D
En del av tiden drar den bara typ 8 watt
 
  • Användargränssnitt för UPS-enhet som visar strömförbrukning på 8.08 watt och har på/av-knapp.
Då mäter du väl också laddningen av batteriet och laddaren och nätaggregatet?
Det mest intressanta är väl vad drar paketet från batteriet när strömmen har gått.
 
D
Ja fan det har du rätt i, men batteriet måste vara fulladdat för……med 8 watt blir det inte mycket laddat
 
D
Jag ska mäta med min multimeter vid tillfälle för det är precis som du säger i princip vara intressant vad det drar vid batteridrift.

Men det som är inkopplat på Shelly-pluggen nu är:

Laddaren för fritidsbatteriet
Nätaggregatet 12v
Buck-switchen
Reläkortet
Routern
Relät (som är draget)

Edit: och nu senaste timme är det nere på 13,8 watt
 
Redigerat:
D
Kan tänka mig att det blir en liten rush nu för folk att bygga en sån här super-UPS.

Haha
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
D
Nu har jag kört med både router och RPI inkopplad i över ett dygn och snittet ligger på 11 watt, vilket betyder 0,92 amp 12v.

Mörkt användargränssnitt som visar total energiförbrukning och genomsnittsvärde i wattimmar (Wh).

Säg att jag kan få ut 40 procent av batteriets specificerade ah, 75ah så betyder det 30ah. Det i sin tur betyder att jag borde kunna köra min backup i 32h minst, antagligen en bit till eftersom 220-trafon och laddaren inte är inkopplade vid batteridrift.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
D Derbyboy skrev:
Kan tänka mig att det blir en liten rush nu för folk att bygga en sån här super-UPS.

Haha
Funkar det bra lär jag ge mig på att bygga en. Kan aldrig få tillräckligt med UPS-kapacitet till vettiga pengar ute i ödemarken och med EOff som leverantör av nätet.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Kapaciteten går ju dessutom enkelt att uppgradera med ytterliga fritidsbatteri alternativt powerbanks till RPI:n.

Jag har två powerbanks på vardera 20 000 mAh med genomströmningsladdning som jag eventuellt kommer ha till RPI:n.
 
Man måste fråga sig vad man dimensionerar för. Det är sant att man inte får lika många cykler på ett blybatteri om man djupurladdar det. Men hu många cykler planerar du för? Om du låter det ladda ur till 100% vid strömavbrott så räcker det nominellt i 80 timmar. Har du ett strömavbrott på 80 timmar en gång om året så får du 10 cykler på 10 år. Efter 10 år lär batteriet ha en kraftigt försämrad kapacitet beroende på åldern oavsett antal cykler.

Det är helt sant att man inte bör djupurladda om man räknar med att det blir många cykler. Men blir det bara ett fåtal cykler är läget ett annat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Intressant input. Du har helt rätt. Det är ungefär 2 strömavbrott per år som är lite längre, typ ett dygn. En gång förra året hade jag dessutom ett fasfel efter strömavbrottet så det avbrottet blev totalt uppemot 40h.

Det är ju också lite nörderi med i kalkylen, inte bara på nyttobudgeten kanske….
 
D Derbyboy skrev:
Sådär nu är det klart.
de är lite svårt att följa dina kablar men funkar de så funkar de.
De bästa tipset jag kan ge är att köpa mer fäger på trådarna.
För nu har du vad jag gissar olika spänningar på samma färg..
 
A Avemo skrev:
Man måste fråga sig vad man dimensionerar för. Det är sant att man inte får lika många cykler på ett blybatteri om man djupurladdar det. Men hu många cykler planerar du för? Om du låter det ladda ur till 100% vid strömavbrott så räcker det nominellt i 80 timmar. Har du ett strömavbrott på 80 timmar en gång om året så får du 10 cykler på 10 år. Efter 10 år lär batteriet ha en kraftigt försämrad kapacitet beroende på åldern oavsett antal cykler.

Det är helt sant att man inte bör djupurladda om man räknar med att det blir många cykler. Men blir det bara ett fåtal cykler är läget ett annat.
Man kan lite enkelt säg att om man drar ur ett 80Ah batteri helt så har man dödat hälften av kapaciteten.
dvs en gång så har man 40ah kvar
En gång till har man 20ah kvar.
Tredje gången 10ah kvar.
5
2,5
Död

Sen behöver batteriet ironiskt nog användas, skulle nästan bli fövånad om batteriet lever om 5 år oavsett
 
A Alexn72 skrev:
Man kan lite enkelt säg att om man drar ur ett 80Ah batteri helt så har man dödat hälften av kapaciteten.
Varifrån kommer den generaliseringen? Den låter våldsamt överdriven. Det finns många olika typer av batterier som olika bra tål att laddas ur helt. Det skiljer även mellan olika blybatterier. För just blybatterier är sättet att få maximal livslängd i tid att låta det stå kontinuerligt på underhållsladdning och aldrig ladda ur det.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Varifrån kommer den generaliseringen? Den låter våldsamt överdriven. Det finns många olika typer av batterier som olika bra tål att laddas ur helt. Det skiljer även mellan olika blybatterier. För just blybatterier är sättet att få maximal livslängd i tid att låta det stå kontinuerligt på underhållsladdning och aldrig ladda ur det.
Bly klarar inte att laddas ur helt.
Litium klarar de, ni cd, mfl klarar de utmärkt
Tyvärr är det uppsnappat genom åren inom "bly batteri"
Bly ska enbart laddas ur till 50% allt annat dödar dem på sikt.

Nog för att de är en grov måttstock så förstår man att de är döden att helt ladda ur ett blybatteri
 
C
A Alexn72 skrev:
Litium klarar de, ni cd, mfl klarar de utmärkt
Alla batterikemier tar stryk av djupurladdning även om standard blysyra är sämst i klassen (och LiFePO4 är bäst i klassen, men även de får förkortad livslängd om de laddas ur till 100%).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.