JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack för svar. Jag som var så nöjd med min hylla.🥲 Får helt enkelt montera ner den och kanske bygga något sånt som du beskriver. Problemet är att jag har många rullar och lite plats för förvaring.🤔
Det stämmer att PLA är hygroskopiskt och i teorin kan dra åt sig fukt men det är inte alls så känsligt som t.ex. TPU och PET-G Jag har haft PLA rullar framme i över ett år som fortfarande funkar bra. Finns många kända Youtubers som förvar Sina rullar precis som du. Själv har jag mina rullar som jag använder ofta på väggen typ som du och de som jag inte använder ofta har jag i plastbackar med silica gel påsar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Läst igenom tråden och sett massa häftiga projekt. Jag undrar om någon kan tänka sig att ta sig an ett spännande projekt (givetvis mot betalning). Jag skulle vilja printa vad vi kallar sediment slicer. Se bifogad bild. Dessa använder vi när vi provtar sediment och vill se föroreningssituation i olika lager.

Behöver också hjälp att rita den i cad eller liknande!

Två olika delar, varav den övre delen mäter och ”slicar” och den undre går på själva röret där sedimentet finns.

Hör av er om något är sugen!
 
  • Hand håller en genomskinlig akrylplatta med urklippta cirklar och metallskruvar i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en aluminiumdel med genomgångshål och röranslutning i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Spännande tråd!
Alltid skoj att kunna tillverka egna (snygga) reservdelar när man ska laga saker.
Har köpt modeller på nätet och låtit skriva ut 2 olika hållare i bilen.
Jag har själv inte ritat CAD på 10+ år, men är sugen på en skrivare som barnen kan få lära sig att skriva ut saker på.
Dock är jag helt novis på 3D-printers så förslag på modell tas gärna emot.
Priset är int så viktigt, föredrar saker som fungerar.. 😉
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej gott folk! Jag har inte några planer på att bygga hus utan är snarare intresserad av lite mindre projekt i form av 3D printing. Jag har nyligen skaffat mig en 3D-skrivare av modellen Bambu Lab p1p och söker nu lite tips och inspiration inför min 3D-printing resa. Jag har testat att printa lite småsaker som jag bifogar nedan, exempelvis en Tesla Cybertruck i mindre format och har även fått upp en hylla till lite filamentrullar. Jag tar gärna emot lite generella tips men också gärna bilder på egna projekt eller lösningar som ni vill dela med er av.
Här är ett av mina användbara projekt och några mindre användbara men kul. 😊
 
  • Organiserad förvaringsvägg för röda elverktygsbatterier och laddare, plus två handhållna elverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Organiserad uppsättning röda elverktyg och batterier på en svart väggpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modell av en blå terrängbil med takräcke och röda detaljer på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modell av chopper-motorcykel med gula och gråa detaljer mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv och 10 till
  • Laddar…
Kempa_swe
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Med tanke på att bilen på bilden klår en Porsche 911 med en Porsche 911 på flaket skulle jag påstå att denna är mer "bil" än de flesta😆🙃
Porsche och Lamborghini är bara moddade vw bubblor. Tesla är inte en bil som du äger till 100% fast att du betalt den.
 
Unikt namn
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Jag köpte filerna till en vägglampa och printade ut till kontoret (Enda rummet jag har fria händer i) och blev lite inspirerad.
Så ritade upp en egen taklampa och printade ut.
Rätt många timmar nedlagt på både ritande, printande och patinering. Inget som faller alla i smaken, men jag älskar steampunk!
 
  • Ett rum med lutande tak, blå väggar, rymdmodeller, raketgevär-repliker och en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en färgglad mekanisk enhet med kablar och gröna, blå delar mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en steampunk-stil robot eller skulptur med metalliska element och kuggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekaniska delar, troligen en kabeltrumma med metallkabel, verktyg i bakgrunden, ingenjörsvetenskap, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell lampa med tre synliga glödlampor, koppar, hängande, reflekterar modern design och mysig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med industridesign, kopparfärgade detaljer, böjda rör, utanför fönster syns bostadshus, trädgård och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
gunric och 25 till
  • Laddar…
Ser fantastiskt ut! 👍
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej gott folk! Jag har inte några planer på att bygga hus utan är snarare intresserad av lite mindre projekt i form av 3D printing. Jag har nyligen skaffat mig en 3D-skrivare av modellen Bambu Lab p1p och söker nu lite tips och inspiration inför min 3D-printing resa. Jag har testat att printa lite småsaker som jag bifogar nedan, exempelvis en Tesla Cybertruck i mindre format och har även fått upp en hylla till lite filamentrullar. Jag tar gärna emot lite generella tips men också gärna bilder på egna projekt eller lösningar som ni vill dela med er av.
Det är roligt med 3D printing. Jag har en Elegoo Mars 4 Ultra resin skrivare och använder mest för min modellbygge hobbyn och table top prylar. Med resin skrivare får man underbar resultat men tyvärr inte går att skriva större modeller. Dessutom resin är giftig och miljöfarligt så att man måste använda ansiktsmask och handskar tills utskrivet modellen är cured med uvljus eller solen.
Här bifogar jag några länk som man kan ladda ner 3D modeller gratis och skriva ut med sin 3D skrivare. Det finns massor av bra projekt där!
En jetmotor modell
https://www.thingiverse.com/thing:1327093

En Ford V8 fungerande motor
https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/ford-flat-head-v8-working-model-engine

En jätte söt igelkott
https://cults3d.com/en/3d-model/art/cute-porcupine

Och med lite Arduino delar och kunskap kan man bygga en suverän robot som målar påskägg eller julgranskulor!😀
https://www.instructables.com/Sphere-o-bot-a-Friendly-Art-Robot/


Här bifogar jag några bilder av mina projekt! Jag började bygga påskägg roboten och jetmotor modellen.
 
  • Modell av jetmotor, delvis sektionerad, visar inre komponenter och konstruktion, placerad på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Samling modellfordon och flygplan i en vitrinskåp med bakgrund av en balkong och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En robotarm med servo och styrenhet, en bok om Arduino, kablar, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartong med olika plastdetaljer, troligen växellådskomponenter eller maskindelar, i blått och vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kartong fylld med plastdetaljer i form av blåa och vita kugghjul och växlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bärbar dator, en grön kristallskalle, ett grönt hjul och diverse småföremål på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två blå, nyligen 3D-utskrivna objekt, med en SLA 3D-skrivare av märket ELEGOO i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsbord med 3D-skrivare, dator, förbrukningsmaterial och olika 3D-utskrivna objekt. Rörigt och teknikinriktat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två Elegoo tvätt- och härdningsstationer för 3D-utskrifter, en tom, en innehåller gul resin. Arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av elektronikkomponenter, motorer, plastdelar och kretskort på ett bord, verkar vara DIY eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skrivare under utskriftsprocess med synlig resin och UV-härdat objekt inuti, varumärket ELEGOO synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrivna objekt, figurer, verktyg, cykeldelar och gröna plastdelar på ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön genomskinlig plastskalle på bord, bakgrunden suddig med oidentifierbara föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrifter på ett bord, gröna genomskinliga och vita objekt, blandade former inklusive en dödskalle och däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grönt plasthjul från en 3D-skrivare på arbetsbänk, med stödstrukturer kvar, framför oordnad skrivbordsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ommålad, detaljerad figurin med rustning, fågel, sköld och horn i kökmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskriftsfigurer, trollkarlar, krigare, detaljerad design, arbetsmiljö, skrivbord, resin, teknologi, skapande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-utskrift av objekt, verkstad med verktyg och målarburkar, detaljrik bakgrund, arbetsyta, kreativ miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skrivare som skapar ett objekt med stereolitografiteknik, resinbassäng synlig nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonhed69 och 11 till
  • Laddar…
Jag blev ägare till en Creality K1 i höstas, efter att min svåger övertalat min fru bakom ryggen på mig!

Fullkomligt älskar den, på den nivån att frugan vägrar prata 3d-prints med mig längre.

Jag försöker ladda upp alla mina prints på Printables, men än har det mest blivit "funktionella" saker jag printat.

I "pipen" ligger en "adapter" mellan vattentunna och trädgårdsslang, ett väggfäste för två speglar och en modell till en julklapp!

Jag använder mig av solid edge, mest för att de har generativ design gratis, men det är lite knöligt att få till vissa vinklar.

Min favorit hittills är mitt väggfäste för min gardena, som jag använde generativ design för att "optimera".

Printables profil
 
  • En hand håller en svart tredimensionell struktur som ser ut som flera upp och nedvända stolar sammanlänkade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig elektrisk enhjuling hänger på en väggmonterad hållare i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AXS och 5 till
  • Laddar…
Köpte min första i veckan, Ender V2 neo….kanonnöjd.
Börjat rita i Onshape så sjukt smidigt.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
F
p-pennan p-pennan skrev:
Spännande tråd!
Alltid skoj att kunna tillverka egna (snygga) reservdelar när man ska laga saker.
Har köpt modeller på nätet och låtit skriva ut 2 olika hållare i bilen.
Jag har själv inte ritat CAD på 10+ år, men är sugen på en skrivare som barnen kan få lära sig att skriva ut saker på.
Dock är jag helt novis på 3D-printers så förslag på modell tas gärna emot.
Priset är int så viktigt, föredrar saker som fungerar.. 😉
Bambu Labs
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Kul att se olika projekt! Jag jobbar med att rita byggnader och hade då en ursäkt att köpa en 3D-skrivare då det kanske går att använda i jobbet någon gång.

Men var inte sugen på att köpa en värstingskrivare för 30k+ (eller över 100k som vissa arkitektkontor har). Så köpte en Ender 3 S1 Pro (kostade 3-4000). Blev positivt överraskad av vad den klarade "out of the box". Visst man ser de klassiska linjerna som blir om man tittar nära. Men går kanske förfina i Slicern (kör Cura med inställningar från Chep).

Gjorde en modell i skala 1:1000 av idrottsparken i Norrköping (eller Platinum Cars arena som den heter nu).
Svart 3D-utskriftsprojekt, detaljerat objekt, halvklart, på en skrivbordslaserkutter, närbild, teknologisk hobby eller yrke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart plastdel med skador och synliga kablar på en granitbänkskiva nära ett ventiltionsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-utskriven modell av en byggnad, placerad på en bänkskiva, detaljerad struktur, arkitekturmodellering, hobby eller yrkesprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
S
A Andy_44 skrev:
Köpte min första i veckan, Ender V2 neo….kanonnöjd.
Börjat rita i Onshape så sjukt smidigt.
Vilket program är de man 'bör' rita i? =) Jag har börjat lite med blender för några veckor sen, men kanske är galet?
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Det finns mycket tips på nätet och inte minst youtube, min favoritkanal är Makers Muse. Angus har testat väldigt många 3D-skrivare och han har gjort många videos om 3D-printing som hjälpt mig.
https://www.youtube.com/@MakersMuse
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.