Hej, vi har en äldre stående Husqvarna frys i köket som skriker på hög frekvens.
Det är Inte larmet för låg temperatur, utan en mycket mer högre ton, som syrsor fast entonigt.
Jag har försökt dämpa ljudet genom att dra fram frysen och lossa kompressorns gummifötter. Det fick bort en del av stomljudet, men det högfrekventa oljudet är kvar.
Det stör de yngre mer än mig som har lite sämre hörsel.
I övrigt funkar den och håller ca -20.
Finns det nåt man kan göra? Trycka i mer gas eller justera något?
Tror inte det men det skadar inte att fråga.
Tacksam för hjälp om det finns nåt att göra.
 
Svårt att veta vad det kan bero på. Gummifötterna ska sitta under kompressorn annars kommer den snart skaka sönder sina rör när den "slår" fram och tillbaka mot hårt underlag.

"Trycker i mer gas" är inget man gör på ett kylskåp, de har inte ens en serviceport installerade för det och med allt det skulle innebära kostar sådant ungefär lika mycket som ett nytt kylskåp.

Det du möjligtvis kan göra är att göra en översyn på fästpunkter o.dyl. Sitter alla skruv och klammer fortfarande ordentligt fast eller har något krupit ut lite? Det är något som gör det högfrekventa ljudet. Om det inte är vibrationer i någon av delarna är det förmodligen tyvärr kompressorn som sjunger på sista versen.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Svårt att veta vad det kan bero på. Gummifötterna ska sitta under kompressorn annars kommer den snart skaka sönder sina rör när den "slår" fram och tillbaka mot hårt underlag.

"Trycker i mer gas" är inget man gör på ett kylskåp, de har inte ens en serviceport installerade för det och med allt det skulle innebära kostar sådant ungefär lika mycket som ett nytt kylskåp.

Det du möjligtvis kan göra är att göra en översyn på fästpunkter o.dyl. Sitter alla skruv och klammer fortfarande ordentligt fast eller har något krupit ut lite? Det är något som gör det högfrekventa ljudet. Om det inte är vibrationer i någon av delarna är det förmodligen tyvärr kompressorn som sjunger på sista versen.
Tack! Jag tog såklart inte bort dämpningen. Lossade och smorde. Ja det är nog kompressorn.
 
A
M Metafor skrev:
Tack! Jag tog såklart inte bort dämpningen. Lossade och smorde. Ja det är nog kompressorn.
Vad är det för modell?

man kan applicera bitumen eller eller ljuddämpande skivor finns en del färdiga satser.
annars kan man kopiera funktionen.
Sällan det hjälper att fylla om skåpet (köldmedia)
det behövs dessutom en serviceventil för 200.-
 
Hej, tack för svar, den heter Safir Extra, här är typskylten
 
  • Etikett från Husqvarna för apparat, specificerar modell, serienummer, kapacitet, strömförbrukning, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Made in Sweden! - Coolt! Längesen man såg sådant.

Skulle vara najs om man drog igång tillverkning av kvalitetsgrejer i landet igen. Undrar vad en kyl och frys hade landat på om man började i det segmentet i enbart tillverkningskostnad.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
A
N Nucky skrev:
Made in Sweden! - Coolt! Längesen man såg sådant.

Skulle vara najs om man drog igång tillverkning av kvalitetsgrejer i landet igen. Undrar vad en kyl och frys hade landat på om man började i det segmentet i enbart tillverkningskostnad.
30tkr
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
M Metafor skrev:
Hej, tack för svar, den heter Safir Extra, här är typskylten
till den fanns ett ryggstycke i plast med isolering på insidan som man skruvade dit, ser ut som inga ex av dessa är sparade,
det bör även funnits en skumgummikudde som man monterade bakom sockeln.
Jag skulle i ditt fall montera en bit bitumen på kompressorn, en bit madrass bakom socklen och självhäftande bilisolerning från feltema att sätta ovanför och innanför kompressorn.

Det viktiga är att man inte sätter för stora/tjocka bitar så att man hindrad luftflödet
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
till den fanns ett ryggstycke i plast med isolering på insidan som man skruvade dit, ser ut som inga ex av dessa är sparade,
det bör även funnits en skumgummikudde som man monterade bakom sockeln.
Jag skulle i ditt fall montera en bit bitumen på kompressorn, en bit madrass bakom socklen och självhäftande bilisolerning från feltema att sätta ovanför och innanför kompressorn.

Det viktiga är att man inte sätter för stora/tjocka bitar så att man hindrad luftflödet
Tack för koll och tips på åtgärder!
Ska fixa.
Var ska bitumen monteras på kompressorn?
 
Hade något liknande på vår förra Electrolux-frys. Om ni har funderat på att komplettera med en frysbox någon gång är det läge att göra det nu. Inte kul att vakna en morgon och inse att man får slänga allt i frysen för att man inte hinner skaffa en ny innan allt tinat.

Försök lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån så kanske det går att ta fram en lösning för att minska störningen.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Hade något liknande på vår förra Electrolux-frys. Om ni har funderat på att komplettera med en frysbox någon gång är det läge att göra det nu. Inte kul att vakna en morgon och inse att man får slänga allt i frysen.

Försök lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån så kanske det går att ta fram en lösning för att minska störningen.
Jag tror det är en axel eller ett lager i kompressorn. Eller anan friktion. Svårt att lokalisera.
 
A
M Metafor skrev:
Tack för koll och tips på åtgärder!
Ska fixa.
Var ska bitumen monteras på kompressorn?
utsidan dvs baksidan mot husets vägg
 
A
M Metafor skrev:
Hej, vi har en äldre stående Husqvarna frys i köket som skriker på hög frekvens.
Det är Inte larmet för låg temperatur, utan en mycket mer högre ton, som syrsor fast entonigt.
Jag har försökt dämpa ljudet genom att dra fram frysen och lossa kompressorns gummifötter. Det fick bort en del av stomljudet, men det högfrekventa oljudet är kvar.
Det stör de yngre mer än mig som har lite sämre hörsel.
I övrigt funkar den och håller ca -20.
Finns det nåt man kan göra? Trycka i mer gas eller justera något?
Tror inte det men det skadar inte att fråga.
Tacksam för hjälp om det finns nåt att göra.
kommer det inneifrån, hörs det mer om du öppnar dörren?
 
N Nucky skrev:
Made in Sweden! - Coolt! Längesen man såg sådant.

Skulle vara najs om man drog igång tillverkning av kvalitetsgrejer i landet igen. Undrar vad en kyl och frys hade landat på om man började i det segmentet i enbart tillverkningskostnad.
Du kan fortfarande köpa ett svensktillverkat kylskåp, men då blir det ett rejält i rostfritt från Haglunds Industri, och de billigare ligger runt 40k i inköpspris...
 
electroluxaren skrev:
kommer det inneifrån, hörs det mer om du öppnar dörren?
Bra fråga. Tror inte det. Det låter i rummen säger de yngre. Svårt att kolla, för jag hör det inte själv. Det är på väldigt hög frekvens.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.