26 295 läst · 213 svar
26k läst
213 svar
Vad är rimlig kWh förbrukning nybyggt hus med vattenburen golvvärme platta på mark
Men hallå ni är verkligen ute och cyklar. En NIBE 730 nyttjar frånluft värmen till både vv och till golvvärme plan 1 och radiatorer plan 2. När värmen ur frånluft en inte räcker till spetsar NIBE med en elpatron. Vill ni veta något mer?Claes Sörmland skrev:
Enligt kalkylen för vårat nybygge så hade återbetalningstiden på bergvärme jämfört med frånluft varit 55år. skiljer ungefär 2000kWh om året. 4500kwh Bergvaräme och 6000-6500kWh för frånluften. (170m2 i Stockholmsområdet)Claes Sörmland skrev:
Gamla frånluftvärmepumpar var i princip bara en en eldynamo, nyare är effektivare speciellt i välisolerade nya hus.
Han har delvis rätt och delvis fel 😉P Petter Bygg skrev:
En FLVP återvinner energin ur frånluften , NIBE 730 är extra bra på just detta genom att den kan skicka ut -15 gr från sig .
Sen kan man diskutera länge vad som är mest effektivt BVP , LVVP vs FLVP .
Sen finns en viss prisskillnad på de olika systemen .
Bägge , BVP , LVVP kräver också FTX , om man vill ha frisk luft i huset (med återvinning)
Plus alla extra ventrör .
Redigerat:
Bergvärme kräver absolut inte FTX vart ha du fått det ifrån?Tomture61 skrev:Han har delvis rätt och delvis fel 😉
En FLVP återvinner energin ur frånluften , NIBE 730 är extra bra på just detta genom att den kan skicka ut -15 gr från sig .
Sen kan man diskutera länge vad som är mest effektivt BVP , LVVP vs FLVP .
Sen finns en viss prisskillnad på de olika systemen .
Bägge , BVP , LVVP kräver också FTX , om man vill ha frisk luft i huset (med återvinning)
Plus alla extra ventrör .
Om huset är en sommarstuga och som står tomt på vintern så skulle jag rekommendera följande - baserat på att jag har en sommarstuga, byggd på platta på mark, vattenburen golvvärme och FLVP som enda värmekälla (förutom direktverkade element + fläkt som bara används vid krav på snabb uppvärmning alt om FLVP falerar).M MariaCCD skrev:Hej!
Vårt nybyggda hus stod klart i höstas och vi försöker nu se över hur vi kan optimera förbrukning av vinterns kilowattimmar som vi tycker verkar dra iväg högt.
Lite fakta:
• 123 kvm i ett plan plus ett loft på 30 kvm (avgränsning med stängd dörr mot loft.)
• Vattenburen golvvärme i hela huset utom loft där vi har oljeradiatorer.
• Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
• Huset är beläget vid mellersta Östersjön.
• Energiklass C
Utetemperaturen är nu ca -12 grader i vårt område och vi ser att kilowattimmarna drar iväg mer och mer. Föregående dygn tex. drog det totalt 68 kW och vi vill höra med forumet här om det låter rimligt?
Tack på förhand för all input! Hej
Sätt termostaten i ett litet och ’stängt’ rum på 18 grader (t ex hall, badrum; måste gå att stänga dörrarna till rummet) och resten av termostaterna i huset på 7 grader (inkl loft).
Varför ? Många FLVP vill ha ett rum (en fläktkanal) med värme att utgå från och arbetar ej effektivt när samtliga rum håller typ 10 grader (då går elpatronen på mycket mer än när ett rum är varmt och resten kalla).
Jag har på rekommendation gjort så under flera vintrar och det har gått bra (runt 8 kwh i årsförbrukning på 90 kvm + 20 kvm loft).
Komplettera dessutom uppvärmningen med en LLVP (som värmer stugan mycket snabbare än ett vattenburet golvvärmesystem - när ni behöver värma upp stugan från 7 grader till 20 grader) och som kan fjärrstyras. Då kan ni starta uppvärmningen några timmar innan besök och dessutom ha LLVP som backup om FLVP falerar.
Hej, byggde hus 2019 250kvm en timmer(8tumms) stomme med enbart 40cm isolering i tak och golvvärme vi har bergvärme och en dags förbrukning vid -15 på 30khw all hushållsel är då oxå med😅M MariaCCD skrev:Hej!
Vårt nybyggda hus stod klart i höstas och vi försöker nu se över hur vi kan optimera förbrukning av vinterns kilowattimmar som vi tycker verkar dra iväg högt.
Lite fakta:
• 123 kvm i ett plan plus ett loft på 30 kvm (avgränsning med stängd dörr mot loft.)
• Vattenburen golvvärme i hela huset utom loft där vi har oljeradiatorer.
• Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
• Huset är beläget vid mellersta Östersjön.
• Energiklass C
Utetemperaturen är nu ca -12 grader i vårt område och vi ser att kilowattimmarna drar iväg mer och mer. Föregående dygn tex. drog det totalt 68 kW och vi vill höra med forumet här om det låter rimligt?
Tack på förhand för all input! Hej
Rätt säker på att NIBE 730 har tempavkänning på frånluften , i maskinen .M Meyo skrev:Om huset är en sommarstuga och som står tomt på vintern så skulle jag rekommendera följande - baserat på att jag har en sommarstuga, byggd på platta på mark, vattenburen golvvärme och FLVP som enda värmekälla (förutom direktverkade element + fläkt som bara används vid krav på snabb uppvärmning alt om FLVP falerar).
Sätt termostaten i ett litet och ’stängt’ rum på 18 grader (t ex hall, badrum; måste gå att stänga dörrarna till rummet) och resten av termostaterna i huset på 7 grader (inkl loft).
Varför ? Många FLVP vill ha ett rum (en fläktkanal) med värme att utgå från och arbetar ej effektivt när samtliga rum håller typ 10 grader (då går elpatronen på mycket mer än när ett rum är varmt och resten kalla).
Jag har på rekommendation gjort så under flera vintrar och det har gått bra (runt 8 kwh i årsförbrukning på 90 kvm + 20 kvm loft).
Komplettera dessutom uppvärmningen med en LLVP (som värmer stugan mycket snabbare än ett vattenburet golvvärmesystem - när ni behöver värma upp stugan från 7 grader till 20 grader) och som kan fjärrstyras. Då kan ni starta uppvärmningen några timmar innan besök och dessutom ha LLVP som backup om FLVP falerar.
Frånluftsvärmepumpen tillför energi så länge utluften från pumpen är kallare än den luft som kommer in genom ventilerna.Claes Sörmland skrev:
Till skillnad från värmeväxlare kan de i allmänhet oxå producera tappvarmvatten då den inte jobbar med att producera golvvärme.
En ventilation med värmeväxlare är antagligen effektivare vid väldigt låga utetemperaturer.
/Pirre
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 251 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 251 inlägg
Beror på pump prestanda.Claes Sörmland skrev:
Men förenklat kan man väl tänka såhär:
Om nan genom pumpen suger ut 1m3 luft som har en temp op 20gr före pumpen och -20gr efter pumpen så har man en diff på 40gr. Suger man ut 1m3 måste man oxå ta in 1m3 genom ventiler. Om in luften är -10 och skall värmas upp till 20gr dvs 30gr diff så har vi ”vunnit” 10grader.
För att göra detta behövs en kompressor som drivs av en motor. Dessa konsumerar energi såklart men den övergår i värme men man bygger flv pumpen så även denna värme tas till vara.
Detta ör väl grovt principen sen finns väl lite förluster på dutt å datt men också vinster vid kondensering av vattenånga.
Tror detta är ganska riktigt beskrivet men jag är ingen expert.
/Pirre