För koppling av manövern kan du använda både typ Plejd eller ett vanligt kopplingsur med två kanaler det går bra hursom.

Nissens bör bli nöjd om du kör Plejd så finns ytterligare sätt att använda gudagåvan förutom hans brytning av matning till VP.
 
  • Gilla
  • Haha
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Jag tar tacksamt emot all vägledning här. Jag vet inte hur dessa spolcykler i två faser ska exekveras, kanske någon vet mer exakt hur timing ska ske mellan returspolningsfasen (via den där motorventilen jag visade), och den avslutande renspolningsfasen (förmodar detta sker genom att aktivera magnetventilen på baksidan som visats ovan i bild). Sker dessa i sekvens eller delvis överlappande, har ingen aning.

Ska göra ett försök om några dagar för att mäta upp de spänningar som urverket lägger ut på respektive motorenhet i de olika faserna, litet klurigt men går nog. Bäst vore som sagt om man hade info om hur processen normalt ska gå till.
 
På mitt järnfilter sker först backspolning under en valbar tid. Sedan är det en paus på någon timme. Därefter spolas det i framriktningen under en valbar tid. Under hela förloppet passerar vatten till huset inte genom filtret. Den avslutande spolningen är för att man inte skall få partiklar från backspolningen i kranen.

Går det inte att skruva isär, rengöra och smörja mekanismen?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Kanske man kan skruva isär tiduret men tidigare erfarenheter av elektromekaniska grejer är att man landar i en mardröm av fjädrar som hoppar ur till höger och vänster. Det är därför jag söker enklare ersättningar, detta gamla tidur har väl i alla fall 30 år på nacken och behöver gå i pension efter förtjänstfullt värv.
 
Du kan kolla lite på vad de färgade nockarna gör dvs de som bestämmer de två tiderna. Huvudventilen som motorn styr bör bara vända riktning på flödet och öppna bypass mot förbrukningen. Magnetventilen öppnar mot avlopp i båda stegen skulle jag tro och via en strypning så flödet är någorlunda kontrollerat.

Gå på det lite mer och öppna upp verket så du ser funktionerna sen bara att ersätta med kopplingsur eller puck om inget mer drivs mekaniskt via nedre delen med tiduret.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Mitt filter tror jag är från 1989. Det är ett annat fabrikat och ser annorlunda ut. Men det verkar vara samma typ. Jag får det till från den länkade filen att ditt filter också skall regenereras med kaliumpermanganat. På mitt filter är det fyra lägen på motorventilen som bestäms av två mikrobrytare på en kamskiva. Vid en slutning i uret vrider sig ventilmotorn tills nästa mikrobrytare växlar läge. Det skulle alltså gå att ge samma funktion med två växlande reläer som växlar med önskade intervall. Men det är ju inte säkert att din automatik fungerar på samma sätt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Min neanderthal-plan här är att koppla in två voltmetrar som visar vad tiduret styr ut för spänning på de två motorenheterna, och när, under en spolcykel. AC eller DC, vi får se.

När jag vet detta så kan jag replikera via tex Plejd med dubbla timerenheter. Det handlar om två motorenheter endast, en vridventil med kugghjul (långsam), och en magnetventil som slår av/på momentant. 24 V AC står det på anslutna transformatorn.

Jag kan absolut noll om hur dessa anläggningar fungerar men kanske kan jag läsa av och replikera vad det där gamla tiduret var tänkt att göra via litet modernare prylar.

Ett alternativ kan givetvis vara att försöka kontakta någon filterleverantör om en ersättningsenhet, ursprungliga firman som levererade detta (HOH Vattenteknik) tycks inte finnas längre men det kan finnas andra firmor med snarlika lösningar att kontakta.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Min neanderthal-plan här är att koppla in två voltmetrar som visar vad tiduret styr ut för spänning på de två motorenheterna, och när, under en spolcykel. AC eller DC, vi får se.

När jag vet detta så kan jag replikera via tex Plejd med dubbla timerenheter. Det handlar om två motorenheter endast, en vridventil med kugghjul (långsam), och en magnetventil som slår av/på momentant. 24 V AC står det på anslutna transformatorn.

Jag kan absolut noll om hur dessa anläggningar fungerar men kanske kan jag läsa av och replikera vad det där gamla tiduret var tänkt att göra via litet modernare prylar.

Ett alternativ kan givetvis vara att försöka kontakta någon filterleverantör om en ersättningsenhet, ursprungliga firman som levererade detta (HOH Vattenteknik) tycks inte finnas längre men det kan finnas andra firmor med snarlika lösningar att kontakta.
Hej @Harald Blåtumme,

Ser att vi har samma vattenfilter och följdaktligen samma problem men automatiken. Jag har skickat en förfrågan till BWT som Vattenteknik nu heter och väntar på svar.

Gick det att göra som du tänkt? Hur blev din lösning? Den motoriserade ventilen (regenerering) verkar öppna först och kör sin sekvens x minuter för att sedan stängas samtidigt som magnetspoleventilen (renspolningsventilen) öppnar och kör sin sekvens i Y antal minuter och slutligen stängs hela sekvensen.

Vill gärna ha en lösning som innefattar både manuell styrning vid filtret (falerar tekniken så kan kära lilla mor manuellt styra som idag) men även remote så jag kan kontrollera/styra.

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
 
Nej, det är fortfarande olöst. Men sekvensen är som du säger.

Min rörmokare har försökt hitta ett passande tidur men fann bara ett orimligt dyrt, tror det var 6.000 kr.

Om du hittar en lösning så posta gärna i tråden! Börjar bli trött på att manuellt vrida fram tiduret så att sekvensen sätter igång, detta görs dessutom alltför sällan som det är nu kanske 1 ggr varannan vecka. Har med andra ord inte tagit tag i det ännu... men "snart" :)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nej, det är fortfarande olöst. Men sekvensen är som du säger.

Min rörmokare har försökt hitta ett passande tidur men fann bara ett orimligt dyrt, tror det var 6.000 kr.

Om du hittar en lösning så posta gärna i tråden! Börjar bli trött på att manuellt vrida fram tiduret så att sekvensen sätter igång, detta görs dessutom alltför sällan som det är nu kanske 1 ggr varannan vecka. Har med andra ord inte tagit tag i det ännu... men "snart" :)
Hahaha vi får se vem som tar tag i ”ärendet” först. Jag avvaktar svar från BWT först så får jag se hur jag gör. Skall försöka uppdatera här vad det blir för lösning…om det blir något dyrt urverk eller hemmasnickrad lösning…

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
 
Är det någon av er som har ett schema på grejerna eller är bara en visuell observation.
 
J jonaserik skrev:
Är det någon av er som har ett schema på grejerna eller är bara en visuell observation.
Vad menar du med schema? Bild ovan är instruktioner för inställning av det mekaniska uret och dess kammar för tidsinställning av ventilernas öppnings/stängnings sekvens.

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
 
Bara hjärnkontoret som blev aktiverat. Då måste det till en beskrivning på händelsförloppet som ska vara, för att tänka ut något som kan ersätta urfuktionen. Kan bli en låda på utsidan med lite ledningar in i burken.
 
Det är ganska enkelt egentligen. Det som behövs är 2 reläer (möjligen 3 reläer) som fungerar sekventiellt. De skall vara justerbara tidsmässigt med fördröjning för det andra som gör att den kretsen sluts när den första är klar och öppnar. Båda driver varsin 24 volts likströmskrets som när den sluts skickar 24 volt till ventilen som då öppnar. Den 3e är ett 240V relä som driver en kaliumpermanganatpump som skall gå samtidigt som första kretsen sluts. Bra är om man kan starta sekvensen manuellt med ett knapptryck för säkerhets skull.

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
 
S Sandtman skrev:
Hahaha vi får se vem som tar tag i ”ärendet” först. Jag avvaktar svar från BWT först så får jag se hur jag gör. Skall försöka uppdatera här vad det blir för lösning…om det blir något dyrt urverk eller hemmasnickrad lösning…

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
@Harald Blåtumme,

Har ett par vanliga digitala timers liggandes så det blir nog dessa som får ersätta tillsammans med ett par justerbara fördröjningsrelä. Timers kanske 250 spänn 2 justerbara fördröjningsrelä 200 spänn. Sedan kan man ju istället för timers köra ett par smartplugs och vips så kan jag styra från varsomhelst, med en liten extrakostnad för pluggarna.

Med Vänlig Hälsning
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.