Jag sitter och surfar efter en lite kraftigare spånsug och blir inte klok på de värden som anges. Det som är viktigt för mig är ju hur många liter i timmen den suger och jag fattar att det till stor del beror på motorns effekt. Fast de två hänger inte alls ihop så tydligt som jag tycker att de borde.

Jag jämför en massa trefastsugar i rimliga format. Om jag bortser från priset och bara räknar på hur många liter de suger i sig per watt motorn är på, så blir det spännande. Duab och en del andra som jag vet säljer kinamaskiner av liknande modeller är runt 30% bättre på att få ut liter per watt än t ex Felder. Jag har svårt att tro att Österrikarna är så mycket sämre på att bygga spånsugar. Mäts det med och utan motstånd, eller skriver man bara något som låter bra?

Att det ljugs friskt i vad maskiner klarar av vet jag såklart, men hur borde jag tänka? Jag kan ju inte testa i praktiken hur bra de är, men vad ska jag gå efter? Ska jag skippa angivna liter och bara gå på motoreffekten, eller vad?
 
Hep Hep skrev:
Jag sitter och surfar efter en lite kraftigare spånsug och blir inte klok på de värden som anges. Det som är viktigt för mig är ju hur många liter i timmen den suger och jag fattar att det till stor del beror på motorns effekt. Fast de två hänger inte alls ihop så tydligt som jag tycker att de borde.

Jag jämför en massa trefastsugar i rimliga format. Om jag bortser från priset och bara räknar på hur många liter de suger i sig per watt motorn är på, så blir det spännande. Duab och en del andra som jag vet säljer kinamaskiner av liknande modeller är runt 30% bättre på att få ut liter per watt än t ex Felder. Jag har svårt att tro att Österrikarna är så mycket sämre på att bygga spånsugar. Mäts det med och utan motstånd, eller skriver man bara något som låter bra?

Att det ljugs friskt i vad maskiner klarar av vet jag såklart, men hur borde jag tänka? Jag kan ju inte testa i praktiken hur bra de är, men vad ska jag gå efter? Ska jag skippa angivna liter och bara gå på motoreffekten, eller vad?
om inte annat ger en större motoreffekt dig möjligheten att skaffa bättre impeller längre fram.
 
Det är sannerligen en djungel och vad du behöver beror på ett antal faktorer som spånsugsystemets tänkta längd, antal maskiner och spjäll samt filter mm.
Tydligen så anger tillverkarna av spånsugar kapaciteten när de körs utan att vara uppkopplade mot någonting samt utan filter.

Stumpy Nubs på tuben har gjort en vettig video som tar upp spånsugsystemets olika beståndsdelar och tipsar om ytterligare källor för information över ämnet.


Det här ger inget enkelt och entydigt svar på din fråga tyvärr, men kanske hjälper dig att beakta de faktorer som kommer att påverka ditt system. Och när du vet hur ditt system ska se ut kan du ju alltid kontakta de företag som säljer spånsugar och fråga vad de rekommenderar utifrån dina faktiska behov.

Lycka till, är själv i begrepp att börja planera ett spånsugsystem, så jag är väldigt nyfiken på vad du kommer fram till för lösning. 😀
//Ronnie
 
Varning för långt inlägg! Är verkligen ingen expert på detta men har läst på en del då jag också är på gång att fixa spånsugssystem. Har jag fel ang något får någon gärna rätta mig!

Vad jag uppfattat som viktig information för spånsugar, som skulle krävas för att kunna jämföra på ett vettigt sätt, är väl (med en del förenklingar):

  • Vilket flöde ger fläkten vid ett givet tryck? Beroende på hur ens spånsugssystem är uppbyggt kan man få mer eller mindre förluster. Högre motstånd ger lägre luftflöde. Man vill alltså få en fläktkurva med luftflöde vid givet motstånd (tryck). Vet man då ungefär hur stort motstånd man har i sitt eget system kan man få ut hur stort flöde man får ut vid maskinen.
  • Vilken klass av dammavskiljning ger filtren? Detta finns det ofta information om. Filtret skapar ju också mottryck dock, här gäller det att ha filter med tillräckligt stor mediayta för att inte skapa för stora förluster.
Jag hade alltså velat ha en fläktkurva för fläkten främst. Det är möjligt att man kan få ut sådana från leverantörerna, har inte frågat. Sedan får man uppskatta hur stort motstånd hela ens system (inklusive spånsugen) ger och se så att fläkten ger tillräckligt flöde. Klass på dammfiltret och ytarea på filtermediat också.

Jag ska bygga en cyklon (förhoppningsvis i mellandagarna!) och har läst mycket på Bill Pentz hemsida (rekommenderas, men den är väldigt tålamodsprövande då den är dåligt organiserad). Några sammanfattningar av vad han rekommenderar (för byggen ihop med cyklon enligt hans design):

Flöde vid maskin

1700 m3/h vid maskin för att fånga findamm.

Fläkt och motor

Här är det inte så enkelt att en kraftigare motor ger högre luftflöde, det handlar om hur mycket luft man kan förflytta vid ett givet mottryck. Upp till en viss gräns hjälper det att ha kraftigare motor. Varvtalen på motorerna är dock fasta, så så länge motorn orkar med så hjälper det inte att skaffa en större motor. Då får man satsa på en större/effektivare impeller istället (och/eller frekvensomvandlare för att köra i 60 Hz och få ut högre varvtal). Bill Pentz pratar om behov av minst 40 cm diameter på impellern och 5 HP motor. Det har enligt min erfarenhet varit svårt/dyrt att hitta denna kombo i Sverige. Ofta har impellerdiametern varit 30-35 cm.

Filter

Omkring 40-50 m2 mediayta på filter motsvarande minst MERV-15 (standard i USA med avskiljning på >= 85% av partiklar 0,3-1,0 micron). På de flesta spånsugar med färdiga filter jag kollat på har arean legat runt 5-10 m2.

Motstånd

Beror så klart på vilket system man har, men Bill har skrivit några ungefärliga värden beroende på storlek på verkstad. För system utan rör, med enbart spånsug man flyttar runt: 10 cm vattenpelare; enbilsgarage: 15 cm vattenpelare; tvåbilsgarage: 20 cm vattenpelare; trebilsgarage: 25 cm vattenpelare. Sedan tillkommer för cyklon om man har det, där små cykloner genererar större motstånd om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Mycket bra input. Tackar. Att få de siffror och värden du beskriver är nog möjligt för sugar från t ex Felder, men knappast från Duab och andra ”kineser”. Intressan förresten att Duab skriver ”en micron” för alla sina maskiner oavsett finfilter eller billig säck.

Jag inväntar resultatet av undersökningen av mina irriterade lungor innan jag går alltför långt i mitt surfande/sökande. Är jag överkänslig mot trädamm behöver jag en lösning som verkligen tar bort dammet, men är jag som vem som helst räcker det om det blir klart lättare att städa. Det är nog rätt stor skillnad i arbete och kostnad mellan de två alternativen.
 
  • Ledsen
dancar
  • Laddar…
Ungefär så.

Spånsugsbranschen är helt hoppös då importörerna låter försäljningen välja de tekniska specifikationerna på en redan tillverkad produkt. Åtminstone verkar det gå till så.

Jag har 5kw motor på 39 cm impeller och en cyklon av 2mm plåt enligt Bill Pentz ritningar och ett filterskåp med fyra patronfilter för findammavskiljning. Fungerar fantastiskt bra och numera har mina ständiga bihåleproblem och luftrörskrångel helt ordnat upp sig.
Fast räknar man timmarna på det bygget så blev anläggningen väldigt dyr. I rena pengar blev den billig.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Håller med om ovanstående poster men kan väl tillägga att om man vill ha omsorg om sina andningsorgan så är kanske spånsugsanläggningen bara en del av ett totalsystem.
Ett väl så betydelsefullt tillägg är en bra luftrenare som suger i sig det damm som hunnit bli luftburet eftersom en spånsug aldrig lyckas fånga allt damm som alstras vid källan.
Och spånsugens filter hanterar ju bara det damm som den lyckas fånga.

Lite går alltid förbi och sågar man exempelvis mdf en halvdag (tänk bygga egen köksinredning/garderober/platsbyggd bokhylla) så står man snart i en verkstad där luften är fylld med ett fint damm.
Det dammet ska luftrenaren ta hand om — eller lungorna om man inte jobbar med mask med partikelfilter.

Jag har en Pullman Ermator luftrenare med HEPA-filter i min lilla verkstad och numera slår jag på den om jag ska göra mer än ett kort snitt i mdf och låter den gå ca fem minuter efter att jag sågat klart.
Sågar jag mycket — oavsett material men alltid vid klyvning och sågning av mdf och plywood — brukar jag numera slå på luftrenaren under sågning och sedan låta den stå på och jobba medan jag går in och tar en tiominuters paus.
Skillnaden på luftkvaliteten när jag kommer ut i verkstaden är uppenbar och det behövs ingen partikelmätare för att avgöra det.

Så när det gäller trädamm behöver man fundera både på hur man ska fånga maximalt där det alstras och hur man sedan tar hand om det som inte fångas.

//Ronnie
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
En annan input jag kan ge är att oavsett impellerns utformning (nåväl) så kan man mha en frekvensomformare förändra karakteristiken dramatiskt för att passa det man använder sitt spånsugssystem till just nu.


Jag hade (såld nu) en 5kW spånsug med impeller och cyklon från ClearVue. Denna kunde jag få att bete sig som ett monster till grovdammsugare som kunde suga golfbollar genom trädgårdsslangar genom att köra impellern i 2,5ggr nominell hastighet. Tack vare det "enorma" tryckfallet med 40mm slang så överlastade inte motorn av detta.

Vid planhyvling så körde jag istället 160mm slang och 100% av nominellt varvtal och fick en väldigt bra spånsug.

Vid handarbete öppnade jag samtliga spjäll (4 sugpunkter runt i verkstaden) och lät den gå på 15% av nominellt varvtal. I princip helt tyst men fungerade som en väldigt effektiv luftrenare.
 
  • Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Mycket bra input. Tackar. Att få de siffror och värden du beskriver är nog möjligt för sugar från t ex Felder, men knappast från Duab och andra ”kineser”. Intressan förresten att Duab skriver ”en micron” för alla sina maskiner oavsett finfilter eller billig säck.

Jag inväntar resultatet av undersökningen av mina irriterade lungor innan jag går alltför långt i mitt surfande/sökande. Är jag överkänslig mot trädamm behöver jag en lösning som verkligen tar bort dammet, men är jag som vem som helst räcker det om det blir klart lättare att städa. Det är nog rätt stor skillnad i arbete och kostnad mellan de två alternativen.
Ja så kan det säkert vara, har dock inte frågat någon som sagt.

En anledning till att Bill Pentz började sina efterforskningar var väl att han fick allergiska besvär. Det är nog en bra idé att minimera findamm oavsett, det @Pysslarn skriver är ju ett bra komplement.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har luftrenare och kör den för fullt hela tiden jag är där. Eftersom jag alltid har ett par isotunes i öronen stör inte ljudet. Det märks skillnad om jag någon gång glömmer att slå på den. MDF undviker jag så långt det får, men om jag måste såga någon bit har jag mask på mig.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Svårt att jämföra jo, designen på impellern gör ju också mycket.

Sämst, raka fläktblad
Industriell fläkt, metall, axiell design, ventilation, cirkulär ram, grå, robust, maskinutrustning, bakre motorfäste.

Bättre, böjda, bakåtlutande fläktblad
Ett grått cirkelformat objekt som liknar en roterande sågklinga eller en turbindel, placerat i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bäst, topplock:
Metallisk turbinhjul eller fläktkomponent med skovelblad, placerad på en kartong, industriell miljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast nackdel, de klarar inte material igenom sig, endast luft med fint damm så de måste användas med cyklon och typ ett nät som förhindrar att nånting tar sig in.
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Intressant med impellern. Av de jag tittat på är det raka blad på de dyraste, medan de böjda hittar jag på en del kineser. Topplock var nytt och det ska jag kolla efter, fast vad gör att de inte klarar av större bitar?

Det där med cyklon. Jag har det på de dammsugare som är dirkektkopplade till mindre maskiner. Där fyller de sin funktion genom att de sparar påsar i dammsugaren eller hindrar filtret från att klogga igen om jag kör utan påse. Men är det bättre på något annat sätt? Att jag undrar är för att på den spånsug jag har sitter det ett patronfilter som både har en väldigt stor yta och är lätt att rengöra. Jag har för vana att rengöra partonen första gången jag startar maskinen för dagen. Om jag skulle koppla på en cyklon så ökar ju volym mellan fläkt och maskin och även det totala motståndet. Är vinsten (vilken den nu är) så stor att den uppväger det, eller får jag bättre resultat om jag kör utan cyklon och ser till att hålla filtret rent?
 
Eller har jag fel? Är det ett topplock på den här?

Explosionsritning av dammavskiljare med märkta komponenter: filter, behållare, stöd och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bill Pentz skriver om detta med impellerdesignen på sina sidor

https://billpentz.com/woodworking/cyclone/airfoil_blower.php
Although I very much like the idea of an almost twice as efficient impeller, most cannot use an airfoil impeller safely and they are not readily available. There are two major problems with airfoil impellers. Unlike a self cleaning material handling impeller, airfoil impellers have tops making them caged impellers. This means they can build up wood shavings and stringy material. When they do this they can become badly out of balance.
https://billpentz.com/woodworking/cyclone/equipment.php
If you have a cyclone before the blower that protects the impeller, then in theory you can use a more efficient caged impeller. A caged impeller has a ring on top of the blades that keeps the air from spilling off the top of the blades allowing us to get more pressure and efficiency. High-pressure blowers, for instance our vacuum cleaners, use caged impellers often turning at a very high speed. In practice a cyclone with a big air leak, open dust bin, or full dust bin ends up pumping everything right through the blower. Allowing this kind of debris to hit a caged impeller is only asking for trouble. Almost any buildup of materials immediately throws our impellers out of balance and that can quickly ruin motors and motor bearings, plus lead to our impellers exploding. Most vendors do not want to build a system with this much risk, so few will use a caged impeller. The WoodSucker II cyclone that is no longer made used a caged impeller that is so efficient it let that 2 hp cyclone system perform like 3 hp units.
 
Hep Hep skrev:
Eller har jag fel? Är det ett topplock på den här?

[bild]
Inget topplock där på impellern, man ser ju fläktbladen på impellern, och att de är raka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.