Cheesen Cheesen skrev:
[länk] är nog en bättre lösning för dig.
Jag vet inte om Tesla säljer sin Powerwall i Sverige, men det är i vilket fall som helst omöjligt att räkna hem någon lönsamhet på en sådan investering. Det enda lönsamma för batterier just nu är att sälja stödtjänster till Svenska Kraftnät, genom t.ex Checkwatt. Teslas Powerwall kan inte användas för det nu, och troligen aldrig.
 
  • Gilla
anis16
  • Laddar…
Jag fattar inte varför det alltid skall krisoptimeras i dessa sammanhang, om man har en elbil, och kan skicka elen åt båda håll, så är det väl bra att kunna använda det när det passar, och skita i det när det inte passar, om du har någon sur diesel, så kan du inte göra ett skit till och från... Elen är oftast dyrast vid middagstid, och har man lite kräm kvar i bilen, så är det kanske smidigt att använda det för att dra ner kostnaden lite. Det är klart att det alltid kommer att finnas någon lösning som är bättre än någon annan på en del av frågeställningen, men att kompromissa lite för att nyttja dom fördelarna som dyker upp nästan gratis är oftast dom billigaste, och smartaste....
 
"Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW"

Är detta en felskrivning eller...?
Vilken bil har en effekt på 3.6kW?
 
Mikael_L
Allaanvnamnupptagna Allaanvnamnupptagna skrev:
Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?
Nej det kommer inte funka då värmepumpen ansluts med trefas.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Frågan är om det finns några pengar att spara genom att låta bilen driva saker i huset? Det krävs lite investeringar för att kunna låta bilen driva huset. Frågan hur långt det räcker. Om vi antar att bilen har 80% kvar när man kopplar in bilen. Du måste ladda bilen på natten och det kostar pengar inte alls så mycket som på dagen. så frågan är när kommer besparingen?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Allaanvnamnupptagna Allaanvnamnupptagna skrev:
Hej!

Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.

Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.

Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.

Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?

Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.
Osannolikt girigt att planera el från förmånsbilen (laddas på jobbet?) för att driva bostadsvärmen.
Vad säger din arbetsgivare? Tycker arbetsgivaren det är ok är det bättre med ett rejält lönepåslag till dig. Ni minimerar då risken för framtida förmånsbeskattning.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det kommer inte funka då värmepumpen ansluts med trefas.
Luft-Luft brukar väl vara enfasare?

Det är faktiskt min BVP från Daikin med.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
"Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW"
Är detta en felskrivning eller...? Vilken bil har en effekt på 3.6kW?
Det är väl V2L-funktionen som är 3.6 kW, dvs bilen har ett "vägguttag" 230V/16A.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Luft-Luft brukar väl vara enfasare?
Det är faktiskt min BVP från Daikin med.
Men brukar dock inte vara på 9kW då.

Kräver 40A enfassäkring, ganska drygt att få till i de flesta svenska hem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men brukar dock inte vara på 9kW då.

Kräver 40A enfassäkring, ganska drygt att få till i de flesta svenska hem.
Fast normalt sett anger man väl värmepump i avgiven värme och inte elektrisk effekt 🤔
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Aha ...
Ja det ska jag erkänna att jag har dålig koll på.
SÅ om det är 9kW och COP4 så blir det alltså ca 2300W och 10A in ...?
 
"3.6kW" litet batteri kan ju inte vara nått att koppla in i huset, eller är det max uttag ur ett större batteri som tex. en Tesla på 100kWh?
 
@Mikael_L
Och jag får erkänna att jag missade delen om att de skulle installera en LVVP 🙃

Men ja, på en enfaspump blir det så (vet inte hur vanligt det är med enfaspumpar på LVVP-sidan, det är inte jättevanligt på BVP-sidan iaf)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
B Bernt Ö97 skrev:
Osannolikt girigt att planera el från förmånsbilen (laddas på jobbet?) för att driva bostadsvärmen.
Vad säger din arbetsgivare? Tycker arbetsgivaren det är ok är det bättre med ett rejält lönepåslag till dig. Ni minimerar då risken för framtida förmånsbeskattning.
Det står inget i ursprungligt inlägg om att ladda på jobbet eller så. Läser man även inlägg tre så talar ju TS om att han avser att ladda bilen billigt på natten och nyttja elen i bilen när elen är dyr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Allaanvnamnupptagna Allaanvnamnupptagna skrev:
Hej!

Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.

Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.

Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.

Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?

Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.
Bilen har begränsningar på hur mycket batteriet kan användas till annat.
Biltillverkaren lämnar garanti på bilbatteriet för "normal" användning.
Läs på om hur LITE ström du kan använda från din bil så blir du besviken.

Har haft samma tanke.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.