Hej,

Har installerat en ny bastu och värmen funkar inte alls. (https://badhuset.se/bastu/bastuaggregat/tylo-sense-sport-24-bastuaggregat)

(Jag har inte installerat elen så kommer säker använda fel termer gällande el i min beskrivning)

Lampan för timer funkar.
Båda faserna är strömförande.
Har nollställt överhättningsskyddet iaf det skulle varit ett problem.

(3e fasens skydd som är i plast sitter bara där tillfälligt, så den inte smälter när väl värmen funkar)

Vi kan inte hitta vad felet skulle vara, tar tacksamt emot förslag på vad man kan göra.
 
  • Elektrisk bastuugn med timern, termostat, varningslapp och elektriska anslutningar mot trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk utrustning med varningsmärkning, kopplingsterminal, kablar och inställningsratt; teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och termostaten på fullt och ingen värme. 2 fas utan nolla. Fattas en bygel mellan 2 och 3, blå på 4 ska bort och svart på 2 flyttas till 4.
 
  • Wow
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och termostaten på fullt och ingen värme. 2 fas utan nolla. Fattas en bygel mellan 2 och 3, blå på 4 ska bort och svart på 2 flyttas
J jonaserik skrev:
Och termostaten på fullt och ingen värme. 2 fas utan nolla. Fattas en bygel mellan 2 och 3, blå på 4 ska bort och svart på 2 flyttas till 4.
Tack för svaret,
Bara så jag lär mig, vad gör att det inte funkar som det är kopplat nu?

Stämmer detta:
"Jordfelsbrytaren summerar inkommande och utgående strömmar genom samtliga ledare. Oavsett om dessa är nollor, eller faser. "

Tack så mycket
 
Tänk på att aggregatet funkar enbart när timern är i det vita området. Tanken är att man ska kunna köra bastun i max 3-4 timmar, sen stänger den av sig. En finess är att man kan ställa timern i förväg så att bastun går igång först efter x timmar, då ställer man timern i det svarta området.
 
  • Gilla
TedG
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tänk på att aggregatet funkar enbart när timern är i det vita området. Tanken är att man ska kunna köra bastun i max 3-4 timmar, sen stänger den av sig. En finess är att man kan ställa timern i förväg så att bastun går igång först efter x timmar, då ställer man timern i det svarta området.
Ja den kan vara lurig och lätt att missa. Problemet kvarstår
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
TedG TedG skrev:
Bara så jag lär mig, vad gör att det inte funkar som det är kopplat nu?

Stämmer detta:
"Jordfelsbrytaren summerar inkommande och utgående strömmar genom samtliga ledare. Oavsett om dessa är nollor, eller faser. "

Tack så mycket
Ska tillägga att vi mätte mellan faserna och fick att det var 400v
 
TedG TedG skrev:
Ja den kan vara lurig och lätt att missa. Problemet kvarstår
Yes, jag gjorde bort mig för inte så länge sen med egna bastuaggregatet. Sådär 22 år gammalt så muskelminnet borde sitta där typ. Men inte...
 
J jonaserik skrev:
Och termostaten på fullt och ingen värme. 2 fas utan nolla. Fattas en bygel mellan 2 och 3, blå på 4 ska bort och svart på 2 flyttas till 4.
?
Är det inte kopplat precis som kopplingsschemat indikerar då?
 
Såhär ser kopplingsschemat ut i Tylös broschyr.

Vi har följt (A)
 
  • Elektriskt kopplingsschema och anslutningsinstruktioner för olika effekter och spänningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och enligt B ska det vara, skrev det i förra inlägget
 
  • Gilla
TedG
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och enligt B ska det vara, skrev det i förra inlägget
Ja precis 👍
 
TedG TedG skrev:
Ja precis 👍
Va?
Vad är det jag inte förstår? Om du har 400V 2N~ skall väl alternativ A användas?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Va?
Vad är det jag inte förstår? Om du har 400V 2N~ skall väl alternativ A
A Anders243 skrev:
Va?
Vad är det jag inte förstår? Om du har 400V 2N~ skall väl alternativ A användas?
A Anders243 skrev:
Kanske är något annat som är fel med aggregatet...
 
TedG TedG skrev:
Hej,

Har installerat en ny bastu och värmen funkar inte alls. ([länk])

(Jag har inte installerat elen så kommer säker använda fel termer gällande el i min beskrivning)

Lampan för timer funkar.
Båda faserna är strömförande.
Har nollställt överhättningsskyddet iaf det skulle varit ett problem.

(3e fasens skydd som är i plast sitter bara där tillfälligt, så den inte smälter när väl värmen funkar)

Vi kan inte hitta vad felet skulle vara, tar tacksamt emot förslag på vad man kan göra.
Det ser korrekt kopplat ut. Kolla så att du har 400 volt mellan plint 1 och plint 2. Kolla även så du har 230 volt mellan plint 1 och plint 4. Samma gäller plint 2 och plint 4.

Är temperatursensorn monterad på väggen?

Det ser ut som det är en vit inkommande kabel. Stämmer det? Vet du vad den är till för?
 
  • Gilla
TedG
  • Laddar…
Du har kollat mellan plint 1 och 2. Kolla även mot plint 4, nollan.
 
  • Gilla
TedG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.