Jag har fått en uppfattning att många gillar TpLinks Deco-mesh-lösningar. Jag är inne på modellerna x50 PoE, x50, x60 x75 (x75 har bredare band men långsammare än x60). Jag har idag en traditionell router. Jag är sugen prova mesh. En extra AP till min router är kanske inte prioriterat.

1) Hur mycket kräm förlorar man på att köra trådlös mesh-system kontra trådad mesh? (Om man bor i en lägenhet med tegelväggar på 70kvm o köper tre mesh-enheter) Jag förstår att det beror på olika faktorer men om man ska skapa sig en uppfattning.

Kan en mindre modell av PoE(kabel) anslutet mesh-system vara bättre än en trådlös större mesh-lösning?

2) Hur mycket teoretisk kräm förlorar man med mesh kontra traditionell router?

3) Ska "mastern" i ett mesh-system helst sitta så att den kan prata med de två övriga noderna samtidigt? ...eller kan mastern sitta i änden av systemet och bara snacka med den närmsta noden?(som i sin tur snackar med den sista noden i kedjan)
 
Ett mesh nät har ingen master. Jag ser ingen nytta av mesh i de här fallen. När det handlar om ett fåtal noder som är fast placerade kan man lika gärna konfigurera nätet manuellt. När det kommer till nät som zigbee känns det som att nyttan ökar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett mesh nät har ingen master. Jag ser ingen nytta av mesh i de här fallen. När det handlar om ett fåtal noder som är fast placerade kan man lika gärna konfigurera nätet manuellt. När det kommer till nät som zigbee känns det som att nyttan ökar.
Jag är inte så hemma med nätverk så ditt svar gav mig först intrycket att du måste ha svarat i fel tråd ;) Förstår inte vad du menar. Jag tänker inte "ställa in något manuellt" eller komplicerat. Jag har lyckats fixa en NAS och en Router, det är så långt jag vill anstränga mig.
 
Trådat ger alltid bäst prestanda.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Trådat ger alltid bäst prestanda.
Vilken av frågorna var det svar på?
 
Mesh handlar om att alla noder i ett nätverk ska hitta en lämplig komunikationsväg genom nätverket automatiskt och att den ska uppdateras om noder försvinner, flyttas eller tillkommer. Om du har tre nodersom dessutom sitter ihop med sladd finns det inte mycket att fundera på. Vad är då nyttan med mesh?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Begreppet "Mesh" tror jag har blivit lite misshandlat i sammanhanget och betecknar för de flesta ett nät med flera accespunkter som konfigureras från ett ställe och agerar som ett homogent nät ur användarens synvinkel.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Så kan det vara. Känslan är att de flesta som nämner ordet inte menar mesh egentligen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nyttan med Mesh? Att få bra signal i hela bostaden. Nyttan är också att slippa dra kablar för den som inte kan. Vet inte om mina frågor var otrydliga men dina svar ger mig tyvärr inget kött på benen alls.
 
Ingen av de fördelarna förutsätter mesh.
Att ha flera accesspunkter med roaming är definitivt bra. Men de behöver du inte inte mesh till.
Det kan vara smidigt att placera ut accesspunkter utan nätverkskabel, men det behöver du inte heller mesh till. Om du springer runt med dina accesspunkter behöver du kanske mesh.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Unikt namn
I ett mesh-system med trådlös backbone så kommer accesspunkterna prata just trådlöst med varandra. Det är ju ingen magi. Så hur bra trådlös kontakt de har, hur nära de står varandra, är ju avgörande för den totala prestandan i nätet. .

Ett mesh-system med trådlös backbone behöver alltså monteras tätare än ett med kablat backbone för att kunna erbjuda samma prestanda.

Man visualisera det som att en fiktiv AP har 5 meters räckvidd med full prestanda.

Är backbonet trådlöst behöver du ställa nästa AP 5meter från den första.
Är backbonet kablat kan de stå 10meter isär och ändå ge full fart.

Om du hoppar två steg med ett trådlöst backbone så kommer kapaciteten på noden längst bort bli ännu mer lidande, eftersom alla tre noder behöver samsas på samma backbone nät.

Men på 70kvm borde det absolut räcka med två bra placerade APs för att få bra täckning överallt. Den ena kan vara routern, om du inte måste ha den i ett hörn pga inkommande anslutning.

Komihåg att en AP vill stå centralt och högt för att erbjuda bra täckning.

Visa bilaga 671753
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Begreppet "Mesh" tror jag har blivit lite misshandlat i sammanhanget och betecknar för de flesta ett nät med flera accespunkter som konfigureras från ett ställe och agerar som ett homogent nät ur användarens synvinkel.
Helt fel, mesh betyder trådlös backhaul. Detta missförstånd skapar massor av problem.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking
Öppnar för både trådade och trådlösa mesh-nät. Tp-Links Deco verkar också stödja både trådat och trådlöst.

Prestanda blir lidande när trafiken behöver passera flera noder, gäller både trådar och trådlöst. Ett stjärnnät ger ju alla noder samma prestanda.
Men för att det ska bli ett problem i en begränsad lägenhet har du väldigt höga krav. Men tävlar du i E-sport på elitnivå, dra kabel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Helt fel, mesh betyder trådlös backhaul. Detta missförstånd skapar massor av problem.
Ja, folk verkar tro det. Men så är det definitivt inte.
 
M Marcus-AA skrev:
Helt fel, mesh betyder trådlös backhaul. Detta missförstånd skapar massor av problem.
Stämmer det? Ett meshnät kan ha gemensam radiodel för klient och "meshnod" eller separat backhaul med egen radiodel för kommunikation mellan meshnoder på 5 GHz-band.
Så var det när jag valde produkt att enbart de med separat radiodel benämndes ha ett "backhaul".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.