J JSten skrev:
För mig Ă€r det just förmĂ„gan att kunna designa nĂ„got eget och lösa praktiska problem som Ă€r vinsten med 3d skrivare. Att skriva ut plastgubbar och annat krimskrams som jag hittade pĂ„ thingiverse tröttnade jag ganska fort pĂ„ 😂 Ă„ andra sidan kĂ€nner jag de som Ă€r alldeles nöjda med det.
Ja men precis!!đŸ€Ł Jag försöker ta mig ut ur "plastgubbe" stadiet och lĂ€ra mig mer hur man kan designa och fundera ut egna lösningar pĂ„ smĂ„ problem. Av den anledningen hamnade jag hĂ€r pĂ„ BH:) Än sĂ„ lĂ€nge har jag fĂ„tt mycket goda rĂ„d och inspiration.
 
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tackar! och tack för goda rĂ„d. Ja det blir vĂ€ll o ge sig in i "CADANDET" sĂ„ smĂ„ningom. Än sĂ„lĂ€nge kör jag mest filer frĂ„n nĂ€tet och hĂ„ller mig mest till PLA. Har ockspĂ„ testat lite TPU. NĂ„n koll pĂ„ hur TPU förhĂ„ller sig till fukt?


(Kör mockamaster hemmađŸ€Ł)
TPU suger Ät sig vÀldigt mycket fukt och kÀnsligare för UV, sÄ undvik sol nÀr du lagrar.
MÄnga rekommenderar att torka TPU i ugn eller i en "dry box" före!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Ett starkt tips Àr att inte ha filamentet lagrat sÄdÀr, Ätminstone om det Àr PLA. Det drar Ät sig frÄn luftfuktigheten, nÀr det sedan anvÀnds blir det antingen sprött och trÄden gÄr av vid olÀmpliga tillfÀllen och/eller sÄ blir det bubblor i hotend:en, vilket sÄledes Àven blir bubblor och fultheter pÄ utskriften. LufttÀtt med sÄ lÄg luftfuktighet som möjligt ska PLA lagras.
Man ska inte överdriva behovet av "korrekt" förvaring, printade precis med en rulle PLA som legat utan plastpĂ„se i en garderob sedan 2017, var inga som helst problem. 😆
 
  • Haha
JockesBananer23
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
TPU suger Ät sig vÀldigt mycket fukt och kÀnsligare för UV, sÄ undvik sol nÀr du lagrar.
MÄnga rekommenderar att torka TPU i ugn eller i en "dry box" före!
Det Àr ju kul att testa flexibla filament som TPU, men hÀromdan hittade jag en figur jag skrev ut i TPU för ca 2 Är sen. Numera var den stenhÄrd (den var mjuk och "flexibel" nÀr den var utskriven). Det kanske kan bero pÄ vad för kvalitet det var pÄ TPUn, men att skriva ut en packning eller liknande i TPU som man vill ska hÄlla över tid kÀnns ju tveksamt.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
F
D Dublin skrev:
Det Àr ju kul att testa flexibla filament som TPU, men hÀromdan hittade jag en figur jag skrev ut i TPU för ca 2 Är sen. Numera var den stenhÄrd (den var mjuk och "flexibel" nÀr den var utskriven). Det kanske kan bero pÄ vad för kvalitet det var pÄ TPUn, men att skriva ut en packning eller liknande i TPU som man vill ska hÄlla över tid kÀnns ju tveksamt.
SvÄrprintat, ruskigt kassa toleranser. Det finns bÀttre varianter Àn att misslyckas med en printad packning. Finns ju TPE med, gissar att det Àr lika trist.
 
F fsn skrev:
Jag har aldrig sagt att jag tycker andra helt groteska pickisar har existensberÀttigande heller, eller hur? Och nej, jag syftade inte pÄ svÀngradien utan just pÄ det faktum att köra rakt fram i ett par hundra meter ned en elbil behöver inte göras, det Àr bara att lÀsa databladet. Riktiga bilar svÀnger, dÄ kan man ju se vilken av bilarna som ör snabbast nÀr det svÀnger.

Missfostret Àr 5,7m lÄngt, 2,4m bred och vÀger 3 ton. Ytterst fÄ kunder som kör runt i den kommer att ha behov av det den kan göra. Den har inte nÄt existensberÀttigande.

[lÀnk]
Du fÄr nog klaga pÄ lagar och regler dÄ med... man fÄr inte lasta hur mycket som helst pÄ ett slÀp om bilen Àr för lÀtt.
SÄ alla dem som kör mindre arbetsmaskiner fÄr helt enkelt inte köra sina maskiner pÄ slÀp...

Alla fĂ„r vĂ€l gĂ„ över till riktiga lastbilar istĂ€llet😅

Men om vi nu ÄtergÄr till Àmnet sÄ...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Du fÄr nog klaga pÄ lagar och regler dÄ med... man fÄr inte lasta hur mycket som helst pÄ ett slÀp om bilen Àr för lÀtt.
SÄ alla dem som kör mindre arbetsmaskiner fÄr helt enkelt inte köra sina maskiner pÄ slÀp...

Alla fĂ„r vĂ€l gĂ„ över till riktiga lastbilar istĂ€llet😅

Men om vi nu ÄtergÄr till Àmnet sÄ...
Fast dÄ har man ett syfte om man har för avsikt att Äka runt med en förstÀrkt motoriserad skyffel pÄ slÀpet eller?

Det Àr ett mindre problem med just Teslas missfoster dÄ det Àr ytterst osÀkert om den ens kommer till Europa.
 
Redigerat:
Sluta snacka bilar nu, ta det nÄgon annanstans.

Sen bild pÄ gÄngjÀrnet till torktumlaren!

NÀrbild pÄ en tvÀttmaskins öppning med fokus pÄ tÀtningen och lÄshaken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick skriva ut den tvĂ„ ggr, hade för lite infill första gĂ„ngen sĂ„ den blev lite skör... 😅
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Hade en del strul i början med att printa Petg, men började med att förvĂ€rma bĂ€dden och nivĂ„justera den nĂ€r den var varm. Blev bĂ€ttre resultat 👍
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du provat att skriva i ASA? Skall visst vara fina ytor och mer funktionellt Àn PLA.
Verkar ju ASA-bra😎
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
namnbyte
J john.h skrev:
Man ska inte överdriva behovet av "korrekt" förvaring, printade precis med en rulle PLA som legat utan plastpĂ„se i en garderob sedan 2017, var inga som helst problem. 😆
Gissar pÄ att nÀmnd garderob Àr pÄ nÄgot sÀtt av trÀ, som Àr ett levande material, kan mycket vÀl vara att den buffrat luftfuktigheten till fördel för inneliggande rulle. Tveksam pÄ att du hade haft samma resultat med en rulle 5 Är framme i mellan 40 och 65 relativ luftfuktighet. Eftersom PLA Àr hydroskopiskt, det drar till sig vatten.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Hej! Har inte med nĂ„gon konversation hĂ€r att göra, men Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ att anlita min 3D-printande polare att printa en Lockheed SR-71 Blackbird. Är det nĂ„gon som har gjort det hĂ€r? Alternativt har erfarenhet av stora 3D-printing-projekt? Ge mig era Ă„sikter! Ge mig allt frĂ„n rena CADs till allmĂ€nna tips i denna ”bransch”.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Walle85
Victorkhan Victorkhan skrev:
Hej! Har inte med nĂ„gon konversation hĂ€r att göra, men Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ att anlita min 3D-printande polare att printa en Lockheed SR-71 Blackbird. Är det nĂ„gon som har gjort det hĂ€r? Alternativt har erfarenhet av stora 3D-printing-projekt? Ge mig era Ă„sikter! Ge mig allt frĂ„n rena CADs till allmĂ€nna tips i denna ”bransch”.
"Stora projekt", som i skala 1:1 ? đŸ€”
 
nikasp
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack ska du ha! Skulle inte pĂ„stĂ„ att Cybertrucken Ă€r byggd för just dragracing heller dock😆
Men förstÄr argumentet, pÄ nordschleife hade det helt klart varit en annan femma. GÄr inte heller riktigt att jÀmföra el fordon med ICE fordon, men tycker ÀndÄ Cybertrucken pÄvisar vilken enorm kapacitet elfordon kan ha! Ska bli kul o följa utvecklingen!
Jag blev helt sÄld pÄ designen och fnissade ocksÄ Ät dragracing. Hyfsad reklamkupp det dÀr. AngÄende designen sÄ Àr det som nÀr BMW ibland ballar ur, tar ett Är eller sÄ innan man börjar gilla det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kul trÄd! VÄr 2 Äring drog ner sambons (pÄ tok för) dyra hÄrfön som var igÄng sÄ flÀkten sprack och gick inte att fÄ tag i reservdelar. Ritat i fusion 360 och printat i en HP pulverskrivare, hÄllt ihop i över ett Är nu trots enbart 1,25 mm tjocklek pÄ bladen.
 
  • En metallisk turbinliknande föremĂ„l pĂ„ trĂ€yta, bredvid en brödkniv och glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kapsylöppnare ligger pĂ„ ett trĂ€köksbord bredvid glas och brödkniv. Bakgrund suddig, förgrund i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.