richardtenggren richardtenggren skrev:
Nackdelen med 4wd är väl att det går fortare när man väl kör av 😂
Det går fortare när man inte kör av också…
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det går fortare när man inte kör av också…
4x4 tar dig bara längre ut i skogen innan du kör fast
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Det går fortare när man inte kör av också…
Jo, därför kör ju jag 4wd själv 🤓🤭
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
4x4 tar dig bara längre ut i skogen innan du kör fast
Jag hade en enkel Toyota från sent 80 tal där man mekaniskt med en spak kunde koppla in bakhjulen då man kört fast och behövde komma ut ur skogen, vissa saker kanske var bättre förr?
 
F fribygg skrev:
Jag hade en enkel Toyota från sent 80 tal där man mekaniskt med en spak kunde koppla in bakhjulen då man kört fast och behövde komma ut ur skogen, vissa saker kanske var bättre förr?
Finns ju på nya Toyota också, gäller bara att välja rätt bil. För normal körning på väg är ju låst mellandiff lite sådär
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns ju på nya Toyota också, gäller bara att välja rätt bil. För normal körning på väg är ju låst mellandiff lite sådär
Jo, men för att komma loss,ut ur skogen och hem, eller igång på en vattensjuk camping med en husvagn efter var det inte så dumt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
4x4 tar dig bara längre ut i skogen innan du kör fast
Ja det kan ju vara skillnaden mellan att få gå eller komma ända fram till dörren.

Och en bra fyrhjulsdrift är ju mycket mer än bara att komma fram. Stabilitet i snömodd, när det är halt osv, är i en helt annan division än en 1/2-hjulsdriven bil.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det kan ju vara skillnaden mellan att få gå eller komma ända fram till dörren.

Och en bra fyrhjulsdrift är ju mycket mer än bara att komma fram. Stabilitet i snömodd, när det är halt osv, är i en helt annan division än en 1/2-hjulsdriven bil.
Tror inte det går att förklara skillnaden, den behöver upplevas
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag har en bakhjulsdriven Lexus och en XC70, det är makalös skillnad om man uttrycker sig milt
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Har både FWD (V90) och AWD (XC70) i hushållet, framkomlighet vid svåra förhållanden är ju ingen diskussion men i övrigt ingen skillnad när man väl är på rull.
T.e.x. senast idag, körde ca 5 mil landsväg med rejäla moddsträngar, V90in plöjde igenom dom utan dramatik vid ett antal omkörningar.
 
hsd
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
4x4 tar dig bara längre ut i skogen innan du kör fast
Då drar man bara ut winchen 😉
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi har en halvmil grusväg till fritidshuset och med vår AWD-bil kan man köra saktare vinter/vår utan att riskera att köra fast, så det är en trygghet. Speciellt när man möter mjölkbonden och måste hjälpas åt för att skapa plats på vägen och får ta lite hjälp av dikeskanten. Våren är värst när isen på vägen börjar smälta och det spårigt pga att vissa delar har dåligt material med lera. Då märks stor nytta med AWD för oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi har en halvmil grusväg till fritidshuset och med vår AWD-bil kan man köra saktare vinter/vår utan att riskera att köra fast, så det är en trygghet. Speciellt när man möter mjölkbonden och måste hjälpas åt för att skapa plats på vägen och får ta lite hjälp av dikeskanten.
Ja precis! 😃
Med 4wd och automat kan man rulla lugnt och fint uppför backarna och det är ju bra för vägen.

Jag fick förresten bärga morsan en gång. Hon var på en tillställning och hade parkerat sin bil (framhjulsdriven). När hon kom ut efteråt hade bilen sjunkit då den lilla tjäle som fanns hade släppt.
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi har en halvmil grusväg till fritidshuset och med vår AWD-bil kan man köra saktare vinter/vår utan att riskera att köra fast, så det är en trygghet. Speciellt när man möter mjölkbonden och måste hjälpas åt för att skapa plats på vägen och får ta lite hjälp av dikeskanten. Våren är värst när isen på vägen börjar smälta och det spårigt pga att vissa delar har dåligt material med lera. Då märks stor nytta med AWD för oss.
Det är dessa scenarion som avgör den stora skillnaden. Ibland missar man att beskriva de förhållanden som kanske inte inträffar så ofta men med jämna mellanrum är dom där.
Kör man bara på plogade asfaltsvägar går det ju bra med vad som helst
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Ja precis! 😃
Med 4wd och automat kan man rulla lugnt och fint uppför backarna och det är ju bra för vägen.

Jag fick förresten bärga morsan en gång. Hon var på en tillställning och hade parkerat sin bil (framhjulsdriven). När hon kom ut efteråt hade bilen sjunkit då den lilla tjäle som fanns hade släppt.
Samma som vi har på grusvägen där vissa delar har mera lerblandat material, på våren med djupa spår har det vid några tillfällen stått småbilar på underredet. Är Trafikverket som är väghållare och deras lösning är skyltar med förbjuden lastbilstrafik på våren med tjällossning.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.