Farsan87 Farsan87 skrev:
Letade i gamla bilder och hittade denna från när dom monterade fönstren. Där ser man längden fogskum och hur långt ut fönstren är placerade.
Blir det kondens på både fönster och dörr här också?
Vad är det för tillverkare på fönstren?
 
Yes det blir det, både kondens och isbildning.

Vill inte skriva ut namnet på fönstertillverkaren då jag inte är helt säker på om det är fönstren som är felet samt att jag vill få återkoppling från dom.
 
Enligt bilden finns det iallafall lagom med utrymme att dreva. Om det sen är isolerat på rätt sätt vet vi ju inte. Men jag har väldigt svårt att tro, att man skulle missat det.
Tyvärr är det lite som @Rejäl är inne på, att det inte är några hantverkare som jobbar som fönstermontörer. Det är istället snabbutbildade människor, som bara lär sig montera företagets fönster, i olika typer av väggar. Det fungerar ibland. Men då de sällan har känslan, och förståelsen för hur det verkligen fungerar. Så blir det lätt fel, när det inte ser ut som det brukar.
Men trots allt har jag svårt för att tro att de missar att dreva.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Med dålig drevning så menar jag att det finns dom som har endast haft en 50mm drev som inte ger mycket till isolering, det behövs 2st 100mm som man drevar in dubbelvikta om drevmånen är 15-20mm som den i normalfallet är för att det ska vara fullgott isolerat..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Med dålig drevning så menar jag att det finns dom som har endast haft en 50mm drev som inte ger mycket till isolering, det behövs 2st 100mm som man drevar in dubbelvikta om drevmånen är 15-20mm som den i normalfallet är för att det ska vara fullgott isolerat..
Så kan det absolut vara. Men även om man slarvat med drevningen borde det inte resultera i imma och is på glaset. När det är dåligt drevat brukar man bara känna att det drar, eller är ett riktigt kallras vid sidan av karmen.
Imma brukar dyka upp om man har dåligt/saknar gummilister runt fönstret. Eller om kopplade fönster inte är täta mellan de två rutorna. Samma kan sannolikt bli på treglasfönster som inte är täta mellan alla tre rutor.
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Yes det blir det, både kondens och isbildning.

Vill inte skriva ut namnet på fönstertillverkaren då jag inte är helt säker på om det är fönstren som är felet samt att jag vill få återkoppling från dom.
Började problemen efter byte av luftaggregatet eller fönsterbytet?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg här men jag slår ett slag för 99% för lite tilluft in i huset. Vi hade samma problem med vår villa från 1975 som har nya 3 glasfönster. När det blev lite minus kom kondens exakt på samma ställe på alla fönsterna. Vi hade 0 tilluft i huset då. Nu efter vi har satt in tilluft enligt boverkets minimikrav, så har det aldrig kommit tillbaka.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Så kan det absolut vara. Men även om man slarvat med drevningen borde det inte resultera i imma och is på glaset. När det är dåligt drevat brukar man bara känna att det drar, eller är ett riktigt kallras vid sidan av karmen.
Imma brukar dyka upp om man har dåligt/saknar gummilister runt fönstret. Eller om kopplade fönster inte är täta mellan de två rutorna. Samma kan sannolikt bli på treglasfönster som inte är täta mellan alla tre rutor.
Att det skulle saknas eller vara dåliga tätningslister mellan båge o karm på alla fönster låter otroligt, givetvis kan det finnas brister på enstaka fönster..
Fönsterbytet var väl 2021?
Att inte treglasrutan är tät i alla fönster låter också otroligt då det syns ganska fort om dessa är otäta då smuts kommer in emellan glasen, men visst kan det finnas en enstaka skada men inte på allihopa..
Jag tror utav det vi vet att det är en kombination av felaktigt placering av fönsterna i väggen, eventuellt dåligt drevat vid montage…
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Både ventilationsaggregat och fönster byttes relativt samtidigt så kan tyvärr inte avgöra på det viset.
 
Finns flera orsaker.
Hade samma men nörndet blev kallar mer närmare -20.
Problemet var att vi hade "integrerade fönsterbänkar".
Gjorde hål i bänkarna som jag täckte med ventialtionsbänkgaller.
Fönstren kan också sitta för långt ut.
Livar fönsterna med fasaden? Fönster ska monteras i liv med isoleringen för att vara korrekt.
Vi monterade i liv med fasaden för att undvika fönstren hamnar långt in när byta fasad ska sätta extra isolerskiva.
 
R Rejäl skrev:
Att det skulle saknas eller vara dåliga tätningslister mellan båge o karm på alla fönster låter otroligt, givetvis kan det finnas brister på enstaka fönster..
Fönsterbytet var väl 2021?
Att inte treglasrutan är tät i alla fönster låter också otroligt då det syns ganska fort om dessa är otäta då smuts kommer in emellan glasen, men visst kan det finnas en enstaka skada men inte på allihopa..
Jag tror utav det vi vet att det är en kombination av felaktigt placering av fönsterna i väggen, eventuellt dåligt drevat vid montage…
Nej, jag håller med om att båda scenarior låter osannolika. Det var snarast menat som de fel jag varit med om, när det varit imma på fönster. Förutom det självklara med otroligt hög luftfuktighet.
Vad exakt som är fel har jag egentligen ingen aning om. Men endera så är det nägot montage-/konstruktionsfel på själva fönstrena. Eller också är det som du säger, att de på något sätt är felaktigt monterade i väggen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Många kloka synpunkter finns här men de famlar lite i blindo. Man bör börja att mäta fuktigheten i fumsluften och temperaturen på glasen med kondens. Mätresultaten ger tips om var problemet ligger.
Elektriska mätare för relativ luftfuktighet kan visa fel, särskilt efter några år då de visar för lite. En säker metod är att mäta med en psykrometerutrustning (torr och våt termometer med omräkningstabell) som visar både torra och våta termometrarnas temperaturer. En slungpsykrometer är ett bra alternativ om man finna någon till rimligt pris.
Yttemperatur på glasruta kan mätas med en IR-termometer som riktas mot en ljus papperstejp som fästs på glaset.
 
J Jochi skrev:
Många kloka synpunkter finns här men de famlar lite i blindo. Man bör börja att mäta fuktigheten i fumsluften och temperaturen på glasen med kondens. Mätresultaten ger tips om var problemet ligger.
Elektriska mätare för relativ luftfuktighet kan visa fel, särskilt efter några år då de visar för lite. En säker metod är att mäta med en psykrometerutrustning (torr och våt termometer med omräkningstabell) som visar både torra och våta termometrarnas temperaturer. En slungpsykrometer är ett bra alternativ om man finna någon till rimligt pris.
Yttemperatur på glasruta kan mätas med en IR-termometer som riktas mot en ljus papperstejp som fästs på glaset.
Om det var hög relativ luftfuktighet, så skulle inte bara kanterna vara immiga. Det är dessutom vinter, innebärande torr luft. Vart ska denna fuktighet komma ifrån? Visst "kan" en mätare visa fel, men det finns inget som talar för det. 30-40% är precis var relativa luftfuktigheten brukar ligga inomhus, så här års. Nya fönster ska ha så hög temperatur på insidan, att det krävs 80-90% luftfuktighet innan det blir immigt. Tänk på att problemet uppstår redan vid 10 minusgrader.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MultiMan
Enligt mitt sannolikhetstänkande så tror jag på att det är ett ventilationsproblem. Att samtliga fönster i huset skulle vara defekta till utförande eller montering är oerhört osannolikt.

En felaktig och otillräcklig ventilation uppstår däremot mycket lätt.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om det var hög relativ luftfuktighet, så skulle inte bara kanterna vara immiga. Det är dessutom vinter, innebärande torr luft. Vart ska denna fuktighet komma ifrån? Visst "kan" en mätare visa fel, men det finns inget som talar för det. 30-40% är precis var relativa luftfuktigheten brukar ligga inomhus, så här års. Nya fönster ska ha så hög temperatur på insidan, att det krävs 80-90% luftfuktighet innan det blir immigt. Tänk på att problemet uppstår redan vid 10 minusgrader.
Det känns rimligt vad du skrivit.
Jag konstaterar att vid 20 C är daggtemperaturerna följande vid olika relativ luftfuktighet
För 30 % ca 2 C
För 40 % ca 6 C
För 50 % ca 9,5 C
För 60 % ca 12 C.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.