Hej, prövar stt slänga ut en fråga om någonting konstigt eftersom jag vet att det finns mycket kunnigt folk här.

Är det någon som kan komma på vad det kan bero på att de två radiatorerna jag har i källaren plötsligt är iskalla? (Dvs. jag upptäckte det plötsligt en dag nu när det börjat bli kallt i Stockholm.)

Alla andra radiatorer är normalt varma.

Kunde lufta det ena och det kom bara vatten. Och ev. luft borde väl f.ö. samlas högst upp i huset och inte längst ner?

Obegripligt för mig detta men någon annan kanske förstår?
 
Luft kan samlas i lokala högpunkter i källaren så det beror på hur rören är dragna men vanligast är ju att tömma ur luft på övervåningen. Det är inte så att temperaturen i källaren är mycket låg och något rör går i en yttervägg och rent av har frusit??
 
Ventilkäglan kan ha fastnat i stängt läge.
Fjädrar stiftet ut automatiskt när du trycker in stiftet innanför termostaten?
 
Tack för svar! Det är nu 10 grader i källaren men frusit tror jag inte det kan ha gjort. Vg ventilkäglan - för att kolla det ska jag montera av vredet på termostaten så att jag frilägger ventilkäglans ”skaft”?
 
Ta en bild på radiatorventilen.
 
Så här ser ventilerna ut.
 
  • Gamla väggar, rör med tejp, ventiler, mörkt utrymme, potentiell vattenledning, ingen tydlig sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk plats med rör och ventiler, ser ut som under en trappa eller i en krypgrund. Otydligt och dåligt belyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva loss termostaten från ventilen genom att skruva på den kromade muttern, dessa ska normalt bara vara dragna med handkraft.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Jag gjorde så, tryckte in pinnen och ja, den fjädrade ut igen.

Båda dessa radiatorer sitter ju på vanlig golvnivå i källaren, och rören går i källartaket och alltså därifrån ner till anslutningsrna. Men så har det ju alltid varit och de har blivit varma tidigare. Jag antar att det måste vara ngt med luft, men jag fattar inte hur.
 
Frän taket och ner, då sitter det luft i rören i taket, är nog en pump som ger flöde till dom. Kan du stänga ner alla rör som går till övriga element/GV och ställa upp cirkpumpen på max, ha termostaten borta på ett i källaren och det andra stängt. Börja med det som är närmast pannan, då kan bubblan slås sönder och bli microbubblor som följer med ner i elementet och sedan lufta det. Gör lika för det andra. Men bara ett i taget. Det gäller att få fart på flödet.
 
Om det har kommit luft i rören som går i källartaket så tycker jag att den luften borde stiga uppåt i systemet dvs. gå vidare upp i huset? Jag kan inte riktigt se att det finns något som skulle hindra det? Man borde få luften högst upp i huset tycker jag, inte att den skulle stanna kvar nere i källaren. Men, hur som helst, om jag skulle försöka göra något med bara källardelen av systemet som du säger, hur gör jag då? Det finns inga ventiler så att jag kan stänga av mot övriga delar uppe i huset. (Det brukar väl knappast finnas?) Skulle jag gå runt och försöka strypa alla radiatorventiler uppe i huset? Om jag kan maxa cirkpumpen vet jag inte, måste kolla det. Har bara den pump som ingår i VP:n, Nibe S1255, ingen separat cirkpump.
 
Då får du stänga allt vad element heter. Är det en VP du har, så sitter pumpen nertill bakom frontplåten, har du två är det varma som ska ändras om det går. På pumpen sitter anslutningsbox förhoppningsvis, på topp är det troligtvis ett litet vred med 1 - 2 - 3 där 3 är max fart. Sen gör du som jag skrev tidigare med elementen i källaren. Du säger att luften ska åka upp till högsta ställt. Men är det kanske så att det högsta stället i källaren år i taket och luften kan nog sitta i framledningen och ska gå ner till elemente, men flödet orkar inte puffa ner luften utan bara snurrar runt på vägen ner. Bara för skojs skull ,ta en mejsel och sätt mellan örat och ett rör. så kan det kanske höras ett porlande.
 
Tack! Ska ta itu med detta! Återkommer!
 
(Har inte kommit till skott med detta ännu, hade hoppats på hjälp med det praktiska i veckan, men den har inte dykt upp so far…)
 
Återkommer om de kalla radiatorerna i källaren. Det är nog inte luft i alla fall. Utan grums. Som satt sig och stoppat flödet. Jag borde kanske ha berättat att vi fick värmepumpen utbytt i september - men jag såg inget samband med detta när jag skrev frågan. Dock innebär väl arbetet med bytet att något kan rubbas i radiatornätet, grums kanske kan flytta på sig. Detta är ju dels längst ner i systemet, dels är radiatorerna i källaren tillagda sent, med klenare röranslutningar än de ursprungliga med 3/4”-rör. Så kanske är det att förvänta att det kan bli stopp här.
 
Nu ska jag få hjälp i nästa vecka och då räknar jag med att få klarhet i vad felet är och förhoppningsvis ska det bli fixat också. Vi ska försöka ta isär lite och kolla utan att tömma hela systemet vilket jag helst inte vill göra nu på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.