Bakgrund: jag är relativt nybliven husägare och har tidigare aldrig behövt fixa något essentiellt i ett hem. Nyligen hade vi en spolkille hemma som hörde pumpen gå igång i källaren medan vi pratade och som hastigast inflikade "den behöver luftas". Jag uppfattar det som att han talade om hydroforen och borde ha frågat honom om det (men för 2500:-/h...). Nu är läget i alla fall så att pumpen går igång nästan så fort vi spolar i kranen och jag förstår att det är hög tid att åtgärda. Jag vet att det finns gott om trådar och information men jag är bara marginellt klokare; dels för att lufttrycksmätaren visar på 0, dels för att de beskrivningar jag har fått i form av tidigare inlägg här och i Youtube-videor inkluderar att fylla på luft med kompressor och jag ser inget som ser ut som en ventil på min hydrofor.

Slutligen, för att ytterligare belysa min okunskap i området, jag kan inte ens avgöra om hydroforen används; Från pumpen går ett rör in i hydroforen, men inget annat rör för vatten ut. Kan det vara in och ut i samma? (Se bifogade bilder.) Jag vet inte var vattnet annars skulle lagras. Så det jag undrar är: ser kopplingarna "normala" ut (dvs är den i användning)? Samt hur "luftar" jag den om jag inte kan tillföra luft med kompressor? I något av svaren i tidigare trådar tolkade jag ett svar som att man kan tömma hydroforen på vatten, efter att man stängt av pumpen. När man sen sätter igång pumpen igen återställs lufttrycket i hydroforen. Har jag missat något där?

Tack på förhand för eventuell vägledning. (Och ursäkta den dåliga bildkvaliten.)
 
  • Äldre varmvattenberedare i källare, med temperaturmätare, röranslutningar och hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal varmvattenberedare med tryckmätare, korroderad, i behov av underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå elektrisk vattenpump med rostiga rör och ledningar i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skylt på pumputrustning med tekniska specifikationer, Rinkaby Rör, använd och smutsig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt tryckmätareinstrument, troligtvis vatten eller ånga, med skala i kg/cm², i en industriell eller mekanisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer att det blir vettigt tryck om du tömmer den helt och sedan återstartar pumpen.
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
T Thornton skrev:
Bakgrund: jag är relativt nybliven husägare och har tidigare aldrig behövt fixa något essentiellt i ett hem. Nyligen hade vi en spolkille hemma som hörde pumpen gå igång i källaren medan vi pratade och som hastigast inflikade "den behöver luftas". Jag uppfattar det som att han talade om hydroforen och borde ha frågat honom om det (men för 2500:-/h...). Nu är läget i alla fall så att pumpen går igång nästan så fort vi spolar i kranen och jag förstår att det är hög tid att åtgärda. Jag vet att det finns gott om trådar och information men jag är bara marginellt klokare; dels för att lufttrycksmätaren visar på 0, dels för att de beskrivningar jag har fått i form av tidigare inlägg här och i Youtube-videor inkluderar att fylla på luft med kompressor och jag ser inget som ser ut som en ventil på min hydrofor.

Slutligen, för att ytterligare belysa min okunskap i området, jag kan inte ens avgöra om hydroforen används; Från pumpen går ett rör in i hydroforen, men inget annat rör för vatten ut. Kan det vara in och ut i samma? (Se bifogade bilder.) Jag vet inte var vattnet annars skulle lagras. Så det jag undrar är: ser kopplingarna "normala" ut (dvs är den i användning)? Samt hur "luftar" jag den om jag inte kan tillföra luft med kompressor? I något av svaren i tidigare trådar tolkade jag ett svar som att man kan tömma hydroforen på vatten, efter att man stängt av pumpen. När man sen sätter igång pumpen igen återställs lufttrycket i hydroforen. Har jag missat något där?

Tack på förhand för eventuell vägledning. (Och ursäkta den dåliga bildkvaliten.)
*
Många frågor har förekommit om hydroforer. Här är lite synpunkter.
Svar på din fråga: Din hydrofor (tanken) används. Pumpen pumpar både till tanken och till tappställena.

Hydroforen fungerar så att den utan vatten skall vara fylld med luft av atmosfärstryck. Då vatten pumpas in komprimeras luften och trycket stiger. När pumpen stannat pressar luft på så att vatten kan tappas ut. Efterhand löses luften i vattnet ungefär som i en sodastreamer och luftkudden blir mindre. Då kan den inte pressa ut lika mycket vatten, vilket medför att pumpen startar oftare. Efter en tid måste man fylla på luft.

Här anser jag hydroforer som standard har en brist. Enda sättet att fylla på luft är att tömma tanken helt på vatten. Det bör ske från cisternens kupade botten. För att det skall kunna ske helt kan man behöva öppna ett tappställe så att luft kan tränga in bakvägen för att allt vatten skall kunna rinna ut och inte hänga kvar av undertryck. Efter tömning och återluftning startas pumpen för påfyllning, glöm inte att stänga det öppnade tappstället.

Nu är det bra att ha ett rent vattenståndsrör och fungerande manometer. Man gör lämpligen några markeringar på hydroforen och gärna även på papper för några nivåer och motsvarande tryck. Efter dagar när luft förbrukats kan man se hur trycket minskat vid markerad vattennivå.

I den situationen vore det bra om hydroforen hade uttag för påfyllning av luft över vattenytan vid tanken topp. Det är inte alltid fallet men kan åtgärdas. Vattenståndsröret med armatur flyttas ut från tanken så att det blir plats för T-rör mellan tank och vattenståndsrörets armatur. T-röret vid nedre anslutningen proppas men det övre T-röret förses med en avstängningsventil och snabbkoppling för tryckluft, förlagsvis som passar för Biltemas oljefria tystgående tryckluftkompressor. Med kompressorn kan man sedan närhelst det passar fylla på luft utan att behöva tömma hydroforen på vatten. Kom ihåg att kompressorn inte får höja trycket över tankens tillåtna, men det lär den troligen inte kunna.
*
 
Tack för svaren och särskilt tack för det uttömmande svaret från Jochi. Uppskattar verkligen att vänliga människor vill ta sig tiden att svara. Innan jag ger mig på det här lilla äventyret undrar jag två saker. Det ena är om jag, när jag stängt av pumpen kan tömma hydroforen delvis genom att spola i kranen i t.ex. köket eller duschen och sen avsluta med att tömma direkt från hydroforen. Detta för att inte helt slösa på vattnet, men framförallt för att jag känner att det är lite vanskligt att tömma ut ett par hundra liter vatten i källaren med en inte alltför pålitlig källarbrunn. (Vi har alldeles nyligen haft en mindre översvämning, då det kom 110mm regn på 36 timmar och marken redan var mättad.)
Det andra är att vi har jordvärme i huset och vill baka kolla om det är något jag bör tänka på där, har det någon påverkan på denna?

Återigen ett enormt tack för de hjälpsamma svaren.
 
Du kommer sannolikt inte att få ut mycket i kranen. Det är i källaren du måste tappa ut det mesta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Thornton skrev:
Tack för svaren och särskilt tack för det uttömmande svaret från Jochi. Uppskattar verkligen att vänliga människor vill ta sig tiden att svara. Innan jag ger mig på det här lilla äventyret undrar jag två saker. Det ena är om jag, när jag stängt av pumpen kan tömma hydroforen delvis genom att spola i kranen i t.ex. köket eller duschen och sen avsluta med att tömma direkt från hydroforen. Detta för att inte helt slösa på vattnet, men framförallt för att jag känner att det är lite vanskligt att tömma ut ett par hundra liter vatten i källaren med en inte alltför pålitlig källarbrunn. (Vi har alldeles nyligen haft en mindre översvämning, då det kom 110mm regn på 36 timmar och marken redan var mättad.)
Det andra är att vi har jordvärme i huset och vill baka kolla om det är något jag bör tänka på där, har det någon påverkan på denna?

Återigen ett enormt tack för de hjälpsamma svaren
Förnuftigt att nyttja det vatten hydroforen kan ge i tappställen innan den töms för luftpåfyllning.

Tänkbar tystgående oljefri kompressor: Biltemas SOL 6. Kör oljefri kompressor längst 5 minuter åt gången med kylpauser mellan men det behövs nog inte heller. Utöver kompressor behövs tryckluftanslutning för hydroforen.

Anlita gärna rörmokare för att flytta ut vattenståndsröret (så lär han sig också hur en hydrofor bör vara) och se till att det är rent för god sikt. Notera nivåer/tryck för framtida bedömning om luft behöver fyllas på.
Med detta har du en lättskött hydroforanläggning.

Jordvärmen berörs inte av hydroforanläggningen.
 
J Jochi skrev:
Förnuftigt att nyttja det vatten hydroforen kan ge i tappställen innan den töms för luftpåfyllning.

Tänkbar tystgående oljefri kompressor: Biltemas SOL 6. Kör oljefri kompressor längst 5 minuter åt gången med kylpauser mellan men det behövs nog inte heller. Utöver kompressor behövs tryckluftanslutning för hydroforen.

Anlita gärna rörmokare för att flytta ut vattenståndsröret (så lär han sig också hur en hydrofor bör vara) och se till att det är rent för god sikt. Notera nivåer/tryck för framtida bedömning om luft behöver fyllas på.
Med detta har du en lättskött hydroforanläggning.

Jordvärmen berörs inte av hydroforanläggningen.
*
Hur mycket tryckluft skall fyllas på?

Vid första drifttagningen noteras nivåerna för start- och stopptryck.
Antag det är 2,0 respektive 4,0 Bar. Då kan man utgå från att mellannivån är 3 Bar.
Efter några dagar när man misstänker att lufttrycket sjunkit uppsöker man hydroforen och läser av nivån. Låt säga den är lite över mitten där det bör vara drygt 3 Bar men endast är 2,6. Då fyller man på tryckluft till drygt 3, låt säga 3,2 Bar. Klart!
*
 
Redigerat:
Tack ännu en gång, Jochi och Daniel 109.
 
Öppnade tappen i botten på hydroforen och fick ut lite osmaklig sörja och två, tre liter vatten. Sen tog det stopp. Jag misstänker att det är helt igentäppt i insidan av hydroforen. Låter det rimligt? Och är i så fall det enda alternativet att öppna luckan och rengöra? Slutligen, om så är fallet, något tips när jag ska öppna den och hur jag ska hantera den potentiella vattenmassan?

Tack igen.
 
  • En vit hink med orange vätska, troligen rostigt eller smutsigt vatten, på ett grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre kamin med rostig bult, fötter och rör, på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att starta pumpen. Lite tryck kan kanske lösa problemet.
 
D Daniel 109 skrev:
Testa att starta pumpen. Lite tryck kan kanske lösa problemet.
Testade nu och det kom visserligen ut mer vatten, men gissningsvis bara samma mängd som pumpen tillfört, för det slutade snart igen.
 
Det slutar för att det inte kommer in luft. Har du öppna vattenkranar?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Jag misstänkte det och det kommer in lite luft, för det kluckar till lite emellanåt och då rinner det ut lite vatten. Jag har inga vattenkranar öppna i huset, bör jag det?
 
Ja, annars lär det inte hända något.
 
Ja. På något vis måste du få det att komma in luft i hydroforen när du tappar ur vatten. Annars låser det sig bara som du märker nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.