10 420 läst · 48 svar
10k läst
48 svar
Ansluta elbilen till värmepump, bra tanke?
Jag vet inte om Tesla säljer sin Powerwall i Sverige, men det är i vilket fall som helst omöjligt att räkna hem någon lönsamhet på en sådan investering. Det enda lönsamma för batterier just nu är att sälja stödtjänster till Svenska Kraftnät, genom t.ex Checkwatt. Teslas Powerwall kan inte användas för det nu, och troligen aldrig.Cheesen skrev:
Jag fattar inte varför det alltid skall krisoptimeras i dessa sammanhang, om man har en elbil, och kan skicka elen åt båda håll, så är det väl bra att kunna använda det när det passar, och skita i det när det inte passar, om du har någon sur diesel, så kan du inte göra ett skit till och från... Elen är oftast dyrast vid middagstid, och har man lite kräm kvar i bilen, så är det kanske smidigt att använda det för att dra ner kostnaden lite. Det är klart att det alltid kommer att finnas någon lösning som är bättre än någon annan på en del av frågeställningen, men att kompromissa lite för att nyttja dom fördelarna som dyker upp nästan gratis är oftast dom billigaste, och smartaste....
"Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW"
Är detta en felskrivning eller...?
Vilken bil har en effekt på 3.6kW?
Är detta en felskrivning eller...?
Vilken bil har en effekt på 3.6kW?
Nej det kommer inte funka då värmepumpen ansluts med trefas.Allaanvnamnupptagna skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Frågan är om det finns några pengar att spara genom att låta bilen driva saker i huset? Det krävs lite investeringar för att kunna låta bilen driva huset. Frågan hur långt det räcker. Om vi antar att bilen har 80% kvar när man kopplar in bilen. Du måste ladda bilen på natten och det kostar pengar inte alls så mycket som på dagen. så frågan är när kommer besparingen?
Osannolikt girigt att planera el från förmånsbilen (laddas på jobbet?) för att driva bostadsvärmen.Allaanvnamnupptagna skrev:Hej!
Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.
Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.
Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.
Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?
Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.
Vad säger din arbetsgivare? Tycker arbetsgivaren det är ok är det bättre med ett rejält lönepåslag till dig. Ni minimerar då risken för framtida förmånsbeskattning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 611 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 611 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 611 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 120 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 120 inlägg
Det står inget i ursprungligt inlägg om att ladda på jobbet eller så. Läser man även inlägg tre så talar ju TS om att han avser att ladda bilen billigt på natten och nyttja elen i bilen när elen är dyr.B Bernt Ö97 skrev:
Bilen har begränsningar på hur mycket batteriet kan användas till annat.Allaanvnamnupptagna skrev:Hej!
Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.
Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.
Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.
Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?
Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.
Biltillverkaren lämnar garanti på bilbatteriet för "normal" användning.
Läs på om hur LITE ström du kan använda från din bil så blir du besviken.
Har haft samma tanke.