter mot fastställda kontrollprogram och då ska det ge "sanktioner".
 
pacman42 pacman42 skrev:
Alla människor gör misstag. Det är större risk för misstag om man inte har tillräcklig utbildning (vilket leder till högre lön i de flesta fall) för att verkligen förstå konsekvenserna av misstagen. Kontrollprogram är till för att täcka upp för andras misstag, men även de gör misstag.

En väsentlig skillnad mellan kontrollprogram som verkligen gör skillnad och de som inte gör skillnad är konsekvenserna som misstagen leder till när de upptäcks i efterhand. En bransch med få misstag har troligen tydlig feedback med kraftiga konsekvenser för den som begått misstagen (pricksystem, löneavdrag och liknande kan användas). En bransch med många misstag har antagligen en attityd som mer är av typen "gör inte om detta nästa gång" (utan rapportering och uppföljning i processer och rutiner). Väldigt generaliserat, men ändå relevant. Detta säger dock ingenting om orsaken denna gången, det kan vara en "freak accident" eller så var det brister i kontrollerna (och då troligen brister i hela kontrollapparaten).
Den typen av konsekvenser leder ofta till att misstag i stället mörkas. Något som inte är bra för säkerheten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som vet mer om den sjätte personen som hoppade ur hissen och överlevde?
 
P paralun skrev:
Jo men nu är då inte kontrollprogram något för att ge enskilda medarbetare sanktioner utan för att det inte finns felfria människor. Enklaste formen är ju en egenkontroll av den som utför något.

Sen betydligt allvarligare är då de som bryter mot fastställda kontrollprogram och då ska det ge "sanktioner".
Det är ju i praktiken det jag menar. Om jag monterar en hiss så har jag rimligen en lista på kontrollpunkter jag skall genomföra innan jag rapporterar monteringen som klar. Har jag då (bevisligen) inte genomfört allt som står i listan, då skall jag ha sanktioner av något slag.
 
D Daniel 109 skrev:
Den typen av konsekvenser leder ofta till att misstag i stället mörkas. Något som inte är bra för säkerheten.
Det är därför man skall ha olika intressenter som gör de olika kontrollerna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju i praktiken det jag menar. Om jag monterar en hiss så har jag rimligen en lista på kontrollpunkter jag skall genomföra innan jag rapporterar monteringen som klar. Har jag då (bevisligen) inte genomfört allt som står i listan, då skall jag ha sanktioner av något slag.
Jo då har man ju brytit mot kontrollprogrammet och tidigare i tråden så såg vi då monteringsanvisningar för bygghissen. Det borde inte vara särkilt svårt att identifiera det som måste vara med i en egenkontroll.
Sen vad som eventuellt bör kontrolleras av annan. Tar inte många minuter att utföra för att säkerställa användning av bygghissen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.