Hej gott folk! Jag har inte några planer på att bygga hus utan är snarare intresserad av lite mindre projekt i form av 3D printing. Jag har nyligen skaffat mig en 3D-skrivare av modellen Bambu Lab p1p och söker nu lite tips och inspiration inför min 3D-printing resa. Jag har testat att printa lite småsaker som jag bifogar nedan, exempelvis en Tesla Cybertruck i mindre format och har även fått upp en hylla till lite filamentrullar. Jag tar gärna emot lite generella tips men också gärna bilder på egna projekt eller lösningar som ni vill dela med er av.
 
  • Trådrullar på hylla, växt, prydnadsföremål, vita väggar, tavelramar, minimalistiskt, organiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En modell av en pickup-truck med futuristisk design på ett skrivbord, intill en laptop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Hej gott folk! Jag har inte några planer på att bygga hus utan är snarare intresserad av lite mindre projekt i form av 3D printing. Jag har nyligen skaffat mig en 3D-skrivare av modellen Bambu Lab p1p och söker nu lite tips och inspiration inför min 3D-printing resa. Jag har testat att printa lite småsaker som jag bifogar nedan, exempelvis en Tesla Cybertruck i mindre format och har även fått upp en hylla till lite filamentrullar. Jag tar gärna emot lite generella tips men också gärna bilder på egna projekt eller lösningar som ni vill dela med er av.
Du kan först o främst testa och printa en ordentlig bil och inte någon "woke" jänkar trams bil😂😂
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
solofss2 och 7 till
  • Laddar…
Morrdorr Morrdorr skrev:
Du kan först o främst testa och printa en ordentlig bil och inte någon "woke" jenkar trams bil😂😂
Med tanke på att bilen på bilden klår en Porsche 911 med en Porsche 911 på flaket skulle jag påstå att denna är mer "bil" än de flesta😆🙃
 
  • Haha
  • Gilla
Seascout och 13 till
  • Laddar…
R
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Med tanke på att bilen på bilden klår en Porsche 911 med en Porsche 911 på flaket skulle jag påstå att denna är mer "bil" än de flesta😆🙃
Nu är inte 911 byggd för dragracing😉
Kan jämföra dessa på ett varv på nordchleife så får vi se vart dumburken står sig😂

Men en fin minimodell har du lyckats med😉
 
  • Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu är inte 911 byggd för dragracing😉
Kan jämföra dessa på ett varv på nordchleife så får vi se vart dumburken står sig😂

Men en fin minimodell har du lyckats med😉
Tack ska du ha! Skulle inte påstå att Cybertrucken är byggd för just dragracing heller dock😆
Men förstår argumentet, på nordschleife hade det helt klart varit en annan femma. Går inte heller riktigt att jämföra el fordon med ICE fordon, men tycker ändå Cybertrucken påvisar vilken enorm kapacitet elfordon kan ha! Ska bli kul o följa utvecklingen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Reparation av fjärrkontroll. Batteriluckan gick sönder. Ersättare designad och printad.

Fjärrkontroll ligger på vävd tygyta, närbild, vardagsrum, kuddar i bakgrunden, indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ConnyK och 29 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Reparation av fjärrkontroll. Batteriluckan gick sönder. Ersättare designad och printad.

[bild]
Kanon ju! Härligt när man kan lösa små problem på egen hand. Vilket cad program använder du dig av?
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
En rolig och personlig snusdosa hade varit en rolig liten grej! Perfekta presenten till en snusare😆
 
  • Gilla
Caroline wahlman och 2 till
  • Laddar…
Morrdorr Morrdorr skrev:
En rolig och personlig snusdosa hade varit en rolig liten grej! Perfekta presenten till en snusare😆
Ja vilken bra idé!! Farsan är djupt beroende, kanske kan bli en julklapp!😆
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Skaffade nyligen en begagnad Sunlu S8 (VR-10 kopia) och har printat lite smågrejer till barnen samt provar att skriva ut ett gångjärn till torktumlaren som brakade ihop för ett tag sen, kör den i PETG just nu. Tog ett tag att få till inställningar men verkar printa helt ok.

Kul som fan faktiskt! Ska dela bild när den är färdig 👍
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Skaffade nyligen en begagnad Sunlu S8 (VR-10 kopia) och har printat lite smågrejer till barnen samt provar att skriva ut ett gångjärn till torktumlaren som brakade ihop för ett tag sen, kör den i PETG just nu. Tog ett tag att få till inställningar men verkar printa helt ok.

Kul som fan faktiskt! Ska dela bild när den är färdig 👍
Härligt! Kul att fler börjar få intresse. Jag har inte provat mig på PETG ännu men tänker att det får bli snart när ett användningsområde uppstår. Tack för svar, ser fram emot resultatet!!
 
namnbyte
Ett starkt tips är att inte ha filamentet lagrat sådär, åtminstone om det är PLA. Det drar åt sig från luftfuktigheten, när det sedan används blir det antingen sprött och tråden går av vid olämpliga tillfällen och/eller så blir det bubblor i hotend:en, vilket således även blir bubblor och fultheter på utskriften. Lufttätt med så låg luftfuktighet som möjligt ska PLA lagras.
 
  • Gilla
Ymp och 8 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Ett starkt tips är att inte ha filamentet lagrat sådär, åtminstone om det är PLA. Det drar åt sig från luftfuktigheten, när det sedan används blir det antingen sprött och tråden går av vid olämpliga tillfällen och/eller så blir det bubblor i hotend:en, vilket således även blir bubblor och fultheter på utskriften. Lufttätt med så låg luftfuktighet som möjligt ska PLA lagras.
Tack för tips, vet inte riktigt hur jag ska förvara de på annat vis. Lufttätt?
 
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Tack för tips, vet inte riktigt hur jag ska förvara de på annat vis. Lufttätt?
Läs sista meningen i inlägget ovan..
 
D Dilato skrev:
Läs sista meningen i inlägget ovan..
Jag kan läsa🤣🤣😄 Förstår inte hur jag skall förvara de på detta sätt, tack för svar.:)
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.