Har du två reglage en kall och en varm eller är det en engräppsblandare , om du har ballofixer under blandaren kan du kolla om du stänger av varmvattnet och öppnar kranen i varmvatten läge och det inte kommer kallvatten då då är det ok
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Det är engrepps, skall kolla det med ballofixer. Tack

R rtvh skrev:
Har du två reglage en kall och en varm eller är det en engräppsblandare , om du har ballofixer under blandaren kan du kolla om du stänger av varmvattnet och öppnar kranen i varmvatten läge och det inte kommer kallvatten då då är det ok
 
I USA finns det VVC som man kopplar in vid handfatet som använder kallvattenledningarna sim återcirculation, vet inte hur smart det är då det innebär att du får vänta på kallvatten istället medans pumpen går, men betydligt billigare att installera än vvc med enskild återföring
 
Flytta in skiten i huset istället. Vad ska du ha den i garaget för?
 
Det var föregående ägare som bytte pellets mot luft/vatten och då var nog redan pelletsmaskinen i garaget, och då av förståeliga skäl vill man att värmepumpen tillverkar varmvatten, tror inte han räknade med att det skulle bli såhär av det. Därför sitter den i garaget.




raveper raveper skrev:
Flytta in skiten i huset istället. Vad ska du ha den i garaget för?
 
R rtvh skrev:
Allt sker i blandaren du har full vatten tryck från inkommande kallvatten och säkert inte samma tryck från varmvatten beredaren . så när du öppnar kranen fullt så rusar kalla vattnet före. Öppna lite och prova
Jag vill förklara rtvh's påstående att det är (eller kan vara) olika tryck i rören för kall och varmvatten.
Det kan det inte, det är samma tryck i båda rören . Detta beror på att trycket kommer från samma källa (kommunalt vatten eller egen brunn spelar ingen roll). Däremot kan flödet vid ett tappställe skilja mellan kall och varmvatten, vilket kan bero (kranen).
 
Vi hade samma problem i köket. Vi satte in en Nibette VVB på 5 liter i diskbänkskåpet. Omedelbart hett vatten när man ska spola av en tallrik. Årsförbrukningen av vatten sjönk med 20 kubikmeter!
 
  • Gilla
TobiasK233
  • Laddar…
Jag har irriterat mig på att det tar en stund att få fram varmvatten i duschen (som ligger längst från VVB/BVP). Jag mätte i morse, det är ca 30 sekunder och 3 liter (drygt). 15mm rör sista 2m, resten (gissar 6-8 meter, har inte mätt) är 22mm.

Snubblade över denna tråden och tyckte det var lite intressant. Frågan är vad det kostar i material och el att sätta en mini VVB vid duschen? Jag kopplar själv, går att sätta på toan i källaren som också ligger sist i kedjan och där röret till duschen passerar...

Varje morgon går det alltså åt 3l vatten innan värmen kommer. På ett år blir det ju ca 1000l vatten. Ekonomiskt antar jag att det inte lönar sig att sätta en VVB. Jag löser heller inte köket (och övervåningens toalett), som ligger halvvägs, men där är det de grövre ledningarna hela vägen. Men komfortmässigt vore det ju en stor grej.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har irriterat mig på att det tar en stund att få fram varmvatten i duschen (som ligger längst från VVB/BVP). Jag mätte i morse, det är ca 30 sekunder och 3 liter (drygt). 15mm rör sista 2m, resten (gissar 6-8 meter, har inte mätt) är 22mm.

Snubblade över denna tråden och tyckte det var lite intressant. Frågan är vad det kostar i material och el att sätta en mini VVB vid duschen? Jag kopplar själv, går att sätta på toan i källaren som också ligger sist i kedjan och där röret till duschen passerar...

Varje morgon går det alltså åt 3l vatten innan värmen kommer. På ett år blir det ju ca 1000l vatten. Ekonomiskt antar jag att det inte lönar sig att sätta en VVB. Jag löser heller inte köket (och övervåningens toalett), som ligger halvvägs, men där är det de grövre ledningarna hela vägen. Men komfortmässigt vore det ju en stor grej.
1000 liter vatten kostar 15 kr.
Att värma 3 liter vatten från 10 till 50C kräver 0,14 kWh, dvs 51 kWh per år. Dvs en tjuga eller tre med BVP.
Varmvattenberedaren har en konstant energiförlust som garanterat är mer än 51 kWh/år, och den använder bara el.
En Nibette 5 kostar 3-4000 kr.
Investeringskalkylen ser inget vidare ut.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Som jämförelse så har ett VVC system betydligt större förluster än en VVB. VVC förlusterna kommer till en liten del byggnaden tillgodo.

Ett annat mycket mer energieffektivt alternativ är att installera en liten elektrisk genomströmningsbetedare. Dom funkar ganska bra och tar nästan ingen plats.
En svårighet kan vara att dra fram tillräckligt med effekt, jag anser att man behöver tvåfas matning, alltså 400V, gärna 16A men 10A går ochså bra för ett handfat.
 
C
martin43 martin43 skrev:
En Nibette 5 kostar 3-4000 kr.
Investeringskalkylen ser inget vidare ut.
Fan vad jag ångrar att jag inte köpte en sprillans Nibette jag hittade på Blocket för 500 spänn i somras. 😢

Men VVC är inte heller gratis, och man gör det väl i första hand för bekvämligheten att få snabbt varmvatten och i andra hand väljer man det mest ekonomiska alternativet?
 
C cpalm skrev:
Men VVC är inte heller gratis, och man gör det väl i första hand för bekvämligheten att få snabbt varmvatten och i andra hand väljer man det mest ekonomiska alternativet?
Ja, i första hand är det för mig en bekvämlighetsfråga. Men jag slösar säkert ett par liter varmvatten åxå, drar igång kranen (jag är först på morgonen att duscha) på full krydda på varmt när jag går på muggen. Oftast är det varmt när jag är klar och jag når kranen från toan. Men risken finns väl att mitt toabesök överskrider tiden för när varmvattnet kommer och det därmed slösas lite varmvatten också. Går det lite tid så blir det ju samma sak på kvällen när nån ska duscha. Eller man vill ha varmt i kökskranen (som ju inte löses enkelt med samma VVB).

Men, mycket riktigt. Det är främst en bekvämlighetsfråga. Skulle det efter installation gå jämnt ut kunde man ju säga att man betalade 3500 och en kvälls arbete för att få varmt vatten i duschen direkt, men om man även får en årlig driftskostnad för att hålla VVB varm så kanske det inte är värt det...
 
martin43 martin43 skrev:
Varmvattenberedaren har en konstant energiförlust som garanterat är mer än 51 kWh/år, och den använder bara el.
Den kommer ju också huset tillgodo, men visst, varje dusch kostar då att värma 3l vatten till 50 grader på direktverkande istället för bergvärme, så 3ggr priset. Det är sannolikt den stora kostnaden. Om man inte tror att "återuppvärmningen" av VVB sker med BVPs värme när den strömmar genom VVB?

Just nu har jag stängt av så jag inte värmer varmvatten när elen är som dyrast. Jag har svårt att sätta mig in i hur en VVB skulle påverka. Troligen skulle alla i famlijen kunna ta en kort dusch där VVB lyfter värmen till en acceptabel nivå, dock till en högre kostnad. Men ingen skulle kunna ostraffat ta "maratonduschar" gissar jag, för nibetten lär inte orka värma vatten i den takt att man kan köra turkisk ångbastu halvtimmesvis...

Den missämja som uppstod igår när jag för vintern slagit på min varmvatten-saver (då siste man ut riskerar få en kalldusch) kanske blir mindre, men i gengäld så värmer jag (om jag monterar en nibette) 5l vattten med direktverkande el varje gång nån duschar. Frågan är också, hur lång dusch får man på en 5l beredare innan det kryper nedåt?

Jag har även en funktion i min varmvattensaver att jag slår igång produktionen av varmvatten under en viss temp, jag tror jag satt den på 37 grader, oavsett elpriset. Så ingående till Nibetten blir lägst 37. Så kan den lyfta det litegranna... Kanske hittar jag en sweetspot så alla kan få en kort men behaglig dusch utan att värma hela beredaren i källaren på dyrtid....
 
MultiMan
martin43 martin43 skrev:
1000 liter vatten kostar 15 kr.
Att värma 3 liter vatten från 10 till 50C kräver 0,14 kWh, dvs 51 kWh per år. Dvs en tjuga eller tre med BVP.
Varmvattenberedaren har en konstant energiförlust som garanterat är mer än 51 kWh/år, och den använder bara el.
En Nibette 5 kostar 3-4000 kr.
Investeringskalkylen ser inget vidare ut.
Var får du dina vattenpriser från? Där jag bor kostar 1 m3 36,49kr och fortsätter ständigt uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.