18 637 lĂ€st · 113 svar
19k lÀst
113 svar
Visa era 3D printing projekt!
Elektroniktokig
· Böda
· 41 inlĂ€gg
Ja men precis!!đ€Ł Jag försöker ta mig ut ur "plastgubbe" stadiet och lĂ€ra mig mer hur man kan designa och fundera ut egna lösningar pĂ„ smĂ„ problem. Av den anledningen hamnade jag hĂ€r pĂ„ BH Ăn sĂ„ lĂ€nge har jag fĂ„tt mycket goda rĂ„d och inspiration.J JSten skrev:För mig Ă€r det just förmĂ„gan att kunna designa nĂ„got eget och lösa praktiska problem som Ă€r vinsten med 3d skrivare. Att skriva ut plastgubbar och annat krimskrams som jag hittade pĂ„ thingiverse tröttnade jag ganska fort pĂ„ đ Ă„ andra sidan kĂ€nner jag de som Ă€r alldeles nöjda med det.
TPU suger Ät sig vÀldigt mycket fukt och kÀnsligare för UV, sÄ undvik sol nÀr du lagrar.JockesBananer23 skrev:
MÄnga rekommenderar att torka TPU i ugn eller i en "dry box" före!
Man ska inte överdriva behovet av "korrekt" förvaring, printade precis med en rulle PLA som legat utan plastpĂ„se i en garderob sedan 2017, var inga som helst problem. đnamnbyte skrev:Ett starkt tips Ă€r att inte ha filamentet lagrat sĂ„dĂ€r, Ă„tminstone om det Ă€r PLA. Det drar Ă„t sig frĂ„n luftfuktigheten, nĂ€r det sedan anvĂ€nds blir det antingen sprött och trĂ„den gĂ„r av vid olĂ€mpliga tillfĂ€llen och/eller sĂ„ blir det bubblor i hotend:en, vilket sĂ„ledes Ă€ven blir bubblor och fultheter pĂ„ utskriften. LufttĂ€tt med sĂ„ lĂ„g luftfuktighet som möjligt ska PLA lagras.
Det Àr ju kul att testa flexibla filament som TPU, men hÀromdan hittade jag en figur jag skrev ut i TPU för ca 2 Är sen. Numera var den stenhÄrd (den var mjuk och "flexibel" nÀr den var utskriven). Det kanske kan bero pÄ vad för kvalitet det var pÄ TPUn, men att skriva ut en packning eller liknande i TPU som man vill ska hÄlla över tid kÀnns ju tveksamt.JAAM91 skrev:
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 11 408 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 11 408 inlÀgg
SvÄrprintat, ruskigt kassa toleranser. Det finns bÀttre varianter Àn att misslyckas med en printad packning. Finns ju TPE med, gissar att det Àr lika trist.D Dublin skrev:Det Àr ju kul att testa flexibla filament som TPU, men hÀromdan hittade jag en figur jag skrev ut i TPU för ca 2 Är sen. Numera var den stenhÄrd (den var mjuk och "flexibel" nÀr den var utskriven). Det kanske kan bero pÄ vad för kvalitet det var pÄ TPUn, men att skriva ut en packning eller liknande i TPU som man vill ska hÄlla över tid kÀnns ju tveksamt.
Du fÄr nog klaga pÄ lagar och regler dÄ med... man fÄr inte lasta hur mycket som helst pÄ ett slÀp om bilen Àr för lÀtt.F fsn skrev:Jag har aldrig sagt att jag tycker andra helt groteska pickisar har existensberÀttigande heller, eller hur? Och nej, jag syftade inte pÄ svÀngradien utan just pÄ det faktum att köra rakt fram i ett par hundra meter ned en elbil behöver inte göras, det Àr bara att lÀsa databladet. Riktiga bilar svÀnger, dÄ kan man ju se vilken av bilarna som ör snabbast nÀr det svÀnger.
Missfostret Àr 5,7m lÄngt, 2,4m bred och vÀger 3 ton. Ytterst fÄ kunder som kör runt i den kommer att ha behov av det den kan göra. Den har inte nÄt existensberÀttigande.
[lÀnk]
SÄ alla dem som kör mindre arbetsmaskiner fÄr helt enkelt inte köra sina maskiner pÄ slÀp...
Alla fĂ„r vĂ€l gĂ„ över till riktiga lastbilar istĂ€lletđ
Men om vi nu ÄtergÄr till Àmnet sÄ...
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 11 408 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 11 408 inlÀgg
Fast dÄ har man ett syfte om man har för avsikt att Äka runt med en förstÀrkt motoriserad skyffel pÄ slÀpet eller?A Alexn72 skrev:Du fÄr nog klaga pÄ lagar och regler dÄ med... man fÄr inte lasta hur mycket som helst pÄ ett slÀp om bilen Àr för lÀtt.
SÄ alla dem som kör mindre arbetsmaskiner fÄr helt enkelt inte köra sina maskiner pÄ slÀp...
Alla fĂ„r vĂ€l gĂ„ över till riktiga lastbilar istĂ€lletđ
Men om vi nu ÄtergÄr till Àmnet sÄ...
Det Àr ett mindre problem med just Teslas missfoster dÄ det Àr ytterst osÀkert om den ens kommer till Europa.
Redigerat:
Gissar pÄ att nÀmnd garderob Àr pÄ nÄgot sÀtt av trÀ, som Àr ett levande material, kan mycket vÀl vara att den buffrat luftfuktigheten till fördel för inneliggande rulle. Tveksam pÄ att du hade haft samma resultat med en rulle 5 Är framme i mellan 40 och 65 relativ luftfuktighet. Eftersom PLA Àr hydroskopiskt, det drar till sig vatten.J john.h skrev:
Hej! Har inte med nĂ„gon konversation hĂ€r att göra, men Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ att anlita min 3D-printande polare att printa en Lockheed SR-71 Blackbird. Ăr det nĂ„gon som har gjort det hĂ€r? Alternativt har erfarenhet av stora 3D-printing-projekt? Ge mig era Ă„sikter! Ge mig allt frĂ„n rena CADs till allmĂ€nna tips i denna âbranschâ.
"Stora projekt", som i skala 1:1 ? đ€Victorkhan skrev:Hej! Har inte med nĂ„gon konversation hĂ€r att göra, men Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ att anlita min 3D-printande polare att printa en Lockheed SR-71 Blackbird. Ăr det nĂ„gon som har gjort det hĂ€r? Alternativt har erfarenhet av stora 3D-printing-projekt? Ge mig era Ă„sikter! Ge mig allt frĂ„n rena CADs till allmĂ€nna tips i denna âbranschâ.
Jag blev helt sĂ„ld pĂ„ designen och fnissade ocksĂ„ Ă„t dragracing. Hyfsad reklamkupp det dĂ€r. AngĂ„ende designen sĂ„ Ă€r det som nĂ€r BMW ibland ballar ur, tar ett Ă„r eller sĂ„ innan man börjar gilla det.JockesBananer23 skrev:Tack ska du ha! Skulle inte pĂ„stĂ„ att Cybertrucken Ă€r byggd för just dragracing heller dockđ
Men förstÄr argumentet, pÄ nordschleife hade det helt klart varit en annan femma. GÄr inte heller riktigt att jÀmföra el fordon med ICE fordon, men tycker ÀndÄ Cybertrucken pÄvisar vilken enorm kapacitet elfordon kan ha! Ska bli kul o följa utvecklingen!
Kul trÄd! VÄr 2 Äring drog ner sambons (pÄ tok för) dyra hÄrfön som var igÄng sÄ flÀkten sprack och gick inte att fÄ tag i reservdelar. Ritat i fusion 360 och printat i en HP pulverskrivare, hÄllt ihop i över ett Är nu trots enbart 1,25 mm tjocklek pÄ bladen.