S SvanteC skrev:
Vilket program är de man 'bör' rita i? =) Jag har börjat lite med blender för några veckor sen, men kanske är galet?
Kolla denna för val av gratis 3D mjukvara.


Kan lätt göra filer direkt online!
Du kommet åt dina filer överallt.

 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Spännande tråd!
Alltid skoj att kunna tillverka egna (snygga) reservdelar när man ska laga saker.
Har köpt modeller på nätet och låtit skriva ut 2 olika hållare i bilen.
Jag har själv inte ritat CAD på 10+ år, men är sugen på en skrivare som barnen kan få lära sig att skriva ut saker på.
Dock är jag helt novis på 3D-printers så förslag på modell tas gärna emot.
Priset är int så viktigt, föredrar saker som fungerar.. 😉
Kan varmt rekomendera den jag slog till på, Bambulab p1p, alternativt den uppgraderade modellen p1s.😃
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
F
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Kan varmt rekomendera den jag slog till på, Bambulab p1p, alternativt den uppgraderade modellen p1s.😃
Vad är det för skillnader på P1S och X1?
 
Har inte skrivit ut några avancerade saker utan mest småsaker som vred och slangadaptrar för byggdamsugaren.

Har ritat mest i FreeCAD.

Arbetsbänk med fräs och verktyg, träbearbetning under arbete, sönderdelade trädetaljer, hobbyverkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Har 6 skrivare.
Det började med 2 dyra jäklar.
Det började med en Ultimaker II.
Sen kom en FormLab resinskrivare.
FormLab skrivaren var dyr i drift men skrev ut fina modeller.
Uppgraderade den med delar från en kinesisk clon vilket gjorde den bättre och billigare att andvända.
Men I samma veva så dök det upp en förvisso liten men naggande god Photon skrivare för runt 1800kr.
Det kunde man ju inte säga nej till att prova bara för skojs skull.
Rörde inte FormLabs skrivaren efter det.
Visst, med sin laser hade den teoretiskt högre upplösning i x,y planet men jag såg ingen större skillnad.
Photonskrivaren var så lättanvänd och prisvärd i jämförelse.
Sedan dess har det blivit en Sonic Mini 4k för mindre högupplösta printar och en Elegoo Saturn för lite större printar.
Mina resin printrar används främst för printning av små skulpturer mellan sådär 10 till 35 cm höjd.

Sen har det rätt nyligen ramlat in en Creality Ender 3 S1 PRO för lite större filament project och material som kräver högre printtemperatur.
Använder den just nu för att printa en FOKKER Eindecker i lättvikts PLA. Ett kul material.
Känns lite som balsa trä och går lättare att bearbeta än vanlig PLA.
Har även printat byggnaderna på en jagare med den vilket är ännu ett av mina många inte riktigt helt avslutade projekt.

Edit:
Kan tillägga att jag använder Fusion360 för CAD och främst ZBrush och Medium VR för skulptering.
 
  • Ett modellskepp under konstruktion omgivet av verktyg och material på ett rörigt arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 3 till
  • Laddar…
3D-renderad bild av en grå konisk objekt med en ihålig topp och skugga på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaffebönor i numrerade burkar, kaffekvarn, filterhållare, träbricka, tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En espressomaskin med inställbara parametrar, provrör med kaffebönor, trädställ, mörkt trägolv, tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är ju hundratals småsaker man gjort. Blev en tratt till kafferören idag så man enklare i förväg kan väga upp sina 18 gram att mala till espresson.

Använder Fusion 360 och detta fallet snabbhet före stil. Vafan det är ju en tratt och det skulle gå snabbt.
Tratten som följde med var ju ett skämt.

För mig är detta glädjen med en printer, klura ihop en skiss på ett verkligt problem och snabbt få en modell. Laddar ogärna ner andras verk.
 
  • Gilla
krfsm och 4 till
  • Laddar…
Walle85
P Pligg85 skrev:
[bild][bild][bild]

Är ju hundratals småsaker man gjort. Blev en tratt till kafferören idag så man enklare i förväg kan väga upp sina 18 gram att mala till espresson.

Använder Fusion 360 och detta fallet snabbhet före stil. Vafan det är ju en tratt och det skulle gå snabbt.
Tratten som följde med var ju ett skämt.

För mig är detta glädjen med en printer, klura ihop en skiss på ett verkligt problem och snabbt få en modell. Laddar ogärna ner andras verk.
Brukar ibland ta andras verk för att få testa saken i verkligheten för att sedan göra alla de ändringar som skulle funnits från början. Lättare att se och förstå bristerna de har då kontra på ritningsstadiet. Laddar ibland upp en remix för att ge tillbaka till communityt.
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Sluta snacka bilar nu, ta det någon annanstans.

Sen bild på gångjärnet till torktumlaren!

[bild]

Fick skriva ut den två ggr, hade för lite infill första gången så den blev lite skör... 😅
Skulle du kunna dela med dig av cad-filen för den där? Har inte kvar mitt trasiga gångjärn...
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Ska dra ut nätverkskabel under trädäcket till en accesspunkt i friggeboden men behöver skarva kabeln utomhus.
Har gjort ett skyddsskal med skruvförslutning i PETG för skarven samt svagt koniska hål för att klämma fast VP-rör 20 mm och få det hermetiskt tillslutet.
Två svarta ljuduttag kopplade till en vit adapter på en blå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vit kabel med en stor svart magnetring på blå yta med datortangentbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två 3D-modellerade koniska objekt på en rutig bakgrund, kanske för 3D-skrivning eller CAD-design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värt att tillägga att ritningen funkade på första försöket🙂

Edit: VP-rören ska naturligtvis vara mycket längre och skydda kabeln hela vägen mellan huset och friggeboden...
 
  • Gilla
Arkiny och 4 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Spännande tråd!
Alltid skoj att kunna tillverka egna (snygga) reservdelar när man ska laga saker.
Har köpt modeller på nätet och låtit skriva ut 2 olika hållare i bilen.
Jag har själv inte ritat CAD på 10+ år, men är sugen på en skrivare som barnen kan få lära sig att skriva ut saker på.
Dock är jag helt novis på 3D-printers så förslag på modell tas gärna emot.
Priset är int så viktigt, föredrar saker som fungerar.. 😉
Har nu en PRUSA Mini+ som jag starkt kan rekommendera. Köpt från Tjeckien ca EUR 500. Filament från svenska addnorth. De tidigare RepRap-skrivarna jag hade behövde väldigt mycket justeringar så man tröttnade till slut.
Små projekt 18x18x18 cm men väldigt tillförlitlig. Har kanske haft 5 krascher på 200+ utskrifter.
Mjukvara webbaserade och gratis TinkerCad. Väldigt basic men snabbjobbad.
 
  • Älska
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
Julafton kom sent i år! Projekt med 3d skrivaren i stället för projekt i 3d skrivaren 😅.
Mk3s+ skrivaren har bara tuggat och gått utan några nämnvärda problem sen inköp för 2 årsen.
Samma med den vi har på jobbet sen 3 år tillbaks. Så ska bli kul att se hur mk4 presterar.
Håller för övrigt på med att printa en höj och sänkbar bordsfräs för nedsänkning i arbetsbord.
 
  • En kartong med texten "Original Prusa MK4 Upgrade" på ett mörkt golv nära en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matsal med oorganiserad dukning, 3D-skrivardelar på bordet, modern lampa, spegel, växter och öppet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fatsuG7 och 5 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Ska dra ut nätverkskabel under trädäcket till en accesspunkt i friggeboden men behöver skarva kabeln utomhus.
Har gjort ett skyddsskal med skruvförslutning i PETG för skarven samt svagt koniska hål för att klämma fast VP-rör 20 mm och få det hermetiskt tillslutet.
[bild]

[bild]

[bild]
Värt att tillägga att ritningen funkade på första försöket🙂

Edit: VP-rören ska naturligtvis vara mycket längre och skydda kabeln hela vägen mellan huset och friggeboden...
Snyggt! Men hade det inte varit lättare att dra riktig kabel istället och kontaktera? Är även så jobbigt när man använder patch för installation om låsflärpen går av på kontakten i ena änden. Nu är i och för sig kabeln skyddad i rör, men egentligen så ska väl utomhuskabel användas. Tydligen är inte vanlig inomhuskabel specad för så värst låga temperaturer. Om det i praktiken spelar någon roll vet jag dock inte.
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 2 till
  • Laddar…
Trevlig tråd ska tilläggas! Någon dag så ska jag väl också printa något.
 
L Lilllen skrev:
Snyggt! Men hade det inte varit lättare att dra riktig kabel istället och kontaktera? Är även så jobbigt när man använder patch för installation om låsflärpen går av på kontakten i ena änden. Nu är i och för sig kabeln skyddad i rör, men egentligen så ska väl utomhuskabel användas. Tydligen är inte vanlig inomhuskabel specad för så värst låga temperaturer. Om det i praktiken spelar någon roll vet jag dock inte.
Du har förstås en bra poäng. Jag tänkte initialt att undvika att borra hål i fasaden för nätverkskabel och istället sätta en flat nätverkskabel via glipan i terrassdörren:
Vit, flat Cat.6 UTP-nätverkskabel, 10 meter; produktinfo och pris, trägolvbakgrund.
Kabeln går inte att kontaktera igen med vanlig RJ45 och den kan inte passera in i friggeboden med kontakten på så därför denna lösning. Eventuellt blir det en "riktig" dragning senare...
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.