JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Pepparkaksformar Ă€r ju supersmart! Kanske fĂ„r bli nĂ„gra sĂ„nna hĂ€r hemma med!😃
Det har vi gjort blev superbra. Vi har gjort bland annat sommarskuggan (ja, har barn 😁).
TÀnk pÄ att anvÀnda livsmedelsgodkÀnd plast bara.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Det har vi gjort blev superbra. Vi har gjort bland annat sommarskuggan (ja, har barn 😁).
TÀnk pÄ att anvÀnda livsmedelsgodkÀnd plast bara.
Vad roligt!😁 KĂ€nner du till nĂ„n plast som du vet Ă€r livsmedelsgodkĂ€nd? Fungerar det inte med vanlig PLA?
 
Vi har ingen 3D-printer sjÀlva, men nÀr locket till vÄr kaffekokare gick sönder 3D-printade en av Gustafs kompisar ett nytt Ät oss. Det passar helt perfekt och Àr mer robust Àn orginalet! Jag Àr vÀldigt glad för detta. :)

Espressomaskin pÄ köksbÀnk, svart och rostfritt stÄl, med vattenbehÄllare och kaffekanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tortillapress i gjutjÀrn pÄ ett köksbord med en kaffebryggare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart cirkulÀr droppstopp till kaffebryggare pÄ marmorbÀnk, med en Moccamaster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 16 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har ingen 3D-printer sjÀlva, men nÀr locket till vÄr kaffekokare gick sönder 3D-printade en av Gustafs kompisar ett nytt Ät oss. Det passar helt perfekt och Àr mer rubust Àn orginalet! Jag Àr vÀldigt glad för detta. :)

[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Roligt med effektiva hemmagjorda lösningar😃 Tack för inspiration!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Vad roligt!😁 KĂ€nner du till nĂ„n plast som du vet Ă€r livsmedelsgodkĂ€nd? Fungerar det inte med vanlig PLA?
Jo, men ocksÄ nej. PLA Àr Ätminstone inte giftigt, men det blir en massa porer i det man printar. Dvs massor med smÄ hÄl för bakterier att gro i. För just pepparkaksformar tror jag inte att det skulle vara nÄgot problem, men man ska tÀnka sig för vad det Àr man anvÀnder plasten till. Jag printade egna skopor till moccamastern, funkar utmÀrkt! Tvivlar pÄ att det skulle finnas chans för bakterier att gro dÀr, direkt.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
F
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Med tanke pĂ„ att bilen pĂ„ bilden klĂ„r en Porsche 911 med en Porsche 911 pĂ„ flaket skulle jag pĂ„stĂ„ att denna Ă€r mer "bil" Ă€n de flesta😆🙃
Nu gör den ju inte det och en 911 fÄr inte plats pÄ det ynkliga flaket heller. Faktum Àr att det gÄr inte ens in en 1040 gokart pÄ flaket.
 
F fsn skrev:
Nu gör den ju inte det och en 911 fÄr inte plats pÄ det ynkliga flaket heller. Faktum Àr att det gÄr inte ens in en 1040 gokart pÄ flaket.
 
  • Gilla
ErsMajonnÀsSr och 1 till
  • Laddar…
F
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
[media]
I min vÀrld svÀnger bilar. Det Àr rÀtt trist med en klump man inte ens för köra i vissa filer. Tyskarna har börjat bli petiga och drar in rÀtt mycket pengar pÄ för breda bilar i för smala filer. Nej, den klumpen har inte existensberÀttigande.
 
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Kanon ju! HÀrligt nÀr man kan lösa smÄ problem pÄ egen hand. Vilket cad program anvÀnder du dig av?
FreeCAD
 
F fsn skrev:
I min vÀrld svÀnger bilar. Det Àr rÀtt trist med en klump man inte ens för köra i vissa filer. Tyskarna har börjat bli petiga och drar in rÀtt mycket pengar pÄ för breda bilar i för smala filer. Nej, den klumpen har inte existensberÀttigande.
Tror inte du Àr pÄlÀst om mÄtten pÄ bilen? inte större Àn dagens nuvarande pickups. Dessutom svÀnger den Àven med bakaxeln för en minskad svÀngradie om det var det du syftade pÄ. Sen finns det mÄnga andra punkter att ta upp - vilket troligtvis kommer stÄ i vÀgen för godkÀnnande i EU men storlek kommer nog inte vara en av dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har en Prusa Mini som Àr vÀldigt trevlig och driftsÀker. Skriver mest i PLA, vilken ger bÀsta finishen, men Àven i PETG för mer krÀvande applikationer som temperatur, UV-bestÀndighet och kemisk bestÀndighet.

HÀr ett lamphus till Husqvarna 281 Ärsmodell 1953. Med lite fÀlgspray i silver sÄ blir det riktigt bra:
Svart klÀttringsutrustning, belay device, pÄ trÀyta. MÀrkt "Black Diamond". TvÄ hÄl, sÀkerhetsutrustning för rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HÄllaren till duschhandtaget gick sönder och skrev ut ett i PLA. Har hÄllit i ett Är nu. BÀst Àr att gjuta in/göra plats för riktiga muttrar och skruvar dÄ de i 3D-plast inte Àr speciellt hÄllbara.
Duschhuvud i hÄllare mot kakelvÀgg i badrum, silverfÀrgad duschkabin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En adapter mellan min kap/gersÄg (DeWalt) och grovdammsugaren:
Svart verktyg med flera skÄr, troligen en mekanisk del, pÄ blank metalloyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högtalaren i gymmet fick 3D-utskrivna fötter:
Svart subwoofer pÄ fjÀdrande fötter i ett hörn, bredvid vit vÀgg, trÀarbete ovanför, kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Kul trÄd (bortsett frÄn dryga konversationer som inte har med trÄden att göra... skÀrpning...)
Anyways, bjussar pÄ nÄgra bilder pÄ grejer jag har skapat pÄ senaste.
SvÀrfar ville ha en upplyst siffra att sÀtta pÄ fasaden:
Ett grÄtt matt golv med skumgummi bokstav, röda kablar, en skateboardhörn och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upplyst bokstav "G" under konstruktion pÄ ett arbetsbord med verktyg och elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siffra nio som nattlampa pÄ trÀgolv, med glödande kontur och skugga, kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritat i fusion 360, utskrivet pĂ„ min Prusa i3 mk3s i svart PETG. Limmade en 12V lysdiodsslinga pĂ„ baksidan som jag sedan tĂ€ckte med silikon. ÅterstĂ„r att se hur bra den klarar UV-ljuset...


En plugg som konverterar frÄn 16mm slang till 50mm avlopp. Slangen kommer frÄn luftavfuktaren. DÀr sitter tvÄ o-ringar som tÀtar mellan slangen och pluggen.
VVS-installationer och krukor i en opolerad, kÀllarlik miljö. Rör isolerade med gul och grÄ skumisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utskrivet i PETG, ritat i Free CAD

Vann en KÀrcher WD6 hÀr pÄ bygga hus förra Äret. Ville kunna ansluta min gamla slang till den nya dammsugare, sÄ skrev ut en "kontakt" som har samma form som KÀrchers egna. Min till vÀnster, original till höger:
TvÄ svarta plastÀndar av nÄgot rör eller ledning hÄlls upp mot en trÀbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritat i Fusion 360, utskrivet i röd och svart PETG. BestÄr av flera delar som hÄlls tillsammans med "print in place" gÀngor sÄ att man enkelt kan skruva ihop eller isÀr.

Blev utmanad att tillverka en betongsugga i miniatyr. Sagt och gjort, skrev ut en form bestÄende av ett par delar:
Betongblock formade i olika mönster ligger pÄ en arbetsbÀnk med verktyg och arbetsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett betongblock med urtagning, belÀget pÄ ett kaklat golv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritat i Fusion 360, utskrivet i PETG.

Och till sist, en jigg för att kunna slipa hyvelstÄl:
En hemmagjord slipkloss med rött fÀste, skruvar, trÀbitar och slipplÄt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Free CAD, Röd PETG.

Har haft 3d-skrivare de senaste 10+ Ären, sÄ finns gott om grejer hÀr hemma, detta var vad jag kunde hitta bild pÄ lite snabbt :)

AngÄende förvaring kan jag rekommendera detta klipp frÄn Adam Savage,
. D.v.s. en bĂ€nk dĂ€r skrivaren stĂ„r, med förvaring för filament i skĂ„pet under. HĂ„ller just nu pĂ„ att tillverka tvĂ„ exemplar inspirerade av detta. Ett till mig och ett till min far. Återkommer med hur det gĂ„r nĂ€r jag vĂ€l Ă€r klar :)
 
  • Gilla
  • Älska
Garderobssnickarn och 16 till
  • Laddar…
P
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack för tips, vet inte riktigt hur jag ska förvara de pÄ annat vis. LufttÀtt?
PÄsarna rullarna lÄg i, och pÄsen med torkmedel brevid rullen blir bra i de flesta fallen.
Vissa typer krÀver aktiv torkning, typ ugnen i köket pÄ 60-80 °C i mÄnga timmar, beroende pÄ material innan anvÀndning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tror inte du Àr pÄlÀst om mÄtten pÄ bilen? inte större Àn dagens nuvarande pickups. Dessutom svÀnger den Àven med bakaxeln för en minskad svÀngradie om det var det du syftade pÄ. Sen finns det mÄnga andra punkter att ta upp - vilket troligtvis kommer stÄ i vÀgen för godkÀnnande i EU men storlek kommer nog inte vara en av dem.
Jag har aldrig sagt att jag tycker andra helt groteska pickisar har existensberÀttigande heller, eller hur? Och nej, jag syftade inte pÄ svÀngradien utan just pÄ det faktum att köra rakt fram i ett par hundra meter ned en elbil behöver inte göras, det Àr bara att lÀsa databladet. Riktiga bilar svÀnger, dÄ kan man ju se vilken av bilarna som ör snabbast nÀr det svÀnger.

Missfostret Àr 5,7m lÄngt, 2,4m bred och vÀger 3 ton. Ytterst fÄ kunder som kör runt i den kommer att ha behov av det den kan göra. Den har inte nÄt existensberÀttigande.

https://carup.se/euro-ncap-slar-lar...5YhTXv6K9v85vxJ3RfAhwlINJ3fIUYE1Y5Xvj8beQgdF0
 
Redigerat:
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Cruzze Cruzze skrev:
Har en Prusa Mini som Àr vÀldigt trevlig och driftsÀker. Skriver mest i PLA, vilken ger bÀsta finishen, men Àven i PETG för mer krÀvande applikationer som temperatur, UV-bestÀndighet och kemisk bestÀndighet.

HÀr ett lamphus till Husqvarna 281 Ärsmodell 1953. Med lite fÀlgspray i silver sÄ blir det riktigt bra:
[bild]
HÄllaren till duschhandtaget gick sönder och skrev ut ett i PLA. Har hÄllit i ett Är nu. BÀst Àr att gjuta in/göra plats för riktiga muttrar och skruvar dÄ de i 3D-plast inte Àr speciellt hÄllbara.
[bild]
En adapter mellan min kap/gersÄg (DeWalt) och grovdammsugaren:
[bild]
Högtalaren i gymmet fick 3D-utskrivna fötter:
[bild]
Har du provat att skriva i ASA? Skall visst vara fina ytor och mer funktionellt Àn PLA.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.