• Två grafer: koldensiteten över tid med staplar, elproduktionen med färgade lager och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
JockeHX
  • Laddar…
P paralun skrev:
Av det man ser på Smard samt electricity Maps så hamnar man mycket sannolikt över 400 CO2/kWh
Fyfan… 😱
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Så vad som händer är att all energiförbrukning går ner men relativt sett så upptar kolet en betydligt större del av energimixen. Kolförbrukandet går upp relativt sett alltså.
Nej, det fossila går ner i Tyskland ( i alla fall), som andel av hela energisektorn. Alltså både i absoluta tal och i relation.
Men det är viktigt att hålla koll på sånt, det håller jag med om.

Har tysklands elanvändning gått ner?
Jag hittar bara denna graf, och den slutar tyvärr 2020, och minskningen vi ser är alltså (troligen) pga av pandemin. Men det syns att tysklands BNP ökar stadigt fram tills pandemin, och ska det inte fortsatt efter pandemin måste det ha varit något ganska omvälvande de sista två åren.
fig0-german-economic-growth-power-and-energy-consumption-ghg-emissions-1990-2020.png

Din graf gällde en viss del av elkonsumptionen, den energiintensiva industrin, det är väl viktigt att ha koll på.
Så något i tung industri har minskat, och det är väl en 40-årig trend nu i alla Europeiska länder, att vi hela tiden minskar vår andel av tung industri, och istället får mer och mer av högteknolologisk industri, medicin och tjänstesektor.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Men Mikael, hur går logiken ihop om antalet g CO2 ökar per kWh i Tyskland, samtidigt som du menar att den fossila användningen går ner?

Var kommer dessa magiska g CO2 ifrån om inte från fossilt?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det fossila går ner i Tyskland ( i alla fall), som andel av hela energisektorn. Alltså både i absoluta tal och i relation.
Fast det är kanske lite på "gnällen" i andel av producerad energi.
fig2-gross-power-production-germany-1990-2022.png

Pandeminåren gör det lite rörigt och svårt att bedöma, nu såhär tätt bakom.
Men de generella trenderna visar en snabbare minskande fossil energianvändning än den totala.

Men jag ska vara lite försiktig med att hålla detta för helt säkert, minskningen är mindre de två sista åren.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Men Mikael, hur går logiken ihop om antalet g CO2 ökar per kWh i Tyskland, samtidigt som du menar att den fossila användningen går ner?

Var kommer dessa magiska g CO2 ifrån om inte från fossilt?
Pratar du elgenerering nu, eller energi totalt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Pratar du elgenerering nu, eller energi totalt?
Alltid el, vi är i en kärnkraftstråd… kärnkraften kan inte bidra på så många andra sätt…
 
Mikael_L
Jag kollade din länk.
Det går ju bra i Tyskland, det har ju minskat från 402g till 358g.
På bara 5 år.
Fast de måste ju öka takten förstås. Minst 3-4 ggr.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kollade din länk.
Det går ju bra i Tyskland, det har ju minskat från 402g till 358g.
På bara 5 år.
Fast de måste ju öka takten förstås. Minst 3-4 ggr.
ugh… jag ger upp. Kolla länken igen, 2022 var det uppe i 380g och paralun visade nyss att facit för 2023 ser ut att bli över 400…

Så på 5 år har Tyskland kommit precis ingenvart och eftersom den förnybara andelen ökar och kärnkraften tagits bort sedan 2018 betyder det… *trumvirvel*… kom igen nu Mikael, jag vet att du kan resonera dig fram till svaret…
 
K krfsm skrev:
Ja, det är klart de fasar ut kol också på sikt, men på kort sikt så ersätts kärnkraften till en inte obetydlig del av kol. Däremot täcks en del förstås av ökad kapacitet hos förnybart. (Bilden från [länk] )
som ju är en jämförelse mellan 2021 och 2022 – om som tidigare skrivet så var 2022 ett riktigt skitår med Putins anfall, avstängda gasledningar och en fransk kärnkraftsflotta som till stora delar stod stilla

det var inte bara Tyskland som ökade koleldningen för att kunna minska på gasförbrukningen

Graf över elproduktion från kol i Europa och Tyskland, 2015-November 2023, uppvisar variabilitet och nylig ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mig veterligen stängdes det inte några tyska kärnkraftverk i andra länder...
K krfsm skrev:
De hade uppenbarligen kunnat få bort en tredjedel extra av kvarvarande kol genom att inte ha fokus på att stänga kärnkraft i ett ansträngt läge.
frågan är hur snabbt de kunnat ha fortsatt med kärnkraften i det ansträngda läget? vad har vi för leveranstid på nytt kärnbränsle?
 
J JockeHX skrev:
Har också klurat på hur det kan finnas så stort missförstånd kring denna fråga och har dragit slutsatsen att ni tittar enbart på kolförbrukningen i absoluta tal.

Men jag pratar om Tysklands energi i relativa tal.
J JockeHX skrev:
I absoluta tal har då kolets användning gått ner vid jämförelse månad för månad. Men relativa användningen av det har gått upp kraftigt.
se där – nu är det alltså relativa tal som du pratat om hela tiden!

...det sker en massiv procentuell expansion av tysk koleldning...
eller
...nedläggning av tysk kärnkraft ersätts av en högre procentandel kol...

tyvärr för dig så klarar inte dina hemsnickrade teorier och bortförklaringsförsök av dina tidigare lögner någon granskning:

Linjediagram visar nedgång i tysk kolproduktionens andel i elproduktionen från 2015 till november 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


du fortsätter att ljuga...
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Men Mikael, hur går logiken ihop om antalet g CO2 ökar per kWh i Tyskland, samtidigt som du menar att den fossila användningen går ner?

Var kommer dessa magiska g CO2 ifrån om inte från fossilt?
enskilda år har gCO2/kWh ökat – till exempel på grund av kriget – men trenden är tydlig och någon koppling till nio nedstängda reaktorer i Tyskland går inte att skönja

Linjediagram visar koldioxidutsläpp från elproduktion i Tyskland och Europa mellan 2015 och 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och förbättringen i CO2-utsläpp går fortare i Tyskland än i Europa i stort
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
ugh… jag ger upp. Kolla länken igen, 2022 var det uppe i 380g och paralun visade nyss att facit för 2023 ser ut att bli över 400…

Så på 5 år har Tyskland kommit precis ingenvart och eftersom den förnybara andelen ökar och kärnkraften tagits bort sedan 2018 betyder det… *trumvirvel*… kom igen nu Mikael, jag vet att du kan resonera dig fram till svaret…
Du kan ju inte bara jämföra ett år då hela världens industri fortfarande höll på och repade sig efter pandemin.
Visa nu att du har lite statistiska skills, och se trender.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
enskilda år har gCO2/kWh ökat – till exempel på grund av kriget – men trenden är tydlig och någon koppling till nio nedstängda reaktorer i Tyskland går inte att skönja

[bild]

och förbättringen i CO2-utsläpp går fortare i Tyskland än i Europa i stort
Det här är det sista inlägget jag överhuvudtaget tar med dig eftersom du envisas med att säga att jag ljuger.

Dessa siffror ljuger inte:

(https://www.nowtricity.com/country/germany/)

2020: 314g CO2 / kWh (kärnkraft 12,4%, kol 23,7% (kol + lignite (smutsigaste kolen du kan få tag på))

2021: 355g CO2 /kWh (kärnkraft: 13%, kol 29,6%)

2022: 380g CO2 /kWh (kärnkraft: 0%, kol: 32,8%)

2023: Över 400g CO2 /kWh enligt paraluns graf, vi kan bara gissa fördelningen...

Om du vill blunda för detta faktum är det inte mig det är fel på. Lycka till i fortsättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.