27 248 läst · 133 svar
27k läst
133 svar
Företag vägrar hämta kaffemaskin, vad göra?
Ja-a, du... det är ju det som är frågan...pelle plåttak skrev:Då det varit problem med maskinen tidigare / konstant så är det en utomordentligt dålig ide att plocka loss den själv . Då sitter du ju i knät på kaffefirman . Dom säger ju såklart att du tagit sönder den och så får du betala för en ny maskin.
Frågan är väl varför dom vägrar att hämta maskinen.
Om dom får på pränt att du har för avsikt att betala avtalet tills det går ut så finns det inga skäl till att inte hämta maskinen.
Precis som du spekulerar så vill jag inte röra maskinen för då kommer de alldeles säkert att hävda att vi skadat den.
De har fått skriftligt på att vi kommer att fortsätta betala tills avtalet löper ut redan.
Som sagt tidigare, min gissning är att de försöker på att få avtalet förlängt igen om de sen kan hävda att vi på något sätt försenat/försvårat hämtningen av maskinen. Hämtar de den nu så har de inte det argumentet kvar sen i maj...
Verktygstokig
· Estocolmo
· 866 inlägg
pm
Om någon vill veta vem det är och få "varningen" så skicka PM... Vill inte hänga ut dem här...Jonatan79 skrev:
De har säkert något i avtalet om det också... 😅
Moderator
· Stockholm
· 52 005 inlägg
Jag hoppas du hänger ut den här skojarfirman när du väl kommit ur avtalet.
Men finns det en klausul för att bryta avtalet så måste man väl kunna göra det? Om ni fortsätter betala månadsavgift så är ju inte avtalet brutet. Den dagen ni bryter avtalet ska de hämta sin utrustning och ni får betala återstående månadsavgifter. Så tolkar jag det.anders07 skrev:
Men om ni vill ha mer hjälp att tolka avtalet så föreslår jag att ni lägger upp det i sin helhet, med svart över känsliga uppgifter. Ett klipp lite här och där blir svårt att tyda.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 635 inlägg
Tomtom79 skrev:Men finns det en klausul för att bryta avtalet så måste man väl kunna göra det? Om ni fortsätter betala månadsavgift så är ju inte avtalet brutet. Den dagen ni bryter avtalet ska de hämta sin utrustning och ni får betala återstående månadsavgifter. Så tolkar jag det.
Men om ni vill ha mer hjälp att tolka avtalet så föreslår jag att ni lägger upp det i sin helhet, med svart över känsliga uppgifter. Ett klipp lite här och där blir svårt att tyda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det med att bara sluta betala försökte vi med förra gången, men det resulterade inte i ett uppsagt avtal, bara med inkassokrav och att de skulle förlänga avtalet med samma tid som vi inte betalade för (något vi naturligtvis motsatte oss).
Företaget har också någon märklig syn på kommunikation och ser bara brev som "skriftligt", inte e-mail...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 928 inlägg
Vad har de för dokumentation på var den står i era lokaler?
Jag hade kopplat ur den, ställt den i en garderob (väl rengjord och fin), dragit fram en extra vattenledning bredvid den nya maskinen och sen ställt fram den gamla några dagar innan det är dags för hämtning. Kört igång den och sen gjort en kopp kaffe till nissen som kommer och hämtar den. Och såklart filmat processen från kaffekopp till utbärning...
Och som sagt ovan, när man ändå hör av sig för att boka upphämtning kan man ju säga att handräckning av Kronofogden är bokad till dagen efter avtalet går ut...
Vill dom jävlas i maj lär de väl göra det ändå...
Jag hade kopplat ur den, ställt den i en garderob (väl rengjord och fin), dragit fram en extra vattenledning bredvid den nya maskinen och sen ställt fram den gamla några dagar innan det är dags för hämtning. Kört igång den och sen gjort en kopp kaffe till nissen som kommer och hämtar den. Och såklart filmat processen från kaffekopp till utbärning...
Och som sagt ovan, när man ändå hör av sig för att boka upphämtning kan man ju säga att handräckning av Kronofogden är bokad till dagen efter avtalet går ut...
Vill dom jävlas i maj lär de väl göra det ändå...
De har ju varit där typ 20 gånger för service så de vet var den står. En väldigt lite firma och om jag förstått det rätt är det ägaren själv som kommer och servar ibland...Dan_Johansson skrev:Vad har de för dokumentation på var den står i era lokaler?
Jag hade kopplat ur den, ställt den i en garderob (väl rengjord och fin), dragit fram en extra vattenledning bredvid den nya maskinen och sen ställt fram den gamla några dagar innan det är dags för hämtning. Kört igång den och sen gjort en kopp kaffe till nissen som kommer och hämtar den. Och såklart filmat processen från kaffekopp till utbärning...
Och som sagt ovan, när man ändå hör av sig för att boka upphämtning kan man ju säga att handräckning av Kronofogden är bokad till dagen efter avtalet går ut...
Vill dom jävlas i maj lär de väl göra det ändå...
Det är ju naturligtvis ett alternativ att göra så, men det finns ju en principsak här också... 😉
Det tror jag inte... Den har gnällt på låg vattennivå någon gång men det sitter någon extra box för vatten tillförsel med ett filter och någon läckage kontroll...A Alexn72 skrev:
Jag gissar att de kan kontrollera drifttid, och de kopplar in någon usb sticka, eller liknande när de har varit där på service vilket jag gissar tar med någon logg...
Moderator
· Stockholm
· 52 005 inlägg
Måste väl gå att ställa dit en ny bredvid. Montera en T-koppling för vattnet. Firman kan knappast bevisa att T-kopplingen inte har funnits hela tiden.