namnbyte
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack för tips, vet inte riktigt hur jag ska förvara de på annat vis. Lufttätt?
Lufttätt som i att luft inte kan röra sig in/ut hur som helst, dvs inte vakuum :)

Jag har en vanlig plastlåda med lock och 6 clips som håller ner locket tätt mot lådan, där i alla filamentrullar och en 500g avfuktningspåse (silica gel).

Skriver inte ut så mycket längre, mitt stått så orört i källaren över ett år fram tills förra veckan då jag behövde en reservdel, rullarna mådde hur bra som helst fortfarande
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Lufttätt som i att luft inte kan röra sig in/ut hur som helst, dvs inte vakuum :)

Jag har en vanlig plastlåda med lock och 6 clips som håller ner locket tätt mot lådan, där i alla filamentrullar och en 500g avfuktningspåse (silica gel).

Skriver inte ut så mycket längre, mitt stått så orört i källaren över ett år fram tills förra veckan då jag behövde en reservdel, rullarna mådde hur bra som helst fortfarande
Förstår. Jag skriver ut rätt mycket så risken är att de inte kommer stå så länge. Vet du ungefär hur länge de klarar? Har du någon erfarenhet?
 
namnbyte
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Förstår. Jag skriver ut rätt mycket så risken är att de inte kommer stå så länge. Vet du ungefär hur länge de klarar? Har du någon erfarenhet?
Beror på tillverkare, ibland även på batch från tillverkare. Har vid enstaka tillfällen fått så usel batch att de var förstörda från start, men hjälpligt kunde torkas ut i ugnen på mycket låg men lång värme. Blir dock aldrig helt bra, men kan bli bättre.

Nu på vintern är luftfuktigheten är lägre klarar de nog längre, men ju mindre exponering ju bättre. Vad jag minns så ringer det en klocka i bakhuvudet på en månad för en exponerad rulle, att kvaliten var lite hit or miss därefter, men det var som sagt längesen jag skrev ut regelbundet.

Kul projekt, bygg en lufttät box du kan förvara dom i trots att de matar skrivaren? Var populärt förr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Lufttätt som i att luft inte kan röra sig in/ut hur som helst, dvs inte vakuum :)
Filamentfixaren (trademark😉), en låda med vacuumpump som suger ut fukten på nolltid ur rullen.👍
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Beror på tillverkare, ibland även på batch från tillverkare. Har vid enstaka tillfällen fått så usel batch att de var förstörda från start, men hjälpligt kunde torkas ut i ugnen på mycket låg men lång värme. Blir dock aldrig helt bra, men kan bli bättre.

Nu på vintern är luftfuktigheten är lägre klarar de nog längre, men ju mindre exponering ju bättre. Vad jag minns så ringer det en klocka i bakhuvudet på en månad för en exponerad rulle, att kvaliten var lite hit or miss därefter, men det var som sagt längesen jag skrev ut regelbundet.

Kul projekt, bygg en lufttät box du kan förvara dom i trots att de matar skrivaren? Var populärt förr.
Tack för svar. Jag som var så nöjd med min hylla.🥲 Får helt enkelt montera ner den och kanske bygga något sånt som du beskriver. Problemet är att jag har många rullar och lite plats för förvaring.🤔
 
Här hemma bor det en Anycubic Mars Mono som till skillnad från era maskiner kör med resin. Inga större bekymmer med förvaring utöver att se till att frostvakten inte lägger av. Den står ute i längan i ett platsbyggt skåp tillsammans med ett par flaskor resin för att se till att allt håller samma temperatur för att undvika felkällor.
Men någon bild på projekten har jag inte. Det är mest små spelfigurer som ramlar ur den.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
namnbyte
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack för svar. Jag som var så nöjd med min hylla.🥲 Får helt enkelt montera ner den och kanske bygga något sånt som du beskriver. Problemet är att jag har många rullar och lite plats för förvaring.🤔
Bygg om den? Skaffa plexiglas och bygg en box runt, för att dölja fula ihoplimmade kanter kan du skriva ut hörnlister med skrivaren som fästs utanpå hörnen. Sen är det egentligen bara en lucka uppe för att byta rullar, tätat med magnet som får luckan att sluta tätt mot en fönsterlist eller dylikt, och till sist hål ut för filamenten. Filamenten i sig sticker ut ur hålen även om de inte används, vilka då till stor del även agerar tätning

Edit: det går att göra snyggt, googla konceptet.. var sjukt populärt förr så bör finnas mängder av snygga lösningar att utgå ifrån
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Här hemma bor det en Anycubic Mars Mono som till skillnad från era maskiner kör med resin. Inga större bekymmer med förvaring utöver att se till att frostvakten inte lägger av. Den står ute i längan i ett platsbyggt skåp tillsammans med ett par flaskor resin för att se till att allt håller samma temperatur för att undvika felkällor.
Men någon bild på projekten har jag inte. Det är mest små spelfigurer som ramlar ur den.
Väldigt intressant!! Har hört talas om den typen av skrivare men har aldrig riktigt förstått hur de fungerar. Om den ger ur sig några spännande föremål får du gärna dela med dig:)
 
namnbyte namnbyte skrev:
Bygg om den? Skaffa plexiglas och bygg en box runt, för att dölja fula ihoplimmade kanter kan du skriva ut hörnlister med skrivaren som fästs utanpå hörnen. Sen är det egentligen bara en lucka uppe för att byta rullar, tätat med magnet som får luckan att sluta tätt mot en fönsterlist eller dylikt, och till sist hål ut för filamenten. Filamenten i sig sticker ut ur hålen även om de inte används, vilka då till stor del även agerar tätning

Edit: det går att göra snyggt, googla konceptet.. var sjukt populärt förr så bör finnas mängder av snygga lösningar att utgå ifrån
Ska verkligen ta en titt på det! Tack för goda tips och inspiration!😊
 
Walle85
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack för svar. Jag som var så nöjd med min hylla.🥲 Får helt enkelt montera ner den och kanske bygga något sånt som du beskriver. Problemet är att jag har många rullar och lite plats för förvaring.🤔
Om du vill fortsätta använda hyllan så kan du ju alltid lägga varje enskild rulle i en ziplockpåse med lite kiselgel i (silikagel).
 
  • Gilla
rodak och 5 till
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Väldigt intressant!! Har hört talas om den typen av skrivare men har aldrig riktigt förstått hur de fungerar. Om den ger ur sig några spännande föremål får du gärna dela med dig:)
Istället för att det appliceras material genom ett munstycke som far runt så härdas materialet i lager. Ett lager kan vara tjockt, uppemot 0,3 mm, om man har bråttom och inte bryr sig om ytan, eller om ytan eller detaljerna är viktiga så skulle man kunna köra på 0.01 mm. Även om det är mer normalt med 0,08 mm för att få lite fart på utskriften.
Och den stora skillnaden är egentligen att det är höjden på utskriften som avgör hur lång tid det tar. Man kan fylla hela ytan med grejer och det tar lika lång tid som en ensam modell.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej gott folk! Jag har inte några planer på att bygga hus utan är snarare intresserad av lite mindre projekt i form av 3D printing. Jag har nyligen skaffat mig en 3D-skrivare av modellen Bambu Lab p1p och söker nu lite tips och inspiration inför min 3D-printing resa. Jag har testat att printa lite småsaker som jag bifogar nedan, exempelvis en Tesla Cybertruck i mindre format och har även fått upp en hylla till lite filamentrullar. Jag tar gärna emot lite generella tips men också gärna bilder på egna projekt eller lösningar som ni vill dela med er av.
Motorventil på rörledning, kontrollenhet, elanslutning, mot orangea väggen, industriell komponent, vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenmätardisplay med mätarställning 00601,85 kubikmeter; Karlskrona Kommun logotyp; tekniska specifikationer; röd cirkel runt siffrorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av app, visar OCR-resultat och logg för vattenmätaravläsningar med tidsstämplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av cylindriskt föremål med stödben, troligen teknisk ritning eller konstruktion, skärmad uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ESP32-CAM modul med kamera, Wi-Fi, och bluetooth integration för IoT-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av mina mer omfattande projekt.
Efter att vattenslangen sprack/gick isär två gånger förra sommaren så byggde jag min egna vattenmätare.
Ritade upp en låda som jag printade ut. I den finns en ESP32 med kamera. Denna är programmerad via ESPhome, så när vattnet har varit på konstant i en halvtimma så larmar min telefon (via Home Assistant) om detta.
 
  • Gilla
Victor.M och 16 till
  • Laddar…
N Nykterhetskontroll skrev:
Kul tråd! Jag har latjat lite i Fusion 360 och gjort clips till min båt, men för det mesta laddar jag ner grejer från nätet. Hade jag haft tid nu så hade jag fixat lite pepparkaksformar till familjen.
Det finns precis hur mycket som helst att välja från
Pepparkaksformar är ju supersmart! Kanske får bli några sånna här hemma med!😃
 
V Vilse_i_Blekinge skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Ett av mina mer omfattande projekt.
Efter att vattenslangen sprack/gick isär två gånger förra sommaren så byggde jag min egna vattenmätare.
Ritade upp en låda som jag printade ut. I den finns en ESP32 med kamera. Denna är programmerad via ESPhome, så när vattnet har varit på konstant i en halvtimma så larmar min telefon (via Home Assistant) om detta.
Vilket Projekt! 🤩 Projekt som detta är nog lite för avanserat för mig såhär långt men häftigt att det går att göra!!
 
  • Gilla
Vilse_i_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.