S Sandtman skrev:
@Harald Blåtumme,

Har ett par vanliga digitala timers liggandes så det blir nog dessa som får ersätta tillsammans med ett par justerbara fördröjningsrelä. Timers kanske 250 spänn 2 justerbara fördröjningsrelä 200 spänn. Sedan kan man ju istället för timers köra ett par smartplugs och vips så kan jag styra från varsomhelst, med en liten extrakostnad för pluggarna.

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
Låter som en vettig idé! Har du länkar till grejerna du funderar på, vore uppskattat. Har ett par Deltaco smartplugs, dessa kan man ju enkelt ställa på önskad tid de ska vara aktiva. Här exemplifierat med 10 min kl 04:00 men kan ju justeras enkelt, skulle väl säga 7 min är lagom för vardera av de två faserna backspolning och renspolning då är det ungefär som det var när det funkade. Sen kör man den andra smartpluggen att ta vid därefter.

Finns dock åtminstone ett problem som behöver lösas: fixa ett par reläer som drivs av nätspänning och ger en slutande funktion vid "spänning på".

Det andra problemet som måste kollas upp är exakt hur denna backspolningsmotor (ev även magnetventilen för renspolningen) fungerar - är det bara att de spänningssätts 24 V under de faser de ska vara aktiva/öppna eller är det att det behöver polväxlas för att stänga sig, tänker på motorventilen för backspolningen främst.

Intressant projekt detta!

App-skärm visar två schemalagda händelser för en enhet, med växlingsknappar för aktivering och deaktivering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


___
PS. Finns bättre idéer tidigare i tråden bla detta med Plejd tidsstyrt kronrelä som gavs tips om: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...QOnsBxu6wi6ZfSRPdVT7-RpuKovNCMhwaAidkEALw_wcB

Rimligen borde man kunna ansluta vilken spänningskälla som helst till reläutgångarna, i detta fall 24V AC. Har ingen kaliumpermanganatpump i detta gamla system, man får regenerera handvevat några ggr per år. Så två oberoende tidsstyrda reläutgångar borde räcka. Och så var det AC som sagt (ser jag nu) på spänningskällan, kan tyda på att det inte är någon polväxlingsproblematik i detta alls (det står 24V 60 Hz på den USA-byggda motorventilen).
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
För koppling av manövern kan du använda både typ Plejd eller ett vanligt kopplingsur med två kanaler det går bra hursom.

Nissens bör bli nöjd om du kör Plejd så finns ytterligare sätt att använda gudagåvan förutom hans brytning av matning till VP.
Beklagar att jag varit blind för alla de fina råden som givits här, men min uppmärksamhet fick helt skifta fokus under en ganska lång tid. Nu är jag "online" med detta igen och tackar för de fina uppslagen!

@GK100, du skriver "ett vanligt kopplingsur med två kanaler", har du några länkar till dylika? Finns absolut inga krav från mitt håll med fjärrstyrning, appstyrning osv - det ska bara funka helt av sig själv och är rätt säker på att detta är enkelt ordnat med två oberoende tidsstyrda reläer som många försökt säga hela tiden...
 
Hej @Haraldblåtumme,



Jag beställde ett par av dessa:



https://www.amazon.se/dp/B07ST9991R/ref=pe_24982401_506182521_TE_item



Tanken är att ta strömmen från den befintliga trafon som levererar 24volt vilket är märkströmmen för båda ventilerna. Det innebär att jag monterar båda reläerna efter trafon (24V DC) som då får väcka och driva de båda likströmsreläerna (se länk ovan) som i sin tur styr öppning/stängning av ventilerna som även de får sin matning från trafon. Trafon styr jag med en av de timers (240V) som jag redan har. Den andra timern (240V) styr Kaliumprmanganatpumpen som går samtidigt som det första DC relät enligt programmering. När det första relät (24V DC) kört sin cykel stänger det och samtidigt öppnar det andra relät (24 V DC) och kör sin cykel. Timern för trafon är tillslagen samma totala tid som de båda DC reläerna tillsammans. Detta gör att DC reläerna programmeras en gång för att ställa in respekt cykel och timrarna synkas med total regenereringstid för den som styr reläerna och med tidsintervallet för första relät för kaliumpermanganatpumpen för den andra timern. Det går där då att styra regenerering på dagsbasis eller köra manuellt.



Jag vet inte exakt hur den motoriserade ventilen fungerar men om den växlar på något sätt så görs det mekaniskt skulle jag tro. Tror inte att det styrs via det mekaniska urverket mer än att kretsen sluts och är sluten hele cykeln.



Magnetventilen är bara en spole som öppnar sin ventil och där spänning ligger på för att hålla den öppen hela sin cykel.





Med Vänlig Hälsning

Fredrik
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Beklagar att jag varit blind för alla de fina råden som givits här, men min uppmärksamhet fick helt skifta fokus under en ganska lång tid. Nu är jag "online" med detta igen och tackar för de fina uppslagen!

@GK100, du skriver "ett vanligt kopplingsur med två kanaler", har du några länkar till dylika? Finns absolut inga krav från mitt håll med fjärrstyrning, appstyrning osv - det ska bara funka helt av sig själv och är rätt säker på att detta är enkelt ordnat med två oberoende tidsstyrda reläer som många försökt säga hela tiden...
Om du söker på "tvåkanaligt kopplingsur" kommer många förslag upp. På tex amazon finns två exempel på kända bra fabrikat i gebietet nämligen Theben och Eltako de var inte så avskräckande dyra heller. Liknande dessa kan du enkelt använda för ersättning av programverket.

https://www.amazon.se/Digital-omkopplare-2-kanals-veckotimer-växelreserv/dp/B00D460M3W/ref=pd_vtp_h_pd_vtp_h_d_sccl_6/258-8840364-6806738?pd_rd_w=ENvET&content-id=amzn1.sym.97e287aa-fd6a-4320-aa41-939198333e88&pf_rd_p=97e287aa-fd6a-4320-aa41-939198333e88&pf_rd_r=Y3JW729H06M40TFBCCKX&pd_rd_wg=Bl5LI&pd_rd_r=445a44b0-c7d7-42e2-8916-18c38266ec93&pd_rd_i=B00D460M3W&psc=1

https://www.amazon.se/Eltako-S2U12D...e2-8916-18c38266ec93&pd_rd_i=B005FV9Q4K&psc=1
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du söker på "tvåkanaligt kopplingsur" kommer många förslag upp. På tex amazon finns två exempel på kända bra fabrikat i gebietet nämligen Theben och Eltako de var inte så avskräckande dyra heller. Liknande dessa kan du enkelt använda för ersättning av programverket.

[länk]

[länk]
Tack för tips! Den första verkar ha samma nackdel som Plejd som nämndes tidigare i tråden, körs på 230 V som matas ut på respektive kanal - inte riktigt vad jag söker eftersom jag helst inte vill köpa ytterligare en 24V trafo.

Däremot den andra, Eltako tycks lovande eftersom den har ett så brett spann av matningsspänning både AC och DC. Denna får jag kolla upp litet närmare om den går att koppla som jag tänkt: 24V AC som matningsspänning, och att de båda timerutgångarna kan mata ut 24V AC enligt mina inställningar. Kapslingsdosa lär inte behövas i det fallet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack för tips! Den första verkar ha samma nackdel som Plejd som nämndes tidigare i tråden, körs på 230 V som matas ut på respektive kanal - inte riktigt vad jag söker eftersom jag helst inte vill köpa ytterligare en 24V trafo.

Däremot den andra, Eltako tycks lovande eftersom den har ett så brett spann av matningsspänning både AC och DC. Denna får jag kolla upp litet närmare om den går att koppla som jag tänkt: 24V AC som matningsspänning, och att de båda timerutgångarna kan mata ut 24V AC enligt mina inställningar. Kapslingsdosa lär inte behövas i det fallet.
Nej den första har 230 V matning men helt fria växlande kontakter som du kan köra din 24 VAC manöver genom så det är ingen begränsning där. Nummer två har också kontakter på utgångarna men bara slutande. Det är inte heller begränsande i ditt fall och givetvis bra med det stora spannet för matning till den.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack GK100, nu blev jag riktigt taggad att ta tag i detta äntligen! Den första Theben ser ut att ha ett trevligare GUI så jag är på väg att köpa den.

I och med 230 VAC-anslutningen behövs en vettig normkapsling, har oerhört litet erfarenhet här.. tips på något billigt och bra skulle behövas. Grunkan har modulbredd 2. Ingen väntad fuktbelastning men IP40 som på denna är litet klent kanske: https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/elcentraler/kapslingar/normkapsling-403005/

Synpunkter mottages med tacksamhet!
 
Ja IP65 skulle jag vilja ha där, man vet aldrig hur det kan bli när det slabbas med manuell regenerering osv.

Det ska in en 230V anslutningskabel och såvitt jag förstår två par svagströmskabel till de båda ventilerna.

Borde kanske kolla manuellt så att dessa ventiler uppför sig som jag väntar när de får 24V AC, mest den där renspolningsventilen jag är osäker på - kanske DC på den eller att den har en inbyggd diodbrygga? Motorventilen är 24 VAC enligt sin märkning, inte kunnat avläsa någon märkning på renspolningens magnetventil.

Skulle givetvis kollat detta sedan länge, anläggningen finns i stugan på landet och kommer förhoppningsvis dit nästa helg.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack GK100, nu blev jag riktigt taggad att ta tag i detta äntligen! Den första Theben ser ut att ha ett trevligare GUI så jag är på väg att köpa den.

I och med 230 VAC-anslutningen behövs en vettig normkapsling, har oerhört litet erfarenhet här.. tips på något billigt och bra skulle behövas. Grunkan har modulbredd 2. Ingen väntad fuktbelastning men IP40 som på denna är litet klent kanske: [länk]

Synpunkter mottages med tacksamhet!
Normalt kan du säkert klara dig med en enklare kapsling likt den du visar men det skiljer inte mycket upp till en mer lämpad av lågpristyp. Du får det främst vettigare med dragavlastning för den typen med införingsöppningar i en fast bottendel.

Biltema har tex denna som passar bra och med lite reservutrymme för någon manuell manöver e.dyl.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/normcentraler/normkapsling-4-moduler-2000021290
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Normalt kan du säkert klara dig med en enklare kapsling likt den du visar men det skiljer inte mycket upp till en mer lämpad av lågpristyp. Du får det främst vettigare med dragavlastning för den typen med införingsöppningar i en fast bottendel.

Biltema har tex denna som passar bra och med lite reservutrymme för någon manuell manöver e.dyl.

[länk]
Helt perfekt. Nu drar jag iväg en beställning på den där Theben, det var visst litet levtid på den så ju förr desto bättre. Detta *ska* bara funka!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ta då ett nummer större så kanske du kan få in en brytare för manuell körning, samt att det finns plats att borra alla hålen i underkant. Allt vatten rinner nedåt. Kolla upp grovleken på kablarna och köp kabelförskruvningar som finns i olika storlekar + kontramutter , finns inga gängor i kapslingarna.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tack GK100, nu blev jag riktigt taggad att ta tag i detta äntligen! Den första Theben ser ut att ha ett trevligare GUI så jag är på väg att köpa den.

I och med 230 VAC-anslutningen behövs en vettig normkapsling, har oerhört litet erfarenhet här.. tips på något billigt och bra skulle behövas. Grunkan har modulbredd 2. Ingen väntad fuktbelastning men IP40 som på denna är litet klent kanske: [länk]

Synpunkter mottages med tacksamhet!
Med valet av den där styrningen har du Normkapsling DIN skena på Biltema som skulle fungera. Kommer själv att använda denna:

https://www.biltema.se/bygg/elinsta...MI59j1oMiFgwMVTFmRBR1HMwbwEAQYAyABEgKsF_D_BwE

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
FYI,

Jag vart lite för snabb och ouppmärksam på transformatorn. Det är en växelströms transformator tror t.o.m. en nyare variant av samma märke finns på Kjell&Company som mao transformerar ner 230V AC till 24 V AC…. Mao de relä som jag beställt kommer inte att fungera som jag tänkt. Jag har vidare kört fulla backspolningssekvenser och mätt spänningen den ligger konstant på 25.5V och det var ju då AC det handlar om. Det sker inga växlingar mer än att motor ventilen öppnar, kör sin cykel och stänger efter avslutad cykel samtidigt som renspolningsventilen öppnar kör sin cykel och stänger när den är klar och därmed hela regenereringscykeln är exikverad.

Med Vönlig Hälsning
Fredrik
S Sandtman skrev:
Med valet av den där styrningen har du Normkapsling DIN skena på Biltema som skulle fungera. Kommer själv att använda denna:

[länk]

Mvh
Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack, då finns det gott hopp att det är likadant på min anläggning och att det där tvåkanals kopplingsuret ska fungera utan bekymmer. Ska mäta så fort jag kan i väntan på att detta kommer med posten!
 
  • Gilla
Sandtman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.