Hade en Gustavsberg 315 förut och nu nån nyare Gustavsberg. Nån standard modell från bauhaus. Har aldrig någonsin fått nå stopp i dem. Vi har sex ungar........Har nyttjat en fasligt massa andra toalett hos andra och har aldrig lyckats faktiskt så det kanske inte är nå toalettproblem utan nå annat?
Är det liksom så vanligt?
 
S Stefan1972 skrev:
Hade en Gustavsberg 315 förut och nu nån nyare Gustavsberg. Nån standard modell från bauhaus. Har aldrig någonsin fått nå stopp i dem. Vi har sex ungar........Har nyttjat en fasligt massa andra toalett hos andra och har aldrig lyckats faktiskt så det kanske inte är nå toalettproblem utan nå annat?
Är det liksom så vanligt?
Vet bara att vi bott i kåken i 16 år och aldrig haft ett enda stopp förrän vi bytte toaletter. Har bytt stos/anslutning mot avloppet så får vi se om det blir någon skillnad.
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag rekommenderar att alltid ha en hink på toan så man slipper springa ut för att hämta en. Du får börja med hett vatten hårt uppifrån. Den där pinnen får jag mardrömmar av att bara tänka på igen.
Jag rekommenderar inte för hett vatten bara, vår gamla sprack av det vid rengöring av stolen och den var dessutom av den gamla sorten där det sällan blev stopp, den nya Gustavsberg är fin att se på men vi har haft en hel del stopp vi med så vi kör mellanspolning vid besök nr 2
 
J jenfor skrev:
Vet bara att vi bott i kåken i 16 år och aldrig haft ett enda stopp förrän vi bytte toaletter. Har bytt stos/anslutning mot avloppet så får vi se om det blir någon skillnad.
Efter byte till en rak avloppsanslutning istället för den excentriska som satt där som standard har problemet försvunnit nästan helt. Nu kan kanske inte alla byta ut en excenter som ju ofta sitter där av en anledning men i vårt hus verkar den ha satts dit för säkerhets skull och en rak funkade lika bra.
 
Hallå folket. Nu är det dax för mig att dra liv i denna tråd. Någon kanske har uppdatering på hur det gått för er med era toaletter såhär efter något år, eller om någon ny sitter på vettig info :D

Det är så att när en viss person i hushållet går och gör nummer 2 så blir det stopp 8/10 gånger.
Händer bara här hemma, aldrig någon annanstans.
Har uppmanat till s.k ''mellanspolningar'', tillskott för att göra poopet lite mjukare m.m men det har bestämts att det minsann är toalettstolen det är fel på och i helgen ska det inhandlas en ny!! 🙄

Andra kan som sagt gå och poopa utan stopp eller ens ''halvstopp'', personen i fråga använder inte massa extra papper. (tro mig, vi har haft rediga disskutioner om detta ämne i 2-3 år nu)

Toastolen är ca 10-15 år gammal så jag vet inte om den tillhör dom super snålspolande som finns IDAG som skapar problem. Jag tycker själv att det är helt sjukt hur personen i fråga kan skita stopp i toaletten hemma iprincip varje gång medans ingen annan gör det.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Timelloffer Timelloffer skrev:
Kan varmt rekommendera den Svedbergs som Pelotard testat fram med hjälp av knytnäven. Köpte en sådan efter att ha läst det inlägget. Haft den i en månad nu och inte skitit fast en enda gång.
Är du fortfarande nöjd? Det är min tur att köpa ny stol nu men måste hitta någon vettig som man inte skiter stopp i.
 
Q Qorran skrev:
Är du fortfarande nöjd? Det är min tur att köpa ny stol nu men måste hitta någon vettig som man inte skiter stopp i.
Ja, angående frånvaron av stopp är jag supernöjd. Enda smolket i bägaren är sitsen som följde med. Expanderfästena i de 2 hålen i porslinet är svårt att få riktigt fast, så helt plötsligt halkar ringen av kanten och man får plötsligt kontakt mellan ändalykten och det kalla porslinet. Men döm inte ut stolen för det, beror säkert på vilken sits just din leverantör väljer att skicka med.
 
Timelloffer Timelloffer skrev:
Ja, angående frånvaron av stopp är jag supernöjd. Enda smolket i bägaren är sitsen som följde med. Expanderfästena i de 2 hålen i porslinet är svårt att få riktigt fast, så helt plötsligt halkar ringen av kanten och man får plötsligt kontakt mellan ändalykten och det kalla porslinet. Men döm inte ut stolen för det, beror säkert på vilken sits just din leverantör väljer att skicka med.
Hahahahahahahha Ändalyckten xD jag älskar dig!! hahahah
Men förstår situationen, först sitter man där och njuter men så helt plötsligt tror man hela stolen ger vika och man ser hela livet flygs förbi, men det va bara sitsen som flyttade sig 1cm.

Då va det denna stol du menar va? https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...e-toalett/toalettstol-svedbergs-9085/p-203261
 
R
Q Qorran skrev:
Hallå folket. Nu är det dax för mig att dra liv i denna tråd. Någon kanske har uppdatering på hur det gått för er med era toaletter såhär efter något år, eller om någon ny sitter på vettig info :D

Det är så att när en viss person i hushållet går och gör nummer 2 så blir det stopp 8/10 gånger.
Händer bara här hemma, aldrig någon annanstans.
Har uppmanat till s.k ''mellanspolningar'', tillskott för att göra poopet lite mjukare m.m men det har bestämts att det minsann är toalettstolen det är fel på och i helgen ska det inhandlas en ny!! [bild]

Andra kan som sagt gå och poopa utan stopp eller ens ''halvstopp'', personen i fråga använder inte massa extra papper. (tro mig, vi har haft rediga disskutioner om detta ämne i 2-3 år nu)

Toastolen är ca 10-15 år gammal så jag vet inte om den tillhör dom super snålspolande som finns IDAG som skapar problem. Jag tycker själv att det är helt sjukt hur personen i fråga kan skita stopp i toaletten hemma iprincip varje gång medans ingen annan gör det.
Det finns bars ett svar det är påntok för mycket papper åt gången..
Du kan inte bajsa stopp i en fungerande wc utan papper, det ör pappersmängden som utlöser stoppet…
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det finns bars ett svar det är påntok för mycket papper åt gången..
Du kan inte bajsa stopp i en fungerande wc stol utan det är pappersmängden.
Där håller jag inte riktigt med. Helt utan papper, så är det nog svårt. Men vissa väldigt snålspolade toaletter, där inte avluftning, samt fall och krökar på avloppet är perfekt. Så behövs går det inte alltid med mindre normal mängd papper ens. Beroende på mage/matsmältning/medicinering etc kan det skilja enormt mycket från person till person.

Ett tips tips till TS kan vara att se om det går att skruva på armen till flottören. På så vis kan man justera mängden vatten som spolas varje gång.
 
R
A AG A skrev:
Där håller jag inte riktigt med. Helt utan papper, så är det nog svårt. Men vissa väldigt snålspolade toaletter, där inte avluftning, samt fall och krökar på avloppet är perfekt. Så behövs går det inte alltid med mindre normal mängd papper ens. Beroende på mage/matsmältning/medicinering etc kan det skilja enormt mycket från person till person.

Ett tips tips till TS kan vara att se om det går att skruva på armen till flottören. På så vis kan man justera mängden vatten som spolas varje gång.
Nu svarade jag en viss person i inlägg #20 som säger att 8 av 10 gånger blir det stopp när en viss person går på toa men inte när dom andra i familjen gör…

Utan det är pappersmängden som utlöser stoppet vad skulle det annars vara?

Edit: hade skrivit fel i slutet.
 
Q Qorran skrev:
Hahahahahahahha Ändalyckten xD jag älskar dig!! hahahah
Men förstår situationen, först sitter man där och njuter men så helt plötsligt tror man hela stolen ger vika och man ser hela livet flygs förbi, men det va bara sitsen som flyttade sig 1cm.

Då va det denna stol du menar va? [länk]
Yes. Svedbergs 9085. Vi har den installerad i källaren, vi har blåst ut hela bostadsdelen och renoverat. Men den kommer bli bara min toa snart då frugan beställt en trendig toa för frökenfisar till nya badrummet. Jag tänker inte ens testa den nya om den funkar. Äldsta sonen som är byggare tittade ner i den och sedan bara asgarvade. Undrar vad dom äter som ritar/designar moderna toalettstolar?
 
Den här tråden får mig bara att tänka på den här klassiska scenen.
 
  • Haha
  • Gilla
Diskmaskin74 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
R Rejäl skrev:
Det finns bars ett svar det är påntok för mycket papper åt gången..
Du kan inte bajsa stopp i en fungerande wc utan papper, det ör pappersmängden som utlöser stoppet…
Jag har bajsat stopp i många nyare, trånga toalettstolar, helt utan papper. Händer i princip varje gång jag tvingas använda den typen av toaletter. Även min gamla Gustafsberg från 1977 spolar jag alltid först en gång, innan man börjar torka med papper, och en sista gång efter det, annars har även den ibland fyllt fekalier ända upp till kanten, innan det flyger iväg. Igen, hel utan papper.

Helt normal man som äter fiberrik kost som ger stor volym på det som kommer ut.

Edit: Hur mycket särskilt tjocktarmen rymmer är till stor del ärftligt också. På min mammas sidan minns jag särskilt en berättelse från en släkting som skulle göra en tarmröntgen med kontrastvätska som skulle fyllas på bakvägen. När de fyllt på 3 L och det fortfarande inte var full så tillkallades extra personal för konsultation, men det tog till slut stopp någonstans vid 3,2 L. Om du själv försöker föreställa dig en ordentlig tömning med över 3 L bajs ner i stolen på en ny toalett med smal krök, så kanske du lättare förstår problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
snickar och 1 till
  • Laddar…
R
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har bajsat stopp i många nyare, trånga toalettstolar, helt utan papper. Händer i princip varje gång jag tvingas använda den typen av toaletter. Även min gamla Gustafsberg från 1977 spolar jag alltid först en gång, innan man börjar torka med papper, och en sista gång efter det, annars har även den ibland fyllt fekalier ända upp till kanten, innan det flyger iväg. Igen, hel utan papper.
Men då skulle jag säga att du har något fel i din wc-stol eller i avloppet…
Men om man är fyra i en familj och det alltid blir stopp när en o samma person skiter och inte när dom andra tre gör, hur förklarar du det?
Sedan finns det mängder med felaktiga monteringar och stopp i ledningar, men om vi bortser ifrån fel…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.