F
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Förstår. Jag skriver ut rätt mycket så risken är att de inte kommer stå så länge. Vet du ungefär hur länge de klarar? Har du någon erfarenhet?
Filamentrullarna klarar sig länge, i flera år om du håller det borta från solljus och packar in det i plast men vissa material är mer hydrogena än andra. Det finns vaccumpåsar med ziplock som man kan pumpa ut och få undertryck i men det är ett jäkla fippel. Torka i ugn kan man göra eller torka i 3-d skrivaren, Bambu har väl tom en torkfunktion på sin skrivare. Det är i princip samma sak med formsprutade plastgrejer i serieproduktion, plasten torkas innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@
V Vilse_i_Blekinge skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Ett av mina mer omfattande projekt.
Efter att vattenslangen sprack/gick isär två gånger förra sommaren så byggde jag min egna vattenmätare.
Ritade upp en låda som jag printade ut. I den finns en ESP32 med kamera. Denna är programmerad via ESPhome, så när vattnet har varit på konstant i en halvtimma så larmar min telefon (via Home Assistant) om detta.
Okej? Inga tonåringar hemma? En halvtimme går fort i duschen ..... 😁
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
E
V Vilse_i_Blekinge skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Ett av mina mer omfattande projekt.
Efter att vattenslangen sprack/gick isär två gånger förra sommaren så byggde jag min egna vattenmätare.
Ritade upp en låda som jag printade ut. I den finns en ESP32 med kamera. Denna är programmerad via ESPhome, så när vattnet har varit på konstant i en halvtimma så larmar min telefon (via Home Assistant) om detta.
Super smart! Det konceptet ska jag låna men köra en gammal webbkamera.
 
  • Gilla
Vilse_i_Blekinge
  • Laddar…
P
@ @ndreas skrev:
Okej? Inga tonåringar hemma? En halvtimme går fort i duschen ..... 😁
Magnetventil på varmvattnet skulle kanske vara en option ?
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Okej? Inga tonåringar hemma? En halvtimme går fort i duschen ..... 😁
Haha, när dagen kommer lär det nog bli många varningar i telefonen 😅
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Magnetventil på varmvattnet skulle kanske vara en option ?
Har redan börjat titta på detta. Har dock uteslutit magnetventil, för jag vill inte ha något installerat på rören som behöver ett större ingrepp om det skulle börja strula. Min tanke är istället att byta ut den gamla avstängningskranen efter mätaren till en med en arm. Sen finns det faktiskt färdiga motorer för detta ändamål på sajter som AliExpress. Har bifogat en bild så du ser vad jag menar Svart klämma monterad bilhorn, DC 12V, med nej bluetoothsymbol, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: detta är givetvis inte för att stoppa barn från att duscha, snarare för att förhindra vattenskada om jag inte skulle vara hemma vid läckage 😅
 
  • Haha
Peter787
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej gott folk! Jag har inte några planer på att bygga hus utan är snarare intresserad av lite mindre projekt i form av 3D printing. Jag har nyligen skaffat mig en 3D-skrivare av modellen Bambu Lab p1p och söker nu lite tips och inspiration inför min 3D-printing resa. Jag har testat att printa lite småsaker som jag bifogar nedan, exempelvis en Tesla Cybertruck i mindre format och har även fått upp en hylla till lite filamentrullar. Jag tar gärna emot lite generella tips men också gärna bilder på egna projekt eller lösningar som ni vill dela med er av.
Välkommen! :)
Tinkercad om du vill göra lite själv, mycket bra gratis program. Fastnar du i hobbyn så kan du gå över till 360 Fusion lätt senare, mycket likt då det är samma utvecklare.

ABS/PETG exempelvis bör du sluta i tät påse eller vakuumförpacka! Dessa suger åt sig fukt och det blir mer och mer problem desto mer fukt.

Har du nespresso eller likvärdigt så finns det fina "dispensers" på https://www.thingiverse.com/

Have fun!
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Super smart! Det konceptet ska jag låna men köra en gammal webbkamera.
Tänk bara på att ljuset bör vara konstant, annars lär du få problem med avläsning. Därför gjorde jag ett svart hölje runt hela så att LED-belysningen från kretskortet är det enda som lyser upp.
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
E
V Vilse_i_Blekinge skrev:
Tänk bara på att ljuset bör vara konstant, annars lär du få problem med avläsning. Därför gjorde jag ett svart hölje runt hela så att LED-belysningen från kretskortet är det enda som lyser upp.
Bra tips. Jag tänker mig ett python-script med ocr så får den maila mig om flödet pågår för länge.
 
  • Gilla
Vilse_i_Blekinge
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Har en Prusa Mini som är väldigt trevlig och driftsäker. Skriver mest i PLA, vilken ger bästa finishen, men även i PETG för mer krävande applikationer som temperatur, UV-beständighet och kemisk beständighet.

Här ett lamphus till Husqvarna 281 årsmodell 1953. Med lite fälgspray i silver så blir det riktigt bra:
[bild]
Hållaren till duschhandtaget gick sönder och skrev ut ett i PLA. Har hållit i ett år nu. Bäst är att gjuta in/göra plats för riktiga muttrar och skruvar då de i 3D-plast inte är speciellt hållbara.
[bild]
En adapter mellan min kap/gersåg (DeWalt) och grovdammsugaren:
[bild]
Högtalaren i gymmet fick 3D-utskrivna fötter:
[bild]
Snyggt!! Tack för inspo:)
 
J JSten skrev:
Kul tråd (bortsett från dryga konversationer som inte har med tråden att göra... skärpning...)
Anyways, bjussar på några bilder på grejer jag har skapat på senaste.
Svärfar ville ha en upplyst siffra att sätta på fasaden:
[bild][bild][bild]
Ritat i fusion 360, utskrivet på min Prusa i3 mk3s i svart PETG. Limmade en 12V lysdiodsslinga på baksidan som jag sedan täckte med silikon. Återstår att se hur bra den klarar UV-ljuset...


En plugg som konverterar från 16mm slang till 50mm avlopp. Slangen kommer från luftavfuktaren. Där sitter två o-ringar som tätar mellan slangen och pluggen.
[bild]
Utskrivet i PETG, ritat i Free CAD

Vann en Kärcher WD6 här på bygga hus förra året. Ville kunna ansluta min gamla slang till den nya dammsugare, så skrev ut en "kontakt" som har samma form som Kärchers egna. Min till vänster, original till höger:
[bild]
Ritat i Fusion 360, utskrivet i röd och svart PETG. Består av flera delar som hålls tillsammans med "print in place" gängor så att man enkelt kan skruva ihop eller isär.

Blev utmanad att tillverka en betongsugga i miniatyr. Sagt och gjort, skrev ut en form bestående av ett par delar:
[bild][bild]
Ritat i Fusion 360, utskrivet i PETG.

Och till sist, en jigg för att kunna slipa hyvelstål:
[bild]
Free CAD, Röd PETG.

Har haft 3d-skrivare de senaste 10+ åren, så finns gott om grejer här hemma, detta var vad jag kunde hitta bild på lite snabbt :)

Angående förvaring kan jag rekommendera detta klipp från Adam Savage, [media]. D.v.s. en bänk där skrivaren står, med förvaring för filament i skåpet under. Håller just nu på att tillverka två exemplar inspirerade av detta. Ett till mig och ett till min far. Återkommer med hur det går när jag väl är klar :)
Spännande projekt och lösningar! Tack för inspirationen och tipsen, ska nog börja ge mig på dedär med CAD så småningom också:)
 
F fsn skrev:
Jag har aldrig sagt att jag tycker andra helt groteska pickisar har existensberättigande heller, eller hur? Och nej, jag syftade inte på svängradien utan just på det faktum att köra rakt fram i ett par hundra meter ned en elbil behöver inte göras, det är bara att läsa databladet. Riktiga bilar svänger, då kan man ju se vilken av bilarna som ör snabbast när det svänger.

Missfostret är 5,7m långt, 2,4m bred och väger 3 ton. Ytterst få kunder som kör runt i den kommer att ha behov av det den kan göra. Den har inte nåt existensberättigande.

[länk]
Okej, skönt för dig att här finns ett forum där man får ventilera🤣
 
F fsn skrev:
Filamentrullarna klarar sig länge, i flera år om du håller det borta från solljus och packar in det i plast men vissa material är mer hydrogena än andra. Det finns vaccumpåsar med ziplock som man kan pumpa ut och få undertryck i men det är ett jäkla fippel. Torka i ugn kan man göra eller torka i 3-d skrivaren, Bambu har väl tom en torkfunktion på sin skrivare. Det är i princip samma sak med formsprutade plastgrejer i serieproduktion, plasten torkas innan.
Tack för Tips:)
 
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Spännande projekt och lösningar! Tack för inspirationen och tipsen, ska nog börja ge mig på dedär med CAD så småningom också:)
För mig är det just förmågan att kunna designa något eget och lösa praktiska problem som är vinsten med 3d skrivare. Att skriva ut plastgubbar och annat krimskrams som jag hittade på thingiverse tröttnade jag ganska fort på 😂 å andra sidan känner jag de som är alldeles nöjda med det.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Välkommen! :)
Tinkercad om du vill göra lite själv, mycket bra gratis program. Fastnar du i hobbyn så kan du gå över till 360 Fusion lätt senare, mycket likt då det är samma utvecklare.

ABS/PETG exempelvis bör du sluta i tät påse eller vakuumförpacka! Dessa suger åt sig fukt och det blir mer och mer problem desto mer fukt.

Har du nespresso eller likvärdigt så finns det fina "dispensers" på [länk]

Have fun!
Tackar! och tack för goda råd. Ja det blir väll o ge sig in i "CADANDET" så småningom. Än sålänge kör jag mest filer från nätet och håller mig mest till PLA. Har ockspå testat lite TPU. Nån koll på hur TPU förhåller sig till fukt?


(Kör mockamaster hemma🤣)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.