Hej!
Vi har ett gammalt fint men skitigt och torrt trägolv. Jag skulle vilja prova att bara såpskura det. Om resultatet inte blir så bra som jag tänkt, går det då att ändra sig och istället ex olja, vaxa eller lacka golvet? Efter att det såpskurats alltså? Eller måste det då slipas för att få bort all såpa först?
Måste golvet slipas även innan såpskurning? Slitaget som finns tycker jag är ganska charmigt. Min plan var att såpa direkt.. 😐
 
  • Gilla
Annak68
  • Laddar…
Börja med att såpskura golvet regelbundet så att det blir riktigt rent. Ta inte såpa varje gång utan bara kallt/ljumnet vatten. För mycket såpa gör golvet mörkare - man kan ev använda vittillsatt såpa. Detta gäller grangolv. Jag vet inte hur det funkar med furugolv.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jo. Men kan man behandla ett såpskurat golv med olja, lack eller vax? Om man vill det senare? Måste golvet slipas för att ta bort såpan eller kan man behandla på nämnda sätt fast det är såpat eller räcker det att vänta till den nöts bort naturligt?
 
Hej!

grattis till gammalt golv! Jag vet inte om man kan ångta sig efter såpskurniing och sedan olja. Ursäkta för det. Men jag kan ge dig tips om såpskurning.
1 blöt en bit av golvet med kallvatten.
2. Skura!! samma bit bed såpa och vatten. (Linoljesåpa eller brunsåpa)starkare spädning än för vanlig tvätt.
3. torka noggrant bort smutsvatten och såpan.
Börja om fr1 med nästa golvbit.
ja ha fö mig att man ska göra detta rätt ofta i början.
Läs gärna i länken nedan.
Dun kan ringa till Gysinge för en snabb fråga också!

https://www.gysinge.com/article/1060/golvbehandlingar
 
Tack för svaren 🙂 men info om hur man såpar ett golv finns massor och det verkar inte svårt alls. Frågan om annan ev behandling efteråt kvarstår. Någon som vet?
 
M Marengo skrev:
Måste golvet slipas även innan såpskurning? Slitaget som finns tycker jag är ganska charmigt. Min plan var att såpa direkt.. 😐
Nej! Brädgolv behöver inte slipas, förr hyvlade man när man la in golvet och skurade vid behov.
 
H
yonna yonna skrev:
Börja med att såpskura golvet regelbundet så att det blir riktigt rent. Ta inte såpa varje gång utan bara kallt/ljumnet vatten. För mycket såpa gör golvet mörkare - man kan ev använda vittillsatt såpa. Detta gäller grangolv. Jag vet inte hur det funkar med furugolv.
Vitsåpa fungerar på ask också, trät gulnar inte lika fort om man använder vitsåpa.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H
M Marengo skrev:
Tack för svaren 🙂 men info om hur man såpar ett golv finns massor och det verkar inte svårt alls. Frågan om annan ev behandling efteråt kvarstår. Någon som vet?
Vitsåpa som du blandar i vattnet, tvätta golvet. Såpa är ju lite ”fet”. Om du vill olja in golvet efteråt så prata med ett par golvläggare eller ring något företag som säljer olja, dvs. tillverkarna. Googla på golvolja så hittar du, de har oftast en kundtjänst som kan ge dig råd. På ett oljat golv använder du även vitsåpa i vattnet.
Det finns även ett medel för trä, trärent, håll koll på om det är lövträ eller annat, det står på dunken, efter det kan du olja in golvet med installationsolja, sen tvättar du som vanligt med vitsåpa i vattnet.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Nej! Brädgolv behöver inte slipas, förr hyvlade man när man la in golvet och skurade vid behov.
Ok. Va bra. Tack! 🙂👍
 
M Marengo skrev:
Hej!
Vi har ett gammalt fint men skitigt och torrt trägolv. Jag skulle vilja prova att bara såpskura det. Om resultatet inte blir så bra som jag tänkt, går det då att ändra sig och istället ex olja, vaxa eller lacka golvet?
Traditionellt har väl slitna skurgolv ofta målats med linoljefärg om man haft råd och möjlighet.
 
F fribygg skrev:
Traditionellt har väl slitna skurgolv ofta målats med linoljefärg om man haft råd och möjlighet.
Har man då kunnat måla direkt efter såpning eller väntat tills såpan försvunnit från ytan? Hur länge? Gäller samma för andra behandlingar som vax, lack, olja?
 
Framtida skötsel är minimal om man vill behålla känslan av gammalt golv när man såpar.

När jag byggde nytt 2006 la jag in granplank i övervåningen/trappan upp och efter dessa år kan jag konstatera att det är otroligt lättskött. Eventuella skador efter 5 barnbarns - ibland - tuffare lekar reparerar sig självt om man blöter plankan lite extra. Detta framgår tydligast i trappan där den tunga hunden gör klomärken. Jag förstår inte vitsen med att eventuellt olja golvet.
 
yonna yonna skrev:
Framtida skötsel är minimal om man vill behålla känslan av gammalt golv när man såpar.

När jag byggde nytt 2006 la jag in granplank i övervåningen/trappan upp och efter dessa år kan jag konstatera att det är otroligt lättskött. Eventuella skador efter 5 barnbarns - ibland - tuffare lekar reparerar sig självt om man blöter plankan lite extra. Detta framgår tydligast i trappan där den tunga hunden gör klomärken. Jag förstår inte vitsen med att eventuellt olja golvet.
Nä. Jag är också 99% inne på att såpskura och fortsätta med det. Jag ville bara veta ifall ifall, innan det är försent. Detta gamla golv är från 1800-talet. Lite äldre och förmodligen lite slitnare än ditt 🙂
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M Marengo skrev:
Har man då kunnat måla direkt efter såpning eller väntat tills såpan försvunnit från ytan? Hur länge? Gäller samma för andra behandlingar som vax, lack, olja?
Det blir troligen linoljefärg i hallen och i trappan 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.