Mats-S Mats-S skrev:
Det där är en vandringssägen som aldrig tar slut.

Ytterkant karm kan liva ytterkant fasad utan problem om allt görs korrekt. Tex jag (och många fler) har den lösningen på min villa och det har aldrig varit minsta antydning till kondens på insida fönster.
Dessutom är det betydligt mera praktiskt och snyggare att ha fönstren så långt ut som möjligt
Är du säker på detta?
 
A AG A skrev:
På ett sätt har du rätt. Det är för hög luftfuktighet i förhållande till fönstertemperaturen.
Men, hur kan 30-35% vara för högt? Det är snarast för lågt. Sen får du också gärna förklara hur det kan frysa vid plusgrader. För du kan väl inte hävda att det ska vara minusgrader på insidan av nya fönster.
Det måste vara frost där vatten fryser.
Fråga är förstås hur det kan bli så kallt. Tänker som följer.

Problemfönster är utförda med isolerglas med aluminiumprofil som skiljer rutorna åt. Uteluft kommer in mellan vägg och fönsterbågarnas kanter mot vägg. Fönsterbågen är kyld på flera sidor.
Tvåglas isolerrutor med luft mellan glasen och 10 mm distans är sämre än bra tvåglasfönster med kopplade bågar som har större glasavstånd.
Ordet isolerglas är förrädiskt för det leder tankarna till god isolering men ordet syftar på att luft eller gas mellan rutorna är instängd, isolerad, från omgivningen.
Vill minnas att optimalt luftavstånd mellan tvåglasfönster är 20 till 40 mm. Vet ej säkert men antar att isolerglas inte kan ha stort rutavstånd av risk för att inte klara stora ändringar i lufttryck. Med 10 mm mellanrum komprimeras gasen snabbt så att rutorna hjälper varandra vid yttre tryckändring.
 
R
J Jochi skrev:
Det måste vara frost där vatten fryser.
Fråga är förstås hur det kan bli så kallt. Tänker som följer.

Problemfönster är utförda med isolerglas med aluminiumprofil som skiljer rutorna åt. Uteluft kommer in mellan vägg och fönsterbågarnas kanter mot vägg. Fönsterbågen är kyld på flera sidor.
Tvåglas isolerrutor med luft mellan glasen och 10 mm distans är sämre än bra tvåglasfönster med kopplade bågar som har större glasavstånd.
Ordet isolerglas är förrädiskt för det leder tankarna till god isolering men ordet syftar på att luft eller gas mellan rutorna är instängd, isolerad, från omgivningen.
Vill minnas att optimalt luftavstånd mellan tvåglasfönster är 20 till 40 mm. Vet ej säkert men antar att isolerglas inte kan ha stort rutavstånd av risk för att inte klara stora ändringar i lufttryck. Med 10 mm mellanrum komprimeras gasen snabbt så att rutorna hjälper varandra vid yttre tryckändring.
Vet vi att det är två glas isolerruta? Så det inte är tre glas…
 
R Rejäl skrev:
Vet vi att det är två glas isolerruta? Så det inte är tre glas…
Nej det vet jag inte men resonemanget gäller även för treglasruta om det är frost/kondens.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Farsan87 Farsan87 skrev:
Har problem med fukt och isbildning på insidan av nya fönster. Aluminiumbeklädda träfönster som installerades 2021. Så fort tempen kryper neråt -10 så börjar problemen.
Är alltså fukt på alla fönster på insidan. Vi har mekanisk ventilation och har bytt ut vårat gamla FTX aggregat mot ett nytt Swegon Casa R5h. I samband med detta så justerades systemet in.
Vi har en inomhustemperatur på mellan 19-22 grader beroende på vilket rum man befinner sig i, mätt mitt i rummet så kallare vid fönstren.
Värmer huset med luftvärmepump och skjuter till med direktverkande el element när det är som kallast. Problemen uppstår när temperaturen utomhus sjunker.

Vad är problemet? Nått fel på fönstren? Vad ska man göra? Insidan på vissa fönster har färgen redan börjat släppa. Hade inte dessa problem med dom gamla fönstren.

Tacksam för svar.
Har varit hos många kunder och drevat om nyinsatta fönster som läcker som såll..

Hur långt ut i fasaden sitter fönsterna?
Vad har du för konstruktion i väggen är det trästomme eller murad stomme?

Oftast ska det inte bli så mycket kondens vatten bara för att man har dåligt inställd ventilation utan det brukar vara andra faktorer..
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Kan vara så att fönsterna är monterade för långt ut. Ytterkant karm får inte sitta utanför isoleringen.
Samt att smygarna är djupa och försvårar luftflöden.
Mina tvåglasfönster är monterade längst ut, har inte i närheten av de problemen.
Med välisolerade moderna treglas och bra ventilation borde det inte vara så där i hela huset.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
R
I många hus kan man sätta fönsterna längs ut jäms fasaden utan problem oftast där trästomme med träfasad finns…

Men har man en tegelfasad kan man inte sätta den jäms med teglet på utsidan..

Allt detta har med det varma och kalla o göra karmen kan inte bara sitta i den kalla delen av konstruktionen. Utan behöver vara på den varma sidan med merparten av karmdjupet..

Något exakt mått på det finns inte utan man behöver titta på hela vägg konstruktionen innan man kan placera fönstret i djup…
Det är här problemet kommer vid fönsterbyten att det inte alltid är bra hantverkare som utför dessa utan det är fönstermontöter som ska vara snabba då offerten vart pressad o vala man har köpt sig en massa problem..
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Men luftfuktigheten verkar ju inte vara för hög, ligger på 30-35 %. Det handlar om hela husets fönster, inte bara sovrumsfönstret.
Har du golvvärme? Isf kan det vara det dom ställer till det.djupa Fönstersmygar kan vara problematiskt då .. Har man element under fönstret uppstår sällan detta problem då Man har bra rörelse på luften vid fönstret.
 
  • Gilla
hugosell och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
E egge80 skrev:
Är du säker på detta?
Ja, jag behöver bara titta på alla mina fönster i min villa, alla livar med panelen, inte en kondensantydan på insidan vid -20.
Titta på grannarnas hus, finns garanterat fler än du där fönstren är placerade så. Kolla
även andra inlägg här, som sagt en vandringsskröna som aldrig tar slut :)
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Titta på fönstertillverkarnas monteringsanvisning så ser du att det inte är nån vandringssägen.
Jo det är en vandringssägen, tro mig, det är inga problem alls att montera fönster som livar med utsida panel. Varför tror du att du ser så många som väljer den lösningen, jo därför att det funkar lika bra samt att det är snyggare och mer praktiskt. Man slipper alla fula opraktiska utstickande fönsterbänkar, man får en snygg praktisk nisch istället :)

R Rejäl skrev:
Allt detta har med det varma och kalla o göra karmen kan inte bara sitta i den kalla delen av konstruktionen. Utan behöver vara på den varma sidan med merparten av karmdjupet.
Farsan87 Farsan87 skrev:
Aluminiumbeklädda träfönster
Varmt och kallt är relativt flytande här när det gäller träfasad. Tar vi tjockleken efter isoleringen ut till utsida panel på mitt hus så är det ca 8cm, karmbredden är 10, så ja några centimeter sitter på "mindre varma" sidan". Det är alltså inte "merparten på varma sidan", och det funkar till 100% garanterat :) TS har träkarmar, glöm inte att dom isolerar ganska mycket bara i sitt eget material.

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Har du golvvärme? Isf kan det vara det dom ställer till det.djupa Fönstersmygar kan vara problematiskt då .. Har man element under fönstret uppstår sällan detta problem
Spelar ingen roll om du har djupa fönstersmygar utan radiatorer under om man har 3-glas isorutor. Dom SKA inte ha kondens på insidan om dom är monterade på korrekt sätt och ventilationen är väl fungerande.

TS problem har ingenting med att göra att fönstren livar med ytterfasaden
R Rejäl skrev:
Oftast ska det inte bli så mycket kondens vatten bara för att man har dåligt inställd ventilation
Jo,
med dagens supertäta inplastade hus så är ventilationen avgörande. Det var annat när man byggde hus med stor toleransnivå och hus som andades naturligt, då var marginalerna superstora. Dom husen ruttnar ner på max 10 år om man plastar in dom på ett felaktigt sätt, vilket många har gjort i sin iver att spara energi.


Tack för ordet, nu är det fredagsfika med "könjak" 😉☕
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Ja, jag behöver bara titta på alla mina fönster i min villa, alla livar med panelen, inte en kondensantydan på insidan vid -20.
Titta på grannarnas hus, finns garanterat fler än du där fönstren är placerade så. Kolla
även andra inlägg här, som sagt en vandringsskröna som aldrig tar slut :)

Jo det är en vandringssägen, tro mig, det är inga problem alls att montera fönster som livar med utsida panel. Varför tror du att du ser så många som väljer den lösningen, jo därför att det funkar lika bra samt att det är snyggare och mer praktiskt. Man slipper alla fula opraktiska utstickande fönsterbänkar, man får en snygg praktisk nisch istället :)



Varmt och kallt är relativt flytande här när det gäller träfasad. Tar vi tjockleken efter isoleringen ut till utsida panel på mitt hus så är det ca 8cm, karmbredden är 10, så ja några centimeter sitter på "mindre varma" sidan". Det är alltså inte "merparten på varma sidan", och det funkar till 100% garanterat :) TS har träkarmar, glöm inte att dom isolerar ganska mycket bara i sitt eget material.


Spelar ingen roll om du har djupa fönstersmygar utan radiatorer under om man har 3-glas isorutor. Dom SKA inte ha kondens på insidan om dom är monterade på korrekt sätt och ventilationen är väl fungerande.

TS problem har ingenting med att göra att fönstren livar med ytterfasaden

Jo,
med dagens supertäta inplastade hus så är ventilationen avgörande. Det var annat när man byggde hus med stor toleransnivå och hus som andades naturligt, då var marginalerna superstora. Dom husen ruttnar ner på max 10 år om man plastar in dom på ett felaktigt sätt, vilket många har gjort i sin iver att spara energi.


Tack för ordet, nu är det fredagsfika med "könjak" 😉☕
Du har aldrig tänkt på attt kolla vad branschreglernsa säger🤔🤔
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Huset är ett suterränghus byggt -79. Vi har både trä,puts (murad) och tegelfasad. Problemet är desamma i alla typer av fasad så att säga. Det är fukt och is på alla fönster när det blir kallt.
Ingen golvvärme. Luftvärmepump och el element. Nu är inte alla element på men spelar ingen roll då det är lika mycket fukt och is i dom fönstren där jag inte ha elementen på.
 
Glas
Treglas energiruta med fyllning av argon.
U-värde=1,0 på hela konstruktionen
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Glas
Treglas energiruta med fyllning av argon.
U-värde=1,0 på hela konstruktionen
Då är det något som inte stämmer. Du borde inte få kondens med så bra u-värde. Att mäta luftfuktighet är teknisk svårt att få till med bra noggrannhet. En möjlighet är då att det kanske är högra fukt än 35% som ni mätt upp. Det känns imo som mer troligt än att det är fel på fönstren.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
FTX aggregatet måste justeras in med så att litet undertryck uppstår dvs frånluft en skall vara något större än tilluften. Detta pga av att du har en roterande värmeväxlare vilket "läcker" över innefukten till tilluften under kalla vinterdagar.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Farsan87 Farsan87 skrev:
Huset är ett suterränghus byggt -79. Vi har både trä,puts (murad) och tegelfasad. Problemet är desamma i alla typer av fasad så att säga. Det är fukt och is på alla fönster när det blir kallt.
Ingen golvvärme. Luftvärmepump och el element. Nu är inte alla element på men spelar ingen roll då det är lika mycket fukt och is i dom fönstren där jag inte ha elementen på.
Det råder ingen som helst tvekan om att det är fel på dina fönster, eller att montörerna gjort något fel när de sattes in. Glöm allt vad gäller ventilation, den har inte med saken att göra, som jag trott hela tiden. Men nu är det absolut ingen tvekan.
Du har samma problem på samtiga fönster. Flera fönster sitter i olika typer av vägg. Olika typer av uppvärmning. Ingen golvvärme etc. Detta inklusive byggnadsår, samt luftfuktighet. Dessutom kommer problemen redan vid relativt mild kyla. 10 minusgrader är ju inte mycket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.