Hej! Har någon tips på åldersbeständig och billig svart papp jag kan sätta bakom panel på mitt stugbygge? Den ska släppa igenom fukt.

Stugan kommer kallställas o perioder och har redan 2 lager vindduk i väggen. Pappen ska vara bara för estetik eftersom jag kommer ha ospåntade brädor som panel och få lite glipor
 
R
Kjpil Kjpil skrev:
Hej! Har någon tips på åldersbeständig och billig svart papp jag kan sätta bakom panel på mitt stugbygge? Den ska släppa igenom fukt.

Stugan kommer kallställas o perioder och har redan 2 lager vindduk i väggen. Pappen ska vara bara för estetik eftersom jag kommer ha ospåntade brädor som panel och få lite glipor
Det finns en del olika fabrikat så det är bara o googla runt om vilken som är prisvärdast bifogar två st olika…

https://www.bauhaus.se/vindpapp-20x1-25-vesta-pro

https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-350
 
Redigerat:
Tack! Ser att jag missade skrev att det är bakom innerpanel som pappen ska va. Andra du länkade ser ut att va rätt i färg. Känner jag kan för lite om kondens och fukt för att förstå pappegenskaper.

Utifrån på stugan är lagren: ytterpanel, 5cm luftspalt, vindduk, 12cm mineralull, vindduk, 45mm mineralull - efter det vill jag alltså ha svart papp som syns genom glipor i innerpanel.

Lite bilder från bygget med. Första gången jag snickrar nåt ordentligt och yutube är inte så perfekt för att förstå hur olika lager påverkar risk för påväxt etc
 
  • Person bedriver sågning med bandsågverk utomhus i snötäckt miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isoleringsmaterial, träreglar och byggavfall under takkonstruktion inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet trähus omgivet av tjockt snötäcke, vinterlandskap med snötäckta träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågverk under tak med stockar, kapade träbitar, sågspån och skogsomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person monterar svart tak på träkonstruktion, byggarbetsplats med byggmaterial, lummigt grönt träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar på hus under konstruktion, med skogsbakgrund och bil nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, takstolar, husbygge, under konstruktion, blå himmel, vindskyddsfolie, ingenjörsarbete, arkitektur, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, byggplats, husstomme, råmaterial, skog, dagtid, gräs, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko och 11 till
  • Laddar…
R
Kjpil Kjpil skrev:
Tack! Ser att jag missade skrev att det är bakom innerpanel som pappen ska va. Andra du länkade ser ut att va rätt i färg. Känner jag kan för lite om kondens och fukt för att förstå pappegenskaper.

Utifrån på stugan är lagren: ytterpanel, 5cm luftspalt, vindduk, 12cm mineralull, vindduk, 45mm mineralull - efter det vill jag alltså ha svart papp som syns genom glipor i innerpanel.

Lite bilder från bygget med. Första gången jag snickrar nåt ordentligt och yutube är inte så perfekt för att förstå hur olika lager påverkar risk för påväxt etc
Ja det är inte lätt att alltid få med allt😉

Ser kul ut att göra det mesta själv. Har du sågat all virke själv?

Jag tror att båda är svarta all vindskyddspapp jag har använt har varit svart.
Det kan inte skada på något sätt då det är diffusionsöppet så att säga..
 
  • Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är inte lätt att alltid få med allt😉

Ser kul ut att göra det mesta själv. Har du sågat all virke själv?

Jag tror att båda är svarta all vindskyddspapp jag har använt har varit svart.
Det kan inte skada på något sätt då det är diffusionsöppet så att säga..
Gott, tack!

Får bli sån då!
Japp sågat allt virke själv, ett jäkla jobb att avverka och hantera utan tillgång till maskiner utöver såg och inhyrd skotning. Bygger med total budget på cirka 70k så då blir det inga utsvävningar. Mest för skoj och lära mig använda skogen :) blir ett förråd inför ett större bygge om jag orkar. Men vill bygga över förrådet ordentligt så det finns möjlighet att göra om till gäststuga i framtiden.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Hm, asfapapp är indränkt i ngn fossiloljedestillat, den är tänkt för utomhusbruk, inte inomhus. Precis som tjära. Luktar gott utomhus men man storknar om det används inomhus.

Min gissning är att kanske använda ngn form av kraftpapp. Tänker att man behöver en stark papp som förhoppningsvis inte spricker sönder med tiden då panelbrädorna rör sig med fukten över året.
 
  • Gilla
Johan Rydqvist och 1 till
  • Laddar…
Kanske finns det någon geotextil som är mer lämplig att använda inomhus?
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Varför svart? Jag rekomenderar Biltemas "målarskyddspapp" oimpregnerad,naturligt brun/grå, man brukar få 36m2 för en hundralapp.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Är inte tyg mer poppis för insekter av alla slag att slå bo i?
 
  • Gilla
tomjoho och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Är inte tyg mer poppis för insekter av alla slag att slå bo i?
Kanske? Med tanke på vart det skall sitta i konstruktionen borde inte risken vara större än att man får insektsbon i ett installationsskikt (eller sina gardiner) tänker jag?
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Markduk. Finns i vit, grå och svart. Har grå bakom min panel i barnens lekstuga 👍🏻
 
  • Gilla
centermin och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har landat i att det blir svart vindpapp. Har en rulle inne nu och tycker inte det luktar. Hoppas det blir bra för klimatet i väggarna också. Har tänkt ha stugan så lite uppvärmd som jag vågar. Först ska el dit, sen pappen. Därefter måste jag kanta plankor på sågverket och sen hyvla och barka innan det slutligen är kilspågad innerpanel med en del vankant kvar. Har skaffat mig en billig hyvel nu jag hoppas kan göra jobbet. Kändes ohållbart att hyvla 220m2 golv och panel med biltemas handelhyvel 😅 Blir skam att täcka för den fina "råsponten". Smidig och billig metod att skapa luftspalt under råsponten, häfta fast vindduk cm under råspont och sen dit med isolering
 
  • Inomhusbyggnadsarbete, isolering av vägg med glasull och ångspärr, träreglar, byggmaterialfragment på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsarbete med glasull i en oinredd vind, träreglar, skyddsplast, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolering, träreglar, person på stege, oordning, byggmaterial och öppen takstomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Kjpil Kjpil skrev:
Tack för alla svar. Har landat i att det blir svart vindpapp. Har en rulle inne nu och tycker inte det luktar. Hoppas det blir bra för klimatet i väggarna också. Har tänkt ha stugan så lite uppvärmd som jag vågar. Först ska el dit, sen pappen. Därefter måste jag kanta plankor på sågverket och sen hyvla och barka innan det slutligen är kilspågad innerpanel med en del vankant kvar. Har skaffat mig en billig hyvel nu jag hoppas kan göra jobbet. Kändes ohållbart att hyvla 220m2 golv och panel med biltemas handelhyvel 😅 Blir skam att täcka för den fina "råsponten". Smidig och billig metod att skapa luftspalt under råsponten, häfta fast vindduk cm under råspont och sen dit med isolering
Du ser lite skakig ut på stegen😂
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
Nån som förresten har input kring träval för innerpanel och takpanel? Jag överväger att blanda gran och furu då de ej ligger sorterade i mina högar. Både i väggar och tak. Eventuellt använda björk på en del av innertaket då jag har en hel del liggande Dessutom kommer bredder variera enormt. Så är det gjort på "råspont" och ytterpanel (gran och furu) så känns lite som den stilen i bygget. Kommer jag ångra mig senare om jag blandar? Har inte funderat över om det ska behandlas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.