2 017 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Räcker 8 grader i fritidshus på vintern?
Sida 1 av 2
Hej!
Har en panasonic luftvärmepump som styrs med Tibber. Sätter pumpen i sparläge när vi inte är där. Sparläge i Tibber appen är 8 grader.
Räcker 8 grader varmt för att undvika att det fryser? Läser att flera försäkringsbolag rekommenderar minimum 15 grader som inomhustemp.
Det är ett nybyggt fritidshus som står på plintgrund.
Sparläge innebär att fläkten på pumpen blåser max.
Mvh, Daniel
Har en panasonic luftvärmepump som styrs med Tibber. Sätter pumpen i sparläge när vi inte är där. Sparläge i Tibber appen är 8 grader.
Räcker 8 grader varmt för att undvika att det fryser? Läser att flera försäkringsbolag rekommenderar minimum 15 grader som inomhustemp.
Det är ett nybyggt fritidshus som står på plintgrund.
Sparläge innebär att fläkten på pumpen blåser max.
Mvh, Daniel
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 876 inlägg
Räcker och räcker. Det jobbiga är att det vet du inte förrän efteråt. Skulle det bli ett strömavbrott och det är 8 grader i huset är marginalen till frysning inte så stor, även om huset är välisolerat.
Har du testat att hålla 15 grader i huset säg en månad, och jämföra skillnaden i elförbrukning? Jag misstänker att skillnaden inte är så stor.
Har du testat att hålla 15 grader i huset säg en månad, och jämföra skillnaden i elförbrukning? Jag misstänker att skillnaden inte är så stor.
Jag har kört med enbart luftvärmepump i mitt fritidshus, inne på femte vintern nu. Jag har en modell som har underhållsvärme på 10 grader. I praktiken faller inomhustemperaturen flera grader under när det blir kallt ute. Men inget har frusit. Detta är i Stockholms län, men det har varit nedåt 20 minusgrader.
Dock stänger jag alltid av vattnet vid tomtgränsen när jag inte är där på vintern. Detta då vattenledningen in i huset i grunden är exponerad en bit. Men enligt termometrar jag har i grunden har det alltid hållit sig över 0 även där, även om det varit på gränsen ibland. Men då har jag inte plintgrund utan en grundmur, och i grunden har jag satt upp en kombinerad fuktspärr och isolering.
Sen beror det förstås på hur din värmepump sitter, hur sort huset är och hur många dörrar etc det är. Det kan bli flera grader kallare i andra rum än där pumpen sitter. Jag har alltid alla dörrar öppna inklusive in till badrummet, och temperaturen där hänger med ganska bra. Men planlösningen är väldigt öppen och det är ingenstans mer än en dörr.
En annan sak som spelar roll är konstruktionen på huset. Om du har ett nybyggt hus så är det säkert byggt med plastfilm på väggar och i tak. Då finns det åtminstone teoretisk risk att du får fuktproblem om det inte är tillräckligt varmt. Alltså att du får kondens på insidan av plasten som kan ge mögel. Jag tror det är en del av anledningen till att försäkringsbolagen rekommenderar 15 grader. Mitt hus är äldre och inte byggt helt tätt, och har kallställts helt vintertid i decennier utan att få några problem.
En annan sak jag har märkt är att min kylfrys inte fungerar bra när det blir för låg inomhustemperatur. Jag här läst nåt om att kylmediet blir trögt. Det fungerar bra så länge värmempumpen orkar hålla upp temperaturen på 10 grader, men när den faller under så börjar frysen få problem att hålla kallt. När det blir 5-10-15 minusgrader ute och inomhustemperaturen faller ned mot 7-8 grader så funkar inte frysen inte bra alls utan stundtals tinar det som finns i frysen och blir förstört. Därför har vi inget i frysen på vintern.
Dock stänger jag alltid av vattnet vid tomtgränsen när jag inte är där på vintern. Detta då vattenledningen in i huset i grunden är exponerad en bit. Men enligt termometrar jag har i grunden har det alltid hållit sig över 0 även där, även om det varit på gränsen ibland. Men då har jag inte plintgrund utan en grundmur, och i grunden har jag satt upp en kombinerad fuktspärr och isolering.
Sen beror det förstås på hur din värmepump sitter, hur sort huset är och hur många dörrar etc det är. Det kan bli flera grader kallare i andra rum än där pumpen sitter. Jag har alltid alla dörrar öppna inklusive in till badrummet, och temperaturen där hänger med ganska bra. Men planlösningen är väldigt öppen och det är ingenstans mer än en dörr.
En annan sak som spelar roll är konstruktionen på huset. Om du har ett nybyggt hus så är det säkert byggt med plastfilm på väggar och i tak. Då finns det åtminstone teoretisk risk att du får fuktproblem om det inte är tillräckligt varmt. Alltså att du får kondens på insidan av plasten som kan ge mögel. Jag tror det är en del av anledningen till att försäkringsbolagen rekommenderar 15 grader. Mitt hus är äldre och inte byggt helt tätt, och har kallställts helt vintertid i decennier utan att få några problem.
En annan sak jag har märkt är att min kylfrys inte fungerar bra när det blir för låg inomhustemperatur. Jag här läst nåt om att kylmediet blir trögt. Det fungerar bra så länge värmempumpen orkar hålla upp temperaturen på 10 grader, men när den faller under så börjar frysen få problem att hålla kallt. När det blir 5-10-15 minusgrader ute och inomhustemperaturen faller ned mot 7-8 grader så funkar inte frysen inte bra alls utan stundtals tinar det som finns i frysen och blir förstört. Därför har vi inget i frysen på vintern.
Redigerat:
Jag körde pumpen på 15 grader ett tag men det var i slutet av hösten och inte vid vintertemperatur så har ingen jämförbar statistik. Tack för kloka synpunkterSågspånPappspikEternit skrev:Räcker och räcker. Det jobbiga är att det vet du inte förrän efteråt. Skulle det bli ett strömavbrott och det är 8 grader i huset är marginalen till frysning inte så stor, även om huset är välisolerat.
Har du testat att hålla 15 grader i huset säg en månad, och jämföra skillnaden i elförbrukning? Jag misstänker att skillnaden inte är så stor.
Vad för frys, en vanlig fullvuxen eller en kombi med ett liten frysdel med egen dörr upptill.B beerfueled skrev:
Tack för bra input. Vi har alltid alla dörrar öppna så att luften kan cirkulera. Inkommande vatten är på och den frilagda delen underbjudet är isolerad och har en värmekabel.B beerfueled skrev:Jag har kört med enbart luftvärmepump i mitt fritidshus, inne på femte vintern nu. Jag har en modell som har underhållsvärme på 10 grader. I praktiken faller inomhustemperaturen flera grader under när det blir kallt ute. Men inget har frusit. Detta är i Stockholms län, men det har varit nedåt 20 minusgrader.
Dock stänger jag alltid av vattnet vid tomtgränsen när jag inte är där på vintern. Detta då vattenledningen in i huset i grunden är exponerad en bit. Men enligt termometrar jag har i grunden har det alltid hållit sig över 0 även där, även om det varit på gränsen ibland. Men då har jag inte plintgrund utan en grundmur, och i grunden har jag satt upp en kombinerad fuktspärr och isolering.
Sen beror det förstås på hur din värmepump sitter, hur sort huset är och hur många dörrar etc det är. Det kan bli flera grader kallare i andra rum än där pumpen sitter. Jag har alltid alla dörrar öppna inklusive in till badrummet, och temperaturen där hänger med ganska bra. Men planlösningen är väldigt öppen och det är ingenstans mer än en dörr.
En annan sak som spelar roll är konstruktionen på huset. Om du har ett nybyggt hus så är det säkert byggt med plastfilm på väggar och i tak. Då finns det åtminstone teoretisk risk att du får fuktproblem om det inte är tillräckligt varmt. Alltså att du får kondens på insidan av plasten som kan ge mögel. Jag tror det är en del av anledningen till att försäkringsbolagen rekommenderar 15 grader. Mitt hus är äldre och inte byggt helt tätt, och har kallställts helt vintertid i decennier utan att få några problem.
En annan sak jag har märkt är att min kylfrys inte fungerar bra när det blir för låg inomhustemperatur. Jag här läst nåt om att kylmediet blir trögt. Det fungerar bra så länge värmempumpen orkar hålla upp temperaturen på 10 grader, men när den faller under så börjar frysen få problem att hålla kallt. När det blir 5-10-15 minusgrader ute och inomhustemperaturen faller ned mot 7-8 grader så funkar inte frysen inte bra alls utan stundtals tinar det som finns i frysen och blir förstört. Därför har vi inget i frysen på vintern.
Och kanske bara en kompressor, i bland så är det bara en termostat i dom och kylan går först till frysdelen och sedan till kylen. Termostaten sitter i kyldelen då, varvid den kyliga tempen i huset kryper in i kylen och då stängs kompressorn av om det är för kallt i huset. Upptäckte själv på en kyl med liten frys ovanför. trodde det var fel på termostaten, inte fungerade det efter byte. Tänkte att bara köpa nytt. Men efter några timmars eldande så startade allt igång. Blev att öppna dörren släppa in lite värme, pling så kom det igång.B beerfueled skrev:
Ja så är det nog, det är ett spjäll som släpper upp kall luft från frysen till kylen. Låter rimligt att det kan bli så då om termostaten sitter i kylen.J jonaserik skrev:Och kanske bara en kompressor, i bland så är det bara en termostat i dom och kylan går först till frysdelen och sedan till kylen. Termostaten sitter i kyldelen då, varvid den kyliga tempen i huset kryper in i kylen och då stängs kompressorn av om det är för kallt i huset. Upptäckte själv på en kyl med liten frys ovanför. trodde det var fel på termostaten, inte fungerade det efter byte. Tänkte att bara köpa nytt. Men efter några timmars eldande så startade allt igång. Blev att öppna dörren släppa in lite värme, pling så kom det igång.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 876 inlägg
Man kan gärna ha el-radiatorerna i stugan på +5 °C som back-up om något händer med luftvärmepumpen som kan stanna av diverse olika anledningar. Gör stor skillnad i energiförbrukningen om man håller +8 °C eller +15 °C hela vinterhalvåret. Men är stugan belägen i områden där det förekommer långa strömavbrott gäller det ju att ha braskamin eller liknande och kunna åka dit och elda. Bra med ett larm i stugan som även talar om temperatur och ev. strömavbrott.
Så länge det är plusgrader fryser det inte, om det är bra för just ditt hus och kompatibelt med den försäkring du har vet jag dock inte.
Kostar varje grad värme ökning 5% lär det vara 50% dyrare att ha 15° inne än att nöja sig med 5°
Kostar varje grad värme ökning 5% lär det vara 50% dyrare att ha 15° inne än att nöja sig med 5°
Det är tyvärr inte så enkelt att man kan räkna med 5%-regeln på detta alls. Totala energibehovet måste beräknas med gradtimmar för orten. Tänk på ytan av en upp-och-nervänd triangel. Har man låg temperatur blir energin bara ytan av spetsen på triangeln. Har man hög temperatur inne motsvarar energin större delen av ytan på triangeln. En högre temperatur ger väldigt mycket mer yta i triangeln och därmed energibehov.
Radiatorerna är på som backup. Grejen är det svåra med att veta vilken grundtemp som är en bra lägstanivå. Verkar vara det gamla vanliga svaret, det beror på 😀J Josth skrev:Man kan gärna ha el-radiatorerna i stugan på +5 °C som back-up om något händer med luftvärmepumpen som kan stanna av diverse olika anledningar. Gör stor skillnad i energiförbrukningen om man håller +8 °C eller +15 °C hela vinterhalvåret. Men är stugan belägen i områden där det förekommer långa strömavbrott gäller det ju att ha braskamin eller liknande och kunna åka dit och elda. Bra med ett larm i stugan som även talar om temperatur och ev. strömavbrott.
Jag hade radiatorerna på en temp jag trodde var under LV-pumpen. Men som sagt klarar pumpen inte riktigt att hålla måltempen när det är kallt, och termostater är svåra att ratta in exakt. Resultatet blev att radiatorerna gick en massa och oturligt nog ett par månader med rekordhöga elpriser så det blev dyrt.D danielu skrev:
Kör numera helt utan radiatorer, men jag har temperaturlarm och kan vara där och elda med ganska kort varsel om pumpen lägger ned.