S sockerbeta skrev:
Nej det är 37-38 på radiatorn. 43 ger vp:n med retur på 38. Den är sist på slingan i ett tvårörssystem.
Att den är sist på slingan borde ju spela marginell roll om det är tvårörssystem? Borde ju kunna ligga lite närmare 43 in i radiatorn om det inte är strypt någonstans tänker jag?

Men det kanske helt enkelt är så att radiatorn är lite underdimensionerad för rummet, om det var kallt tidigare också. Ser ju ut att få plats med en lite större.
 
  • Gilla
sockerbeta
  • Laddar…
När luftade du systemet/radiatorerna senast?
 
Nu var det många år sedan jag tittade på radiatordata för Purmo, men vill minnas att en dubbelradiator av den storleken inte ger några 1200W med lågtemperatursystem, (dvs VP). Möjligtvis kan den leverera ngt åt det hållet om man matar det med 80°C-vatten.

Ett hus fr -78 och ett rum på 16 m2 med två ytterväggar kräver en del värme.
 
  • Gilla
sockerbeta
  • Laddar…
Om den är en 1000x600c22 så ger den runt 800W vid 55/45/20 vill jag minnas. Det kan vara lite i underkant för rummet.
En c33 i samma storlek ger nog runt 1200W.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om den är en 1000x600c22 så ger den runt 800W vid 55/45/20 vill jag minnas. Det kan vara lite i underkant för rummet.
En c33 i samma storlek ger nog runt 1200W.
Radiatorn på TS bild är dock en c21 endast.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När luftade du systemet/radiatorerna senast?
Vid uppstart i början av november
 
S sockerbeta skrev:
Vid uppstart i början av november
Kolla trycket och lufta igen för säkerhetsskull nu när det gått igång.
 
  • Gilla
sockerbeta
  • Laddar…
När du testat att systemet är okej så finns det en ganska enkel lösning för att få mer värme från ett element, låt en fläkt blåsa på elementet, då får du ut mer värme
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sockerbeta skrev:
Vid uppstart i början av november
Hur varma är övriga element i huset? Med 37 grader på elementet är det, som sagt, inte konstigt om det är kallt.
 
Om du har isolerat bjälklag och ska lägga om golvet kan du överväga att riva upp det gamla helt och lyfta på undergolvet och se till att det är väl isolerat närmast ytterväggen. Kolla även att det inte drar in kall luft vid golvsockeln. Om det gör det kan du prova att dreva där, det gör viss skillnad.

Ett extra lager foam under golvet eller gips på väggen har i princip ingen effekt. Vi har 5 cm tilläggsisolering på insidan i några rum och det är knappt att det heller gör skillnad. Däremot gjorde det stor skillnad att isolera om golvbjälklaget i vårt kallaste rum.

Mattor eller tofflor förbättrar komforten, det gör skillnad att inte ha kallt golv direkt mot fötterna. Står man ut med att ha (korta) gardiner fördragna hela tiden eller åtminstone kvällstid kan det minska kallras från fönstret. De ska täcka hela fönstret men inte radiatorn. Jag märker till och med skillnad av en tunn ”ljusdämpande” rullgardin om man drar ner den hela vägen. Skåp eller bokhyllor mot ytterväggen isolerar faktiskt litegrann, åtminstone lokalt där de står.
 
A AG A skrev:
Hur varma är övriga element i huset? Med 37 grader på elementet är det, som sagt, inte konstigt om det är kallt.
Det är samma i resten av huset och nej det är bara ett rum, på markplan i nordvästlig riktning som är kallare.
Men man skulle ju kunna testa att göra en budgetkonvektorslösning med datorfläkt som tipsat om tidigare.
 
B BSOD skrev:
Har du 37c till radiatorn så är det inte konstigt att det är kallt. Det är vanligt att man kör 55C ungefär vid DUT, eller 45c om man har lite överstora element. 37 är lågt för att vara radiatorn. är 37C mitt på radiatorn? Bättre att ange in och ut temp.

Är det inte kallt i övriga rum? Det låter som 37c skulle medföra en hel del kalla rum.

Är det ett tvårörssystem i huset?
Är det verkligen normalt med 55 grader framledning från bergvärme? Det måste väl åtminstone bero på var i landet man är? Vår bvp drar igång eltiklskott vid 44 grader, och just nu med +1 utomhus står börvärdet på 35 grader. 44 grader framledning får vi vid -11. Vi bor i Stockholmstrakten där -11 sker några dagar om året, så det är dimensionerat därefter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sockerbeta skrev:
...
Men man skulle ju kunna testa att göra en budgetkonvektorslösning med datorfläkt som tipsat om tidigare.
Denna går att koppla direkt till datafläkt ifall du inte vill bygga egen strömförsörjning. Jag köpte fläktar som gick att seriekoppla (tror det heter PWM) i lämplig diameter och lade dem direkt på radiatorn.
https://elementflakten.se/butik/komponenter/stromforsorjning/stromforsorjning-1a/

/M
 
M mgranbom skrev:
Denna går att koppla direkt till datafläkt ifall du inte vill bygga egen strömförsörjning. Jag köpte fläktar som gick att seriekoppla (tror det heter PWM) i lämplig diameter och lade dem direkt på radiatorn.
[länk]

/M
Haha, jag gillar flosklerna i marknadsföringen av en vanlig universalströmförsörjning!

"Denna strömförsörjning har bättre prestanda, vilket innebär att den har olika skydd."

"En speciell framtagen strömförsörjning har bättre prestanda."

"Den består av högströmsskydd, överspänningsskydd, kortslutningsskydd, strömbelastningsskydd och säkring mot hög inkommande energi."

Det är väl ingen skillnad mot exempelvis en sån här (förutom att priset skiljer 89 kronor):
https://www.amazon.se/Goobay-Universalströmförsörjning-1000mA-Utbytbara-Adapterkontakter/dp/B00ESDII6S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.