P
pacman42 pacman42 skrev:
Då kräver en nedsäkring arbete av elektrikern (som du ju ändå har på plats för att montera uttaget).
Japp, men frågan är ju om han ens vill göra det eller om det är emot nån regel eller så
 
D
P Patmark skrev:
Hej!

Jag har en köksö med induktionshäll. Dit finns tre faser 2,5 mm framdragna genom golvet till en perilex. Spisen använder två av dem.

Dock saknas uttag för vispar och annat vilket är riktigt opraktiskt. Så nu undrar jag om elektrikern kan ta den oanvända fasen och säkra ner den från 16A till 10A i proppskåpet och sätta ett eller flera vanliga vägguttag i köksön åt mig?

Den kommer fortfarande att vara 2,5 mm och ligga i samma rör som övriga. Att dra om någon ledning eller dra fram något nytt via golvet bedömer jag som omöjligt eller inte värt risken om det tar stopp vid omdragning. Om man rycker lite i kablarna rör dom sig inte det minsta.

Så det här ser jag som enda möjligheten, annars är det att ha något hängande elände från taket vilket vore riktigt trist.
Men en fråga bara: hällen använder två av tre faser under de tre säkringarna. Har du ingen ugn? Och om du har en ugn, är du säker på att den inte använder den tredje fasen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Japp, men frågan är ju om han ens vill göra det eller om det är emot nån regel eller så
Nej, det är det inte. Lasterna är ju enfas, då skall säkringarna vara enfas också.
 
Om spisen ansluts i perliexuttaget så blir det en trefasgrupp som ska vara skyddad av en trepolig säkring.
Det kan man möjligen komma ifrån om man tar bort uttaget och ansluter spisen fast på två av faserna (med en tvåpolig säkring) och använder den tredje (med en enpolig säkring) till uttagen.

Men, som sagt var finns det ingen anledning att säkra ner över huvud taget, så den ombyggnad som behövs i så fall är helt omotiverad.
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om spisen ansluts i perliexuttaget så blir det en trefasgrupp som ska vara skyddad av en trepolig säkring.
Det kan man möjligen komma ifrån om man tar bort uttaget och ansluter spisen fast på två av faserna (med en tvåpolig säkring) och använder den tredje (med en enpolig säkring) till uttagen.

Men, som sagt var finns det ingen anledning att säkra ner över huvud taget, så den ombyggnad som behövs i så fall är helt omotiverad.
Det finns dessutom "tvåfassäkringar" också.

Edit: För @Daniel 109 skulle så förtydligar jag att det inte är ett tvåfassystem vi pratar om utan att det är säkringar för två faser.
 
  • Haha
  • Gilla
Hegge_ och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns dessutom tvåfassäkringar också.
Jag skrev väl det? Men, som sagt var, om perilexuttaget sitter kvar så ska det vara fullkopplat och då blir det per automatik en trepolig säkring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Jag skrev väl det? Men, som sagt var, om perilexuttaget sitter kvar så ska det vara fullkopplat och då blir det per automatik en trepolig säkring.
Vill inte glida offtopic men jag har för mig att det bör (inte måste) vara trepolig säkring här. Annars skulle diazedcentraler inte få finnas. Däremot måste man kunna bryta alla tre vid elarbete, t ex mha en fyrpolig JFB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skrev väl det? Men, som sagt var, om perilexuttaget sitter kvar så ska det vara fullkopplat och då blir det per automatik en trepolig säkring.
Sorry, måste ha läst slarvigt. Ursäkta mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Vill inte glida offtopic men jag har för mig att det bör (inte måste) vara trepolig säkring här. Annars skulle diazedcentraler inte få finnas. Däremot måste man kunna bryta alla tre vid elarbete, t ex mha en fyrpolig JFB.
Ja, det är en stark rekommendation snarare än ett absolut krav. Men har man en modern central med dvärgbrytare finns det ingen anledning att inte ha en säkring som bryter alla faser.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Jag har mest sett avrådanden från både att ha uttag i bostäder med 16A och att ha mindre än 16A i 2,5mm. Därav frågan.
Ja det där har diskuterats livligt. Man förväntar sig i Sverige att schukouttag är avsäkrade med 10 A. Att säkra upp till 16 A innebär ju i ditt fall att du inte tänker belasta med 16 A, och dessutom inte med en o samma förbrukare. Långvarig och hög belastning av schuko har en liten risk att gå varm. Men det finns många ugnar som är anslutna i schukouttag och rapporterna om problem är förhållandevis försvinnande liten.

Vad gäller apparaterna som elvispar och annat "smått" så har de alla ett outtalat krav på en maximal försäkring, såsom med all elmateriel. Om apparaten har en stickpropp (Euro eller schuko) så är den gränsen minst 16 A. Således inga problem att plugga in elvispen i ett uttag avsäkrat med 16 A.

Säkringens huvudsakliga syfte är att ge personskydd, och är nuvarande ledning rätt dimensionerad så ska det också vara på plats om man monterar schukouttag. Detta med normala apparater med normal sladdlängd.

Till sist, så här gör man inte. Man nallar inte ström från spisledningen. Det är en nödlösning. Bara för att få det sagt.
 
  • Gilla
Müssli och 8 till
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Men en fråga bara: hällen använder två av tre faser under de tre säkringarna. Har du ingen ugn? Och om du har en ugn, är du säker på att den inte använder den tredje fasen?
Ugnen sitter inte i köksön utan på en annan plats med ett annat gäng säkringar (annan grupp? osäker på vad det betyder). Däremot stämmer det om man kollar på färgerna att den sitter på L3 medan spisen ska sitta på L1 och L2.
 
  • Gilla
David Kuling och 2 till
  • Laddar…
D
P Patmark skrev:
Ugnen sitter inte i köksön utan på en annan plats med ett annat gäng säkringar (annan grupp? osäker på vad det betyder). Däremot stämmer det om man kollar på färgerna att den sitter på L3 medan spisen ska sitta på L1 och L2.
Dvs om du bryter de tre säkringarna som skyddar perilexuttaget så fungerar fortfarande ugnen? I så fall har du verkligen en oanvänd fas över.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Vill inte glida offtopic men jag har för mig att det bör (inte måste) vara trepolig säkring här. Annars skulle diazedcentraler inte få finnas. Däremot måste man kunna bryta alla tre vid elarbete, t ex mha en fyrpolig JFB.
Det låter väldigt rimligt med trepolig säkring. Men det är det inte, det sitter tre enkla 16A. Så om en ändring görs kanske det är idé att byta till en "äkta" tvåpolig till spisen och en enkel till vägguttagen.

Fyrpolig jfb ser det ut att vara, den har även nollan kopplad. Kan inte se jorden, vill inte titta så noga bakom... Men den löser ut när den ska så det är nog all good.
 
P
D datja skrev:
Dvs om du bryter de tre säkringarna som skyddar perilexuttaget så fungerar fortfarande ugnen? I så fall har du verkligen en oanvänd fas över.
Exakt så ja
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det där har diskuterats livligt. Man förväntar sig i Sverige att schukouttag är avsäkrade med 10 A. Att säkra upp till 16 A innebär ju i ditt fall att du inte tänker belasta med 16 A, och dessutom inte med en o samma förbrukare. Långvarig och hög belastning av schuko har en liten risk att gå varm. Men det finns många ugnar som är anslutna i schukouttag och rapporterna om problem är förhållandevis försvinnande liten.

Vad gäller apparaterna som elvispar och annat "smått" så har de alla ett outtalat krav på en maximal försäkring, såsom med all elmateriel. Om apparaten har en stickpropp (Euro eller schuko) så är den gränsen minst 16 A. Således inga problem att plugga in elvispen i ett uttag avsäkrat med 16 A.

Säkringens huvudsakliga syfte är att ge personskydd, och är nuvarande ledning rätt dimensionerad så ska det också vara på plats om man monterar schukouttag. Detta med normala apparater med normal sladdlängd.

Till sist, så här gör man inte. Man nallar inte ström från spisledningen. Det är en nödlösning. Bara för att få det sagt.
Men då blir man ju nyfiken vilket av alternativen som är att föredra.

1. Att köra 16A och nalla på som det är
eller
2. Att separera faserna så att L1 och L2 är 16A medan L3 är 10A eller 13A i samma rör och 2,5 mm, och skippa perilexen till förmån för fast anslutning så att det inte kan bli några vridningar av misstag?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.