Hej!
Ny här (för vad nu det ska betyda)

Håller på att renovera mitt badrum och det har uppstått en del problem. Jag anlitade ett företag i somras som skulle ha påbörjat renoveveringen, augusti vill säga. Hörde inget alls och fick sen veta att han som äger bolaget har blivit inlagd på sjukhus. En ny kille från samma företag skulle ta vid där nytt datum för start bestämdes vilket var 13/11. Arbetet skulle ta max 4 veckor om inget oförusett sker vilket det inte heller har.....iaf från mitt håll. Idag har det gått 4 veckor och det som gjorts fram tills nu är att golvet, klinkers är lagt. Fick igår veta att den nya killen som tagiit över också gått in i väggen och det är därmed ingen som "leder" företaget .....hörde av mig till firman som hjälpt mig med design som bekräftade att min oror kring att företaget inte leverar är befogat (dessa 2 känner alltså varandra eftersom de samarbetar med i princip med de flesta byggare här. Fick rekommnderat att kontakta ett annat företag som skulle kunna hjälpa färdigställa renoveringen.
Idag kom en kille från det nya företaget som tittade på arbetet och konstaterade att det förra är på väg in i konkurs. Han konstaterade även att vattenrör är felaktigt dragna, avloppsbrunn för talett sitter fel och att elen är felaktigt dragen Han har nu skickat ett nytt avtal till mig för att korrigera och avsluta hela renoveringen.

Kan man ingå avtal med det nya företaget innan det gamla hävs?
Hur ska det befintliga avtalet hävas så att det rättsligt är korrekt gjort? Jag menar behöver jag ange felaktigeheterna som företag 2 har upptäckt?
Vad händer om jag ingår nytt avtal (för att hinna bli klar innan jul) innan jag hävt det andra? Kan det bli ngn konsekvens för mig?
Jag har inte fått någon faktura från företag 1 ännu...men visst bör det vara så att jag måste konstatera felaktigheter i arbetet för att dessa ska dras av...
Hur räknar man av belopp från det förra avtalet som aldrig slutförts inkl felen? / Orolig nisse
 
H
J Jolien skrev:
Hej!
Ny här (för vad nu det ska betyda)

Håller på att renovera mitt badrum och det har uppstått en del problem. Jag anlitade ett företag i somras som skulle ha påbörjat renoveveringen, augusti vill säga. Hörde inget alls och fick sen veta att han som äger bolaget har blivit inlagd på sjukhus. En ny kille från samma företag skulle ta vid där nytt datum för start bestämdes vilket var 13/11. Arbetet skulle ta max 4 veckor om inget oförusett sker vilket det inte heller har.....iaf från mitt håll. Idag har det gått 4 veckor och det som gjorts fram tills nu är att golvet, klinkers är lagt. Fick igår veta att den nya killen som tagiit över också gått in i väggen och det är därmed ingen som "leder" företaget .....hörde av mig till firman som hjälpt mig med design som bekräftade att min oror kring att företaget inte leverar är befogat (dessa 2 känner alltså varandra eftersom de samarbetar med i princip med de flesta byggare här. Fick rekommnderat att kontakta ett annat företag som skulle kunna hjälpa färdigställa renoveringen.
Idag kom en kille från det nya företaget som tittade på arbetet och konstaterade att det förra är på väg in i konkurs. Han konstaterade även att vattenrör är felaktigt dragna, avloppsbrunn för talett sitter fel och att elen är felaktigt dragen Han har nu skickat ett nytt avtal till mig för att korrigera och avsluta hela renoveringen.

Kan man ingå avtal med det nya företaget innan det gamla hävs?
Hur ska det befintliga avtalet hävas så att det rättsligt är korrekt gjort? Jag menar behöver jag ange felaktigeheterna som företag 2 har upptäckt?
Vad händer om jag ingår nytt avtal (för att hinna bli klar innan jul) innan jag hävt det andra? Kan det bli ngn konsekvens för mig?
Jag har inte fått någon faktura från företag 1 ännu...men visst bör det vara så att jag måste konstatera felaktigheter i arbetet för att dessa ska dras av...
Hur räknar man av belopp från det förra avtalet som aldrig slutförts inkl felen? / Orolig nisse
Nu är det hörsägen så du måste ta reda på om det är sant. Är det ingen på den gamla företaget som kan ge något besked? Du måste påtala felen och dokumentera, helst en besiktningsman.
Det första företaget har rätt att försöka rätta till felen. Alt. Att de avsäger sig några betalningskrav pga felaktigt utfört arbete. Går det till konkursförvaltaren och det kommer en faktura har du dokumenterat att det är ett felaktigt utfört arbete och bestrider fakturan.
Bra om du Kontaktar Skatteverket och hör hur deras momskonto ser ut, skulder?
Kronofogden bör du också kontakta för att ta reda på om de har skulder.
Kontakta sen Hallo konsument för ingående råd och Villaägarnas juridiska avd. Gratis råd om du är medlem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har försökt nå dem men absolut ingen respons de senaste 10 dagarna. Min arbetsledare bekräftade att detta stämmer (inte att de ska försättas i konkurs) men att läget är allvarligt och att han själv försöker hitta annat.
Jag vill ju bli klar med badrummet givetvis så frågan är om det är dumt att signa avtal med nytt företag for att få det färdigställt… som jag förstått har de andra anställda gett sig av till annat… därav att mitt varit så duttigt och halvdant.
 
H
J Jolien skrev:
Jag har försökt nå dem men absolut ingen respons de senaste 10 dagarna. Min arbetsledare bekräftade att detta stämmer (inte att de ska försättas i konkurs) men att läget är allvarligt och att han själv försöker hitta annat.
Jag vill ju bli klar med badrummet givetvis så frågan är om det är dumt att signa avtal med nytt företag for att få det färdigställt… som jag förstått har de andra anställda gett sig av till annat… därav att mitt varit så duttigt och halvdant.
Förstår dig men du har tyvärr hamnat i en knivig sits. Det håller inte att hävda att han sa si eller så. 10 dagar är ingen lång tid. Du måste ha mer på fötterna än de anställda lämnar företaget. Du måste göra klart med det gamla företaget först.
Signa inte ett nytt företag innan du har avslutat med det gamla företaget.


1. Att du skriver att företaget inte har gjort ett fackmannamässigt rätt utfört arbete. Dokument, bilder, bifogar du också.
2. Att du häver kontraktet i sin helhet då också pga att arbetet inte utförts i tid.
står det någonstans i kontraktet när färdigställande datum är?
3. Att du inte kommer att betala för det arbete de har gjort pga. att arbetet inte är rätt utfört och inte i tid
Skicka via Mail och även i rekommenderat brev.
Det juridiska så prata med prata med de jag nämnde i första inlägget, de kan ge dig de rätta juridiska råden.
 
Redigerat:
Tack! Vore det dumt att signa nytt avtal för att få arbetet klart?
 
H
J Jolien skrev:
Tack! Vore det dumt att signa nytt avtal för att få arbetet klart?
Ja. Du måste göra klart med det andra företaget först, skriftligt!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hur ser avtal ut i nuläget? Har du ett avtal, eller enb godkänt offerten? Är företaget behörigt?

Om du ingår avtal så skall du ge dem skälig tid att rätta. För mer avancerade jobb är skälig tid kanske mer 3-6 månader, absolut inte 10 dagar. Om du agerar själv så kan du få betala skadestånd.

Jag skulle dokumentera och epostledes prata med dem. Alt ring men följ upp i skrift. Om ni är överens om att du kan anlita någon annan så gör det. Det bästa då är att du tar offert från nuvarande bolag. Väntar med att betala något tills det nya företaget ger offert och då bör du betala företag 1 mellanskillnaden om den finns. Om det stämmer att de byggt helt fel så lär du inte bli betalning skyldig alls.

Dokumentera allt.
 
Redigerat:
H
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hur ser avtal ut i nuläget?

Har du avtal med både firma 1 och 2? Om du ingår avtal så skall du ge dem skälig tid att rätta. För mer avancerade jobb är skälig tid kanske mer 3-6 månader, absolut inte 10 dagar. Om du agerar själv så kan du få betala skadestånd.

Jag skulle dokumentera och epostledes prata med dem. Alt ring men följ upp i skrift. Om ni är överens om att du kan anlita någon annan så gör det. Det bästa då är att du tar offert från nuvarande bolag. Väntar med att betala något tills det nya företaget ger offert och då bör du betala företag 1 mellanskillnaden om den finns. Om det stämmer att de byggt helt fel så lär du inte bli betalning skyldig alls.

Dokumentera allt.
Problemet är att inte TS får tag i ansvarig på firman kanske om det är möjligt för TS kanske åka till företaget fysiskt och ha med dokumentation på det felaktiga utförandet. Ha med papper som är klara att skriva på att företaget avstår från att fakturera och avsäger sig vidare arbete hos TS.
 
H HEM2121 skrev:
Problemet är att inte TS får tag i ansvarig på firman kanske om det är möjligt för TS kanske åka till företaget fysiskt och ha med dokumentation på det felaktiga utförandet. Ha med papper som är klara att skriva på att företaget avstår från att fakturera och avsäger sig vidare arbete hos TS.
Ja, väldigt knivig situation. Kanske t.o.m. läge för TS att faktiskt rådfråga en jurist. Normalt måste man ju ge ett företag eoner (som kund känns det såååå) av tid att färdigställa.
 
Ja situationen är lite galen. Skrev ett långt mail i lördags och hävde avtalet av 3 huvudsakliga skäl:
1- dröjsmål i arbetet
2- skäl att tro att de inte kommer att kunna slutföra
3- felaktigt utförd arbete (där jag punktat upp allt som varit inkl bilder)

Därefter nytt avtal med nytt företag.

Fick i söndags veta av en kille som arbetar i första företaget att mitt beslut är helt rätt eftersom de kommer försättas i konkurs innan årskiftet.

Avtal o avtal… tackat ja till offert men det räknas ju som ett avtal / överenskommelse…

Det här med intyg är lurigt… företag 1 kommer inte att kunna ge intyg då de dels inte slutfört arbetet o dels nu går i konkurs. Företag 2 kan bara delvis göra det på tätskikt…
Inte alls kul detta.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
J Jolien skrev:
Ja situationen är lite galen. Skrev ett långt mail i lördags och hävde avtalet av 3 huvudsakliga skäl:
1- dröjsmål i arbetet
2- skäl att tro att de inte kommer att kunna slutföra
3- felaktigt utförd arbete (där jag punktat upp allt som varit inkl bilder)

Därefter nytt avtal med nytt företag.

Fick i söndags veta av en kille som arbetar i första företaget att mitt beslut är helt rätt eftersom de kommer försättas i konkurs innan årskiftet.

Avtal o avtal… tackat ja till offert men det räknas ju som ett avtal / överenskommelse…

Det här med intyg är lurigt… företag 1 kommer inte att kunna ge intyg då de dels inte slutfört arbetet o dels nu går i konkurs. Företag 2 kan bara delvis göra det på tätskikt…
Inte alls kul detta.
Men be företag som åtar sig att färdigställa att utfärda Säker Vatten och BKR. Du vill väl att de säkerställer att allt är korrekt, mycket lättare nu än senare. Samt att du får en kvalitet stämpel på arbetet.
 
Har frågat! De kan inte det! Enbart på tätskiktet…
Världens soppa detta! Helt galet…
 
J Jolien skrev:
Har frågat! De kan inte det! Enbart på tätskiktet…
Världens soppa detta! Helt galet…
Beror det på att de inte är behöriga kanske? Eller ska de inte göra om allt som är fel? Jag skulle Välja en entreprenör som har alla kvalifikationer för badrum…
 
Jo de är behöriga fast de kan t.ex inte se hur brunnen är bilad eftersom golvet redan är lagt. De har dragit om vattenledningar men just golvet kommer de inte åt såvida de inte river upp allt på nytt istället. Ändrade från vanlig brunn mitt på golvet till linjeformad unidrain som alltså redan är lagd.
Sen har de idag fixat med taket fast ventilationen ser jätteskum ut (i en okunnigs ögon) ska det se ut så här? Den vita pilen är alltså hur förra har bilat upp kring ventilationen (betong) Den gula pilen är ursprungliga ventilationsröret och den röda är nytt litet rör som ligger typ tvärs över det ursprungliga. Har frågat och de säger att det ska justeras men hur sjutton ska det göras när det ser så ut? Är extra nojig nu givetvis med tanke på hur det gått hittills och vågar knappt lita på byggare… ni som gjort/kan… hur ska detta åtgärdas så det är korrekt? Speciellt med tanke på att gipset är uppe i taket med? Se bild
 
  • Rund öppning i en grå yta, med kantig försegling och markerade områden med färgade pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du tycks ha förstått måste nog allt rivas. Ett nytt företag kommer inte ge garanti för saker som förra företaget gjort. Att riva blir ju också en kostnad. Sen är det material, som blir förstört. Samt arbete som förra företaget gjort.
Arbetet är nog ganska enkelt att nolla, då de har brutit kontraktet. Men vad gäller material och rivningskostnad, är det annorlunda. Kolla upp detta noga innan du sätter igång med något.
Du kan inte heller anlita någon ny förrän den gamla går med på att häva avtalet. Eller om det beslutas rättsligt.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.