Är verkligen 26-28 grader för lågt för returen i ett golvvärmesystem?
Låter som att värmekurvan behöver justeras, tycker jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Är verkligen 26-28 grader för lågt för returen i ett golvvärmesystem?
Låter som att värmekurvan behöver justeras, tycker jag.
26-28⁰ i returen till VPn från radiatorer och gv-shunten är lågt när framledningen är 40-43⁰.

Difftemperaturen över radiatorer & gv-shuntar bör vara 7-10⁰, difftemperaturen öve gv-slingorna bör vara ca 3-5⁰.
 
När du ställde upp cirkulationspumpen var det väl den på bilden och inte den pumpen som är för radiatorerna som sitter i värmepumpen? Om den i värmepumpen är för lågt ställd borde väl man få för låg retur som sen shuntas in till golvvärmen?
 
H Hasse C skrev:
Är verkligen 26-28 grader för lågt för returen i ett golvvärmesystem?
Låter som att värmekurvan behöver justeras, tycker jag.
Nej, egentligen lite högt. Men, som sagt, i förhållande till tilloppstemp, så är det lågt. Allt talar för att det är för dåligt flöde i TS golvslinga. Normalt är väl annars med 30-35 på tillopp, och 20-25 på retur.
 
rqu rqu skrev:
Om den i värmepumpen är för lågt ställd borde väl man få för låg retur som sen shuntas in till golvvärmen?
Hur tänker du nu?

Är det ett tvårörsystem så får alla radiatorer samt gv-shuntar sin matning från framledningen, samt alla enheterna retunerar till returen. Alltså alla enheter sitter parallellkopplade.
 
A AG A skrev:
Nej, egentligen lite högt. Men, som sagt, i förhållande till tilloppstemp, så är det lågt. Allt talar för att det är för dåligt flöde i TS golvslinga. Normalt är väl annars med 30-35 på tillopp, och 20-25 på retur.
Du får skilja på framledning och retur från/till värmepumpen och framledning & retur i gv-slingorna.

Framledningstemperaturen från VPn är 40-43⁰ och returtemperaturen tillbaka till VPn är 26-28⁰

Kommer inte ihåg om TS har angivit någon temperatur för gv-slingorna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du får skilja på framledning och retur från/till värmepumpen och framledning & retur i gv-slingorna.

Framledningstemperaturen från VPn är 40-43⁰ och returtemperaturen tillbaka till VPn är 26-28⁰

Kommer inte ihåg om TS har angivit någon temperatur för gv-slingorna.
Oj, fel av mig. Det var jag som felaktigt antog att det var temp för gv-slingorna.
 
Leta efter boven. Vad har du för delta på radiator stammen? Vad har du för flöde över delta över gv stammen? Det verkar som det är flödes problem nånstans. Om det är inte fel inställning på gv shunten tänker det kan vara magnetit som har hamnat i dina slingor eftersom de är på undervåningen med att du har radiator uppe. Då blir systemet trögare och trögare. Har du en magnetit filter på värmepumpen?
 
Där på gv fördelaren har du en motor på tilloppet. Har du tagit bort den och tryckt på piggen under?
 
Snurrar cirkulationspumpen?

Det går att ta bort den svarta delen på pumpen, under där finns en stor skruv, innanför skruven finns motoraxeln.

Visar hur man tar bort elektroniken,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Snurrar cirkulationspumpen?

Det går att ta bort den svarta delen på pumpen, under där finns en stor skruv, innanför skruven finns motoraxeln.

Visar hur man tar bort elektroniken,
[media]
Oj vet inte om jag vågar göra detta men jag hör att den låter.
 
L lostinsweden skrev:
Där på gv fördelaren har du en motor på tilloppet. Har du tagit bort den och tryckt på piggen under?
Ja det har jag testat har kört piggen in o ut
 
L lostinsweden skrev:
Leta efter boven. Vad har du för delta på radiator stammen? Vad har du för flöde över delta över gv stammen? Det verkar som det är flödes problem nånstans. Om det är inte fel inställning på gv shunten tänker det kan vara magnetit som har hamnat i dina slingor eftersom de är på undervåningen med att du har radiator uppe. Då blir systemet trögare och trögare. Har du en magnetit filter på värmepumpen?
Jag vill verkligen komma till rot med problemet men förstår inte felet. Total tillopp är 44grader som går både till radiator och till gv. Har en gv dosa på väggen den visar 35 vilket jag tolkar som att 35 går till golvet. Retur är 27. Är problemet ett lågt flöde in i gv systemet eller att det är dålig cirkulation??
 
M Micksterdeeno skrev:
Jag vill verkligen komma till rot med problemet men förstår inte felet. Total tillopp är 44grader som går både till radiator och till gv. Har en gv dosa på väggen den visar 35 vilket jag tolkar som att 35 går till golvet. Retur är 27. Är problemet ett lågt flöde in i gv systemet eller att det är dålig cirkulation??
8c delta över golvvärme är för mycket. Vattnet går för långsamt och hinner kyls ned för mycket.
Flödesventilen på returen har du provat öppna den?'
Öppna den helt.
 
L lostinsweden skrev:
8c delta över golvvärme är för mycket. Vattnet går för långsamt och hinner kyls ned för mycket.
Flödesventilen på returen har du provat öppna den?'
Öppna den helt.
Nej, det har jag inte provat. Vart hittar jag den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.