Som sägs är det nog att rören ändrar sig med värmen och ligger mot på något ställe, där dom går igen ett golv eller vägg. Kan gå att pensla runt rören lite flödigt med en liten pensel och silikonolja, använd inte spray, det ryker runt och blir fult.
 
  • Gilla
sirsimon40
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som sägs är det nog att rören ändrar sig med värmen och ligger mot på något ställe, där dom går igen ett golv eller vägg. Kan gå att pensla runt rören lite flödigt med en liten pensel och silikonolja, använd inte spray, det ryker runt och blir fult.
Ok. Mina rör går bara igenom golvet i ett av rummen. Knäppandet kommer från båda rummen. Fortfarande märkligt att det händer först nu efter 4 år och inte hänt varje vinter sedan jag flyttade in.
 
Kan ha med att regnat så mycket, mycken fukt i luften och allt trä rör sig med fukt, behövs inte mycket av den varan. Har en dörr som knölar till sig när det är fuktigt, men bryr mig inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan ha med att regnat så mycket, mycken fukt i luften och allt trä rör sig med fukt, behövs inte mycket av den varan. Har en dörr som knölar till sig när det är fuktigt, men bryr mig inte.
Okej. När du säger att man ska pensla med silikonolja, tänker du där röret möter golvet?
 
Mellan golvträ och rör lite flödigt så den kan rinna ner mellan och krypa in i trät. Det luktar inget så bara pensla på, det kan ta någon dag och flera gånger med penseln innan resultat.

EDIT Ingen garanti men ett försök
 
J jonaserik skrev:
Mellan golvträ och rör lite flödigt så den kan rinna ner mellan och krypa in i trät. Det luktar inget så bara pensla på, det kan ta någon dag och flera gånger med penseln innan resultat.

EDIT Ingen garanti men ett försök
Okej. Du tror inte att mitt problem kan ha med cirkulationspumpen att göra eller dylikt?
 
Svar nej, pumpen sitter i källaren och du högst upp. Då skulle alla i din uppgång ha oljud från rören.
 
  • Gilla
sirsimon40
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej, pumpen sitter i källaren och du högst upp. Då skulle alla i din uppgång ha oljud från rören.
Okej jag förstår. Det känns fortfarande helt galet att detta händer först efter 4 år. Sen igen så går inte mitt rör ner i golvet i båda rummen och det låter i båda rummen.
 
I marken, vart nog fel där, ner i golvet ska det nog vara. Finns ingen logik i vad som blir, naturen tar hand om allt, även dina knäppningar. Så prova med att ha på olja och prata gärna med grannen om det att olja med.
 
  • Gilla
Mer_modig_än_händig och 1 till
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Som sägs är det nog att rören ändrar sig med värmen och ligger mot på något ställe, där dom går igen ett golv eller vägg. Kan gå att pensla runt rören lite flödigt med en liten pensel och silikonolja, använd inte spray, det ryker runt och blir fult.
Intressant, detta ska jag testa. Annars så hade jag eventuellt tänkt börja riva golvet (eller taket?) i krupgrunden för att komma åt rören en gång för alla.
 
F
J jonaserik skrev:
Som sägs är det nog att rören ändrar sig med värmen och ligger mot på något ställe, där dom går igen ett golv eller vägg. Kan gå att pensla runt rören lite flödigt med en liten pensel och silikonolja, använd inte spray, det ryker runt och blir fult.
Måste det vara silikonolja eller funkar nån annan också t ex paraffin?

Annars var köper man det? Hittar bara spray. På Amazon finns det lite olja men handlar helst inte från dem. Typ https://www.amazon.se/Prounol-100-ren-löpband-silikonolja/dp/B07Y228Q4C
 
Redigerat:
Parafinolja är bra, har du en flaks med teakolja så är det samma sak men mer utspädd ( dyra droppar ) Räcker med att på en pinne doppa och låta det rinna ner mellan trä och rör. Parafinolja är luktfri och smakar inget. Det var dyra droppar du länkade till.
 
F
J jonaserik skrev:
Parafinolja är bra, har du en flaks med teakolja så är det samma sak men mer utspädd ( dyra droppar ) Räcker med att på en pinne doppa och låta det rinna ner mellan trä och rör. Parafinolja är luktfri och smakar inget. Det var dyra droppar du länkade till.

Har ändå en 1 liter liggande från Herdins så då testar jag med den. Silikonolja verkar svårare att få tag i. Är väl ingen fara om det kommer lite olja på isoleringen?
 
F
J jonaserik skrev:
Parafinolja är bra, har du en flaks med teakolja så är det samma sak men mer utspädd ( dyra droppar ) Räcker med att på en pinne doppa och låta det rinna ner mellan trä och rör. Parafinolja är luktfri och smakar inget. Det var dyra droppar du länkade till.
Smörjt några dagar nu men inte märkt någon förbättring. Det är liksom ett stumt knäpp som sker varannan minut ungefär. Eftersom min framlrdningstemp varierar kraftigt hela tiden är det säkert orsaken.
Mobilskärmdump visar temperaturhistorik i en app, fluktuationer registrerades under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att källan till knäppningarna är i rören i badrummet men de är ju nedgjutna i golvet så där går ju inte att smörja.

(Ja jag är vaken pga av oljudet)
 
Ingjutna, i betongen knäpper det inte, när det knäpper så känn på slangarna som går ner frän fördelaren, det är där som det kan röra sig. Speciellt om det är några rör som går ner och kan vara av plast. Det är skydd för att slangen inte ska vika sig, vid övergången ner som blir 90 grader in i gjutningen. Är det vinkelrör där, så kan du droppa ner lite smörja och det är är ingen fara för slangarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.