D datja skrev:
Jag har ägt mycket skog i många år utan att ha haft något företag.
Det beror ju på vadman menar. Om man äger skog räknas man som egenföretagare och behöver deklarera näringsverksamhet. Jag har inget företag, men måste lämna in blanketten för att jag äger en fastighet.

Men nej man måste inte ha företag för att kunna köpa skog.
 
C cpalm skrev:
Ingen behöver polisanmälas, det är bara du som bedriver näringsverksamhet utan att ha förstått det själv 😄
Vilket inte är förbjudet...

Se Inkomstskattelagen 13 kap. 1 §:
[bild]
Om jag inte säljer något från skogen, eller den intilliggande åkern, utan bara använder för eget bruk, så kan väl inte det räknas som näringsverksamhet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, men du måste ändå deklarera näringsverksamhet, även om det inte finns någon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Om jag inte säljer något från skogen, eller den intilliggande åkern, utan bara använder för eget bruk, så kan väl inte det räknas som näringsverksamhet?
Om du äger en näringsfastighet så anser Skatteverket att du bedriver näringsverksamhet. Därför kommer du att behöva fylla i NE-bilagan när du deklarerar. Men om du inte har bedrivit någon verksamhet som innebär att pengar har bytt ägare så är det bara att fylla i 0 kronor i bilagan och lämna in den.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Om jag inte säljer något från skogen, eller den intilliggande åkern, utan bara använder för eget bruk, så kan väl inte det räknas som näringsverksamhet?
D Daniel 109 skrev:
Nej, men du måste ändå deklarera näringsverksamhet, även om det inte finns någon.
Man raderar NE bilagan i deklarationen och som anteckning skriver man bara "Ingen verksamhet" klappat klart slut...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
R Robin Lindberg skrev:
Solklart fall av dolt fel ;)
För mig var det i alla fall dolt fel i köp utav skog😂
 
Redigerat:
Går det? Jag har deklarerat digitalt och fyllt i en massa nollor.
 
C
P P-son83 skrev:
Om jag inte säljer något från skogen, eller den intilliggande åkern, utan bara använder för eget bruk, så kan väl inte det räknas som näringsverksamhet?
Det är ju bara att läsa innantill i lagtexten jag citerade. Enkom själva innehavet räknas som näringsverksamhet.

Det är naturligtvis jäkligt udda och motsägelsefullt att det skall vara näringsverksamhet när det inte finns någon faktisk verksamhet, därav att jag kallar det en specialregel. Det är ett rätt unikt undantag.
Men i praktiken blir det på många sätt en teknikalitet om ingen verksamhet bedrivs. Skatteverket ser uppenbarligen mellan fingrarna på nivån av redovisningen och det är ju gott så.

Lite förvånad dock om de inte kräver att du skickar in NE-bilagan. Om du frågar mig så är den i nivå med ett mildare fängelsestraff (inte för att jag har någon erfarenhet av fängelsestraff 😂).
 
D Daniel 109 skrev:
Går det? Jag har deklarerat digitalt och fyllt i en massa nollor.
Båda fungerar, men man kan radera NE bilagan från deklarationen med och skriva som anteckning
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaha du.
Hur gör du då med kostnader som man skall ackumulera och sedan kan dra av vid en försäljning?
Vill man inte minska vinstskatten vid en försäljning så kan man göra som du gjort.
Vilka kostnader? Enda kostnaden är bensin till motorsågen för att röja och samla ved.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Vilka kostnader? Enda kostnaden är bensin till motorsågen för att röja och samla ved.
Ja, jag backar på den. For nog efter någon gammal regel. Tidigare tror jag det var så att man ackumulerade kostnader som blev avdragsgilla vid en försäljning. Det verkar vara skogskonto som gäller nu. Jag har inte använt det eftersom jag inte haft intäkter. Skogen är inte klar för avverkning.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Tidigare tror jag det var så att man ackumulerade kostnader som blev avdragsgilla vid en försäljning.
Så är det fortfarande, i den mån det finns några kostnader. Som blir avdragsgilla så fort du får en intäkt.

Även om man inte bedriver någon aktiv verksamhet har man ju dock ofta räntekostnader och avskrivningar på ekonomibyggnader. Räntekostnaden är förvisso betydligt mer fördelaktigt att dra av privat mot inkomst av tjänst, men det är väl en sån grej som då egentligen inte är tillåtet antar jag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tar på mig detta🥴

Efter att cpalm förklarat detta så är det solklart…

Hade ingen aning om att man automatiskt blev näringsidkare vid köp av näringsverksamhet, utan trodde att detta sker genom att starta en enskild firma…
Är det ett pudlande?
Inser du nu äntligen att hälften av skogsmarken är privatägd och att det i TS fall med ett enda hektar inte ens kommer klassas som näringsverksamhet på lantbruksenhet utan att skogen enl 2ha regeln (som du själv väl länkade till?) kommer att klassas som tomtmark.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka kostnader? Enda kostnaden är bensin till motorsågen för att röja och samla ved.
Självaste motorsågen, försäkringen, fastighetsavgift osv?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det ett pudlande?
Inser du nu äntligen att hälften av skogsmarken är privatägd och att det i TS fall med ett enda hektar inte ens kommer klassas som näringsverksamhet på lantbruksenhet utan att skogen enl 2ha regeln (som du själv väl länkade till?) kommer att klassas som tomtmark.
Enligt vad klassas den som tomtmark. Den benämning brukar man använda på hemfridszonen. Det blir inte tomtmark bara för att en fastighet är för liten för att ses som skogsnäring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.