H heimlaga skrev:
Minskad konsumtion och minskad låntagning är ofrånkomligt och nödvändigt i nuvarande världsläge. Fast Styrman Janssons metod att knuffa ned arbetarklassen i hopplös fattigdom och öka utslagningen i samhället medan de rika konsummerar än mer än förr är inget bra sätt att göra det på.
Hej Kamrat!

Släpp halmgubben.
Det är inte min andemening.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Las borde också läggas ned. Ger tröghet på arbetsmarknaden
Den bör i det minsta omarbetas.
D djac skrev:
Släpp det där med frivilligheten, ni som hängt upp er på det tolkar det alldeles felaktigt, modellen är frivillig men på individnivå kan kollektivet, som ni ser nu, vidta mått och steg mot de som inte tecknar kollektivavtal.

Det är mycket som tekniskt sett är frivilligt i livet men i verkligheten inte är det,.
Det är godtycklig frivillighet som är problemet här, iallafall för mig. Vissa företag får ostört bedriva sin verksamhet utan avtal, medans vissa blir påhoppade av facket. Vilka som blir påtvingade avtal verkar helt godtyckligt. Tesla blir blockerade, Spotify får bara skäll och Google bryr sig ingen om. Var är rättvisan och logiken i det?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nu jävlar tar jag fram popcornen!
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
J Jontha skrev:
Lite som att vägra ha trafikförsäkring. -Inget jag behöver, jag kör så bra ändå.
Sen kan man strunta i ansvaret om det går åt helsicke.

Nej, är man i Sverige med alla de fördelar som våra skattepengar har givit företagarna så ska man följa de avtal vi har. Det är ingen som tvingar Tesla att vara i Sverige. Det finns säkert fullt med andra länder i t.ex. Afrika där han kan verka. Detta land är ett premiumland och du förväntas betala för att få nyttja utbildad arbetskraft, billig el, vårt otroliga varumärke Made in Sweden osv. Vad är det som är så svårt att förstå? Just nu tycker jag bara Musk är otroligt oförskämd. Ungefär som att skrika inne på Grand Hotell att man inte tänker betala några 500kr för en jävla frukost och att det borde vara frivilligt!
Det är lag på att ha trafikförsäkring, så det är en helt irrelevant jämförelse.
 
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Lite som att vägra ha trafikförsäkring. -Inget jag behöver, jag kör så bra ändå.
Sen kan man strunta i ansvaret om det går åt helsicke.

Nej, är man i Sverige med alla de fördelar som våra skattepengar har givit företagarna så ska man följa de avtal vi har. Det är ingen som tvingar Tesla att vara i Sverige. Det finns säkert fullt med andra länder i t.ex. Afrika där han kan verka. Detta land är ett premiumland och du förväntas betala för att få nyttja utbildad arbetskraft, billig el, vårt otroliga varumärke Made in Sweden osv. Vad är det som är så svårt att förstå? Just nu tycker jag bara Musk är otroligt oförskämd. Ungefär som att skrika inne på Grand Hotell att man inte tänker betala några 500kr för en jävla frukost och att det borde vara frivilligt!
Trafikförsäkringen är inte frivillig, trafikskadelagen (1975:1410)

Dina exempel är inte bra. Om du bor på Grand och inte vill betala för frukosten så har du per definition begått avtalsbrott eftersom du bokar en plats till det presenterade priset.

Det som dock är frivilligt kan du klaga över och säga upp (Netflixkonto, medlemskap i någon förening etc).

Självklart ska Tesla hålla sig inom lagens gränser men jag hävdar fortfarande att det som är frivilligt är just frivilligt.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Släpp det där med frivilligheten, ni som hängt upp er på det tolkar det alldeles felaktigt, modellen är frivillig men på individnivå kan kollektivet, som ni ser nu, vidta mått och steg mot de som inte tecknar kollektivavtal.

Det är mycket som tekniskt sett är frivilligt i livet men i verkligheten inte är det,.
Kan du ge lite exempel på vad som är "tekniskt sett frivilligt i livet men i verkligheten inte det"?

Jag undrar på riktigt, handlar inte om att jävlas
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är godtycklig frivillighet som är problemet här, iallafall för mig. Vissa företag får ostört bedriva sin verksamhet utan avtal, medans vissa blir påhoppade av facket. Vilka som blir påtvingade avtal verkar helt godtyckligt. Tesla blir blockerade, Spotify får bara skäll och Google bryr sig ingen om. Var är rättvisan och logiken i det?
Det är väl i sådana fall en bra lektion i "livet", det är inte rättvist, hade en bra lärare i skolan som gav oss en lektion i detta när det fanns misstag i provrättningen, -så är livet, inte rättvist, sa han och gick vidare.

Hade en bra fotbollstränare som predikade samma sak, gav oss ett jävla övertag, istället för att lägga energi och sekunder på frustration över domslut så la vi de sekunderna på att planera nästa drag, vann många matcher på det.

Facken har inte oändliga resurser, precis som skatteverket tex, och någon kommer de ta konflikt med, nu blev det Tesla, kanske inte rättvist men nu är det så och nästa gång blir det någon annan.
 
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är godtycklig frivillighet som är problemet här, iallafall för mig. Vissa företag får ostört bedriva sin verksamhet utan avtal, medans vissa blir påhoppade av facket. Vilka som blir påtvingade avtal verkar helt godtyckligt. Tesla blir blockerade, Spotify får bara skäll och Google bryr sig ingen om. Var är rättvisan och logiken i det?
Här håller jag med dig, rättvisan har inte nått ut…
kan du och Jonathan79 hjälpa till med att få dessa med i vårat system så blir vi evigt tacksamma…

// vi som inte duger till något.
 
M
J Jontha skrev:
Lite som att vägra ha trafikförsäkring. -Inget jag behöver, jag kör så bra ändå.
Sen kan man strunta i ansvaret om det går åt helsicke.
Trafikförsäkring liksom skatt och godkänd besiktning är helt frivilligt bara att hyra ett vrak av en bilmålvakt för några hundra i månaden och sedan köra runt.

Välkommen till det nya Sverige!
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ungefär som att skrika inne på Grand Hotell att man inte tänker betala några 500kr för en jävla frukost och att det borde vara frivilligt!
Men just nu betalar ju "Musk" mer än 500 kr för sin frukost. Problemet är ju den dagen man inte vill ha frukost längre, eftersom den kanske sjangserat och inte längre är värd några 500 kronor. Då är det ju tråkigt att det finns avtal som tvingar en att fortsätta betala 500 kr för något som varken är gott eller särskilt dugligt som föda.

Musk skulle ju annars kunna betala 30 kr för en skål bajs istället. Men gör han det? Nej, han vill inte ha bajs utan gröt, och då gör _marknaden_, inte avtal, att gröt kostar 500 kronor. Det finns brist på bilmekaniker, vilket gör att de får bra betalt oavsett var de jobbar, och då framförallt hos Tesla.

Den dagen det finns fler bilmekaniker än vad som efterfrågas går det ju inte att hålla marknadsvärdet uppe med avtal. Det säger sig ju själv, borde man kunna tycka...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har mekanikerna här i Sverige aktie/optionsprogram?

Finns det bekräftat någonstans?
Här finns frågor och svar från en (troligen) Tesla-anställd som svarar på frågor, bla framkommer det att pensionsavsättningen blir högre med K-avtal men risk att optioner/aktieprogrammet ryker...

 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D
H Hemmakatten_1 skrev:
Kan du ge lite exempel på vad som är "tekniskt sett frivilligt i livet men i verkligheten inte det"?

Jag undrar på riktigt, handlar inte om att jävlas
I princip allt ditt uppförande är ett sådant, du kan lagligt sett uppföra dig väldigt dåligt genom hela livet men du kommer snabbt uppleva att du exkluderas och mycket som andra får kommer att gå dig förbi, även sånt du anser att du "rätt till" kommer undanhållas dig. Detta är på det privata planet, för företag finns det branschorganisationer, ramavtal, etc som är frivilliga men om du inte har dessa så gör du inga affärer.

Det mesta man gör eller inte gör får konsekvenser och beroende på vad dessa är så varierar graden av verklig "frivillighet".
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Det är väl i sådana fall en bra lektion i "livet", det är inte rättvist, hade en bra lärare i skolan som gav oss en lektion i detta när det fanns misstag i provrättningen, -så är livet, inte rättvist, sa han och gick vidare.

Hade en bra fotbollstränare som predikade samma sak, gav oss ett jävla övertag, istället för att lägga energi och sekunder på frustration över domslut så la vi de sekunderna på att planera nästa drag, vann många matcher på det.

Facken har inte oändliga resurser, precis som skatteverket tex, och någon kommer de ta konflikt med, nu blev det Tesla, kanske inte rättvist men nu är det så och nästa gång blir det någon annan.
Kommer aldrig bli någon förändring om man bara lägger sig platt och acceptera sakernas nuvarande tillstånd, det behövs folk som Elon med flera som är så tjurskalliga att de utmanar hur saker alltid har varit.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
I så fall kommer svenskar att behöva kräva avgångsvederlag. I andra länder t.ex. Irland, Tyskland, Belgien och Nederländerna, blir företagen skyldiga att betala årslöner den dagen de ska göra sig av med folk. I Sverige har man 3 månader ATT JOBBA.
Faktiskt en relevant kommentar. Kollektivavtal är inte enbart av ondo. För stora företag och för anställda i enklare jobb är detta en trygghet. Men det funkar nog mindre bra i branscher där arbetstagarna är attraktiva.
J Jontha skrev:
Jag har ju skrivit upp några saker tidigare. Men i det större perspektivet får du flykt av arbetskraft ifrån landet. Detta gäller i första hand de enklare jobben.
Jag skulle säga att för höga grundlöner, för svårt att bli av med personal osv riskerar en flykt av enklare jobb från sverige. Då ska istället de mer kvalificerade jobben (som också riskerar försvinna från sverige) betala skatt så att de som bara kunde få enklare, låglönejobb, istället får leva på bidrag. Vi har redan svårt att konkurrera med enklare jobb. Men med det sagt tycker jag inte man ska hamna i att folk kan få kicken över dagen, inte få lån för att jobbet är för osäkert, få ha dubbla jobb osv.

För enklare jobb är kollektivavtal bra. Troligen funkar de även bra för storföretag. Rationellt för både arbetsgivare och arbetstagare då man vet vad som gäller.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han vet att avtal innebär svårigheter att attrahera spetskompetens.
Jag tror inte alls det är drivkraften hos Musk. Det är en principsak. Givetvis kan man ge spetskompetens bra betalt även med kollektivavtal. Jag tror helt enkelt Musk inte vill nån annan ska bestämma. Han är chefen.

Folk vill ju jobba på Tesla ändå. Och de här andra företagen vi pratat om.

Hade tesla haft en sweatshop där mekanikerna jobbade 12h om dygnet och blev sparkade om de gick på muggen så skulle jag supporta IF M. Men nu verkar de ha bra villkor och har inte bett om att nån ska sabba deras jobb...
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta gör IF Metall m.fl för attt befästa sin position i första hand, de kastar sina egna medlemmar och flera anslutna arbetsgivare framför tåget. Medlemmarna riskerar sina arbeten och arbetsgivarna sin verksamhet om Tesla lämnar marknaden helt eller delvis.
Just detta är grejen i detta fall. IF Metall offrar teslas välbetalda mekaniker som troligen i låg utsträckning är med i facket eller bett om detta. De tar ut underleverantören i Småland i sympatiåtgärd fast de har avtal, med risk att de blir av med jobben. De gör detta för samma principsak som att Musk inte vill ha kollektivavtal. Det är de starkas kamp där de som är längst ned är förlorarna. Som sagt, hade IF Metall ställt upp för företag med stora missförhållanden så hade jag helt ställt mig bakom en sådan åtgärd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
I princip allt ditt uppförande är ett sådant, du kan lagligt sett uppföra dig väldigt dåligt genom hela livet men du kommer snabbt uppleva att du exkluderas och mycket som andra får kommer att gå dig förbi, även sånt du anser att du "rätt till" kommer undanhållas dig. Detta är på det privata planet, för företag finns det branschorganisationer, ramavtal, etc som är frivilliga men om du inte har dessa så gör du inga affärer.

Det mesta man gör eller inte gör får konsekvenser och beroende på vad dessa är så varierar graden av verklig "frivillighet".
Det håller jag såklart med om. Bara för att du som företagare följer lagar behöver det inte betyda att folk köper varor och tjänster av sig. Men i just detta fallet med Tesla så köper folk fortfarande deras bilar och de har fortfarande ett starkt varumärke, trots avsaknad av kollektivavtal (kanske svänger efter denna soppan, vem vet).

Är även helt övertygad om att de som företag fortfarande attraherar arbetare så något gör de ju uppenbarligen rätt. Hade de enbart följt lagar och i övrigt varit "svinga" som arbetsgivare så hade nog inte folk arbetat där alternativ inte köpt deras produkter vilket lett till kass omsättning och troligtvis nedläggning. Det verkar dock inte vara så i detta fallet (vill dock poängtera att jag har inte insikt i några enskilda avtal).

Kanske uppfattas jag som naiv av många om jag skriver detta men varje enskild person i detta land har en skyldighet att göra det bästa för sig själv. Som är så har vi alla olika preferenser vilket möjliggör ett blandat val. Vissa vill arbeta för företag med kollektivavtal (då söker man förhoppningsvis dessa), vissa bryr sig inte om det finns kollektivavtal (då läser man sitt avtal lite noggrannare och säkerställer att det passar)
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.